Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133032 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #150 Gepost op: 5 augustus 2011, 19:25:55
Maar waarom mag een minister dan wel met OGS naar een vergadering of andere afspraak.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #151 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:42:45
Maar waarom mag een minister dan wel met OGS naar een vergadering of andere afspraak.
Vanwege de daarbij zijnde gevaren die er achter een minister zijn positie schuilen? Een beetje appels met peren vergelijken, we dwalen af van het HV gedeelte.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #152 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:48:25
Maar waarom mag een minister dan wel met OGS naar een vergadering of andere afspraak.
Drogreden: dat een ander het (misschien) onterecht mag, betekent niet dat een ander het ook onterecht zou moeten mogen.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #153 Gepost op: 5 augustus 2011, 22:35:22
Ik vind dat als en auto stilstaat op de 1ste rijstrook en er komt met 100 verkeer opaf en erlangs dat best wel levensbedreigend. De auto die stilstaat is dan misschien dan wel leeg,maar de aanstormende niet.
Dus als b.v de politie met blauw daarheen gaat is dat toch ook alleeen om daar sneller te zijn en niet zozeer om te reanimeren of iets dergelijks.

En de huisartsen hebben al een blauw-blauw auto op de huisartsenposten,maar hier de randstad komen de ambulances om hulp te verlenen. Wat ik al eerder aangaf,het gaat om IM gerelateerd werk. Een huisarts,bewaker,verkeersregelaar en ook geen ANWB heeft daar iets mee te maken! ( Al deze doelgroepen hebben trouwens ook geen peperduur IM gecertificeerd voertuig en mogen dus ook geen IM doen).Met verkeersregelaar bedoel ik natuurlijk geen RWS!

En het hele idee van Blauw is toch om ergenst sneller te zijn,niet omdat het zo mooi is op je auto. En waarom zou ik niet b.v ergenst als eerste kunnen zijn en beginnen met een reanimatie?

Hier in Hoofddorp hebben we burgernet,dat is speciaal in leven geroepen hiervoor.
Ik heb eigenlijk nog geen argument gehoord waarom wij nou echt niet met blauw mogen,behalve dan dat er aangenomen wordt dat wij dat alleen maar stoer vinden.
Het gaat alleen maar om ergenst eerder te zijn en dat is nu juist de enige reden dat er met OGS gereden wordt volgens mij.
Dus ook alleen de bergers die IM hebben zouden dus OGS moeten hebben en als je je IM kwijtraakt dan ook je OGS.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #154 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:18:55
Bergnet67, met alle respect, maar in mijn ogen sla je compleet door. Je gaat nu aanhalen dat bergers uitgerust kunnen worden met OGS om voor een reanimatie gealarmeerd te worden.

En volgens mij zijn er al diverse redenen neergezet dat jullie niet met OGS rijden en een daarvan is dat er totaal geen meerwaarde aan zit. Er zijn immers al voldoende diensten, waaronder de politie, die bij echte noodzaak snel ter plaatse kunnen komen. Dit is bijvoorbeeld het pechgeval waar jij het over hebt op de 1e rijstrook. Vervolgens kun jij, lees de berger, veilig je werk doen waar je goed in bent. Namelijk het bergen van een voertuig.

Volgens mij maak je je meer druk om je IM-certificaat en jou aanrijtijd dan de veiligheid en de regelgeving omtrent de nut en noodzaak van het rijden met OGS. Ik denk dat je je daar eerst beter in moet gaan verdiepen, want in mijn ogen slaan je opmerkingen kant nog wal ondanks dat je het ongetwijfeld goed bedoeld.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #155 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:41:15
Bergnet67, met alle respect, maar in mijn ogen sla je compleet door. Je gaat nu aanhalen dat bergers uitgerust kunnen worden met OGS om voor een reanimatie gealarmeerd te worden.

En volgens mij zijn er al diverse redenen neergezet dat jullie niet met OGS rijden en een daarvan is dat er totaal geen meerwaarde aan zit. Er zijn immers al voldoende diensten, waaronder de politie, die bij echte noodzaak snel ter plaatse kunnen komen. Dit is bijvoorbeeld het pechgeval waar jij het over hebt op de 1e rijstrook. Vervolgens kun jij, lees de berger, veilig je werk doen waar je goed in bent. Namelijk het bergen van een voertuig.

Volgens mij maak je je meer druk om je IM-certificaat en jou aanrijtijd dan de veiligheid en de regelgeving omtrent de nut en noodzaak van het rijden met OGS. Ik denk dat je je daar eerst beter in moet gaan verdiepen, want in mijn ogen slaan je opmerkingen kant nog wal ondanks dat je het ongetwijfeld goed bedoeld.
Dit dus, en kan Bergnet67 even citeren waar staat dat wij zeggen datj ullie het alleen stoer vinden, en tevens even terug lezen welke argumenten er allemaal genoemd zijn waarom het  voor jullie niet absoluut noodzakelijk is.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #156 Gepost op: 6 augustus 2011, 10:58:55
Wordt een beetje een zinloze discussie,ik heb al vaak aangegeven waarom wij er snel MOETEN zijn. Dus bij deze hebben jullie wel gelijk hoor.

Alleen nog 1 vraagje.
Als het niet zo belangrijk is dat de sleepdienst er snel is om de weg vrij te maken,waarom komt er dan als iedereen er al staat,ook de berger, een politiekraan aan met OGS aanrijden. Zelfs al meegemaakt dat die tegen het verkeer in via een snelweg afrit aankwam,slechts om er bij te zijn?

Is dat met twee maten meten of heeft het serieus meerwaarde  :-\


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #157 Gepost op: 6 augustus 2011, 11:05:15
De inmiddels ontstane discussie samengevat: berger oppert het idee zijn verplichte aanrijdtijd te waarborgen door met zwaailicht en sirene te rijden, alle andere hulpverleners zijn op de teentjes getrapt en branden idee tot op de grond toe af.

Lekker constructieve discussie zo.

Kennelijk komt het bij niemand in zijn bol op dat een berger in het kader van Incident Management - net als de brandweer en de ambulance - een verplichte aanrijdtijd heeft. Zoals de ambulancedienst en de brandweer aan het einde van het jaar op zijn kloten krijgt als ze niet een X percentage ritten op tijd aanwezig waren, krijgt ook de berger op zijn kloten als hij niet binnen zijn verplichte aanrijdtijd aanwezig is.
Om de brandweer en ambulancedienst op tijd te laten zijn, heeft men ooit - vele, vele jaren geleden - bedacht de voertuigen van deze diensten uit te rusten met een andere kleur lichten en een geluidsinstallatie, dat ze bepaalde verkeersvoorschriften mogen negeren en het netwerk van posten/standplaatsen zodanig te maken dat deze aanrijdtijden haalbaar zijn. Op het moment dat er dus voor andere diensten een verplichte aanrijdtijd wordt ingesteld, betekent dat ook dat er maatregelen moeten worden genomen om deze aanrijdtijd ook echt haalbaar is. Tot zover denk ik dat ik zelfs verstokte geen-berger-met-blauw-hulpverleners mee kan krijgen. Verplichte aanrijdtijd: dus maatregelen om dat te halen.

De vraag is dan nu: hoe regel je dat die aanrijdtijd ook inderdaad wordt gehaald?

Een ontheffing van bepaalde verkeersvoorschriften is al geregeld. Daar is in die zin niet veel meer winst te halen. De standplaatsen worden ook al meer en meer verplaatst dichter naar de inzetlocatie. Niet zelden staan bergers al stand-by op carpool- of parkeerplaatsen omdat ze vanaf de eigen garage sowieso te laat zijn. Probleem zit 'm nu veelal in het zoveel mogelijk benutten van de beschikbare weg met spitsstroken en plusstroken, waardoor de ruimte voor het passeren van een hulpdienst steeds beperkter is.

Bovendien is de lieve weggebruiker tegenwoordig zo opgefokt van files en ongevallen dat ze een ander het licht in de ogen niet meer gunt. Het asociale type dat dus een stukje vluchtstrook gebruikt om snel de afrit te pakken, of juist de wanna-be politieman die dat wel even tegengaat door twee wieltjes op de vluchtstrook te zetten. Iedere dienst die geen zwaailicht en sirene heeft, heeft daar nog meer last van dan de diensten die wel zwaailicht en sirene hebben. Vraag maar aan de weginspecteurs, de bergers, de calamiteitenaannemer, etc.

Is het dan gek dat deze groep mensen het idee oppert om zwaailicht en sirene te voeren in het kader van Incident Management? Nee, dat is totaal niet gek. Ik ben het wel eens met de opmerkingen dat iets als een reanimatie daar totaal niets mee te maken heeft. Een berger heeft voor IM een verplicht dringende taak, en die moet uitvoerbaar zijn. Dus moeten maatregelen genomen worden om de taak uitvoerbaar te maken als ie dat niet meer is. Niet meer en niet minder.

Of bergers inderdaad met zwaailicht en sirene uitgerust moeten worden? Dat weet ik niet; het is een vergaande maatregel en dan zouden mijns inziens ook weginspecteurs en calamiteitenaannemers het mogen voeren. (Wat overigens niet gek zou zijn, gezien het feit dat diensten als Prorail ongevallenbestrijding ook OGS voeren.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #158 Gepost op: 6 augustus 2011, 11:09:29
Keer filmpje gezien van een sleepwagen van FALCK in Arhus met prio 1 erop..
Dat is daar dus al anders geregeld


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #159 Gepost op: 6 augustus 2011, 11:15:12
De inmiddels ontstane discussie samengevat: berger oppert het idee zijn verplichte aanrijdtijd te waarborgen door met zwaailicht en sirene te rijden, alle andere hulpverleners zijn op de teentjes getrapt en branden idee tot op de grond toe af.

Lekker constructieve discussie zo.

Kennelijk komt het bij niemand in zijn bol op dat een berger in het kader van Incident Management - net als de brandweer en de ambulance - een verplichte aanrijdtijd heeft. Zoals de ambulancedienst en de brandweer aan het einde van het jaar op zijn kloten krijgt als ze niet een X percentage ritten op tijd aanwezig waren, krijgt ook de berger op zijn kloten als hij niet binnen zijn verplichte aanrijdtijd aanwezig is.
Om de brandweer en ambulancedienst op tijd te laten zijn, heeft men ooit - vele, vele jaren geleden - bedacht de voertuigen van deze diensten uit te rusten met een andere kleur lichten en een geluidsinstallatie, dat ze bepaalde verkeersvoorschriften mogen negeren en het netwerk van posten/standplaatsen zodanig te maken dat deze aanrijdtijden haalbaar zijn. Op het moment dat er dus voor andere diensten een verplichte aanrijdtijd wordt ingesteld, betekent dat ook dat er maatregelen moeten worden genomen om deze aanrijdtijd ook echt haalbaar is. Tot zover denk ik dat ik zelfs verstokte geen-berger-met-blauw-hulpverleners mee kan krijgen. Verplichte aanrijdtijd: dus maatregelen om dat te halen.

De vraag is dan nu: hoe regel je dat die aanrijdtijd ook inderdaad wordt gehaald?

Een ontheffing van bepaalde verkeersvoorschriften is al geregeld. Daar is in die zin niet veel meer winst te halen. De standplaatsen worden ook al meer en meer verplaatst dichter naar de inzetlocatie. Niet zelden staan bergers al stand-by op carpool- of parkeerplaatsen omdat ze vanaf de eigen garage sowieso te laat zijn. Probleem zit 'm nu veelal in het zoveel mogelijk benutten van de beschikbare weg met spitsstroken en plusstroken, waardoor de ruimte voor het passeren van een hulpdienst steeds beperkter is.

Bovendien is de lieve weggebruiker tegenwoordig zo opgefokt van files en ongevallen dat ze een ander het licht in de ogen niet meer gunt. Het asociale type dat dus een stukje vluchtstrook gebruikt om snel de afrit te pakken, of juist de wanna-be politieman die dat wel even tegengaat door twee wieltjes op de vluchtstrook te zetten. Iedere dienst die geen zwaailicht en sirene heeft, heeft daar nog meer last van dan de diensten die wel zwaailicht en sirene hebben. Vraag maar aan de weginspecteurs, de bergers, de calamiteitenaannemer, etc.

Is het dan gek dat deze groep mensen het idee oppert om zwaailicht en sirene te voeren in het kader van Incident Management? Nee, dat is totaal niet gek. Ik ben het wel eens met de opmerkingen dat iets als een reanimatie daar totaal niets mee te maken heeft. Een berger heeft voor IM een verplicht dringende taak, en die moet uitvoerbaar zijn. Dus moeten maatregelen genomen worden om de taak uitvoerbaar te maken als ie dat niet meer is. Niet meer en niet minder.

Of bergers inderdaad met zwaailicht en sirene uitgerust moeten worden? Dat weet ik niet; het is een vergaande maatregel en dan zouden mijns inziens ook weginspecteurs en calamiteitenaannemers het mogen voeren. (Wat overigens niet gek zou zijn, gezien het feit dat diensten als Prorail ongevallenbestrijding ook OGS voeren.)

Perfect samengevat,meer of minder bedoel ik niet. En ik wil het niet om te reanimeren,heb alleen vermeld dat dat wel is voor kan komen,dat wij dat meegemaakt hebben en dat ik dat ook kan. Dus mocht ik als eerste aankomen is dat dan wel prettig.