Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133044 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #160 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:10:25
Perfect samengevat,meer of minder bedoel ik niet. En ik wil het niet om te reanimeren,heb alleen vermeld dat dat wel is voor kan komen,dat wij dat meegemaakt hebben en dat ik dat ook kan. Dus mocht ik als eerste aankomen is dat dan wel prettig.

Beste Bergnet,

Volgens mijn behoort dit ook bij jou werkgebied, dus ook Rijkswaterstaat(stichting IM) heeft al een standby contract geregeld ivm aanrijdtijden.
Maar de samenvatting van Lt. Col. Me is goed omschreven O0

http://www.stichtingimn.nl/aanbesteding/pdf/2-percelen-s1-s8-aanbesteding-standby-bergers-2011-2012.pdf

Gr, René
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #161 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:38:32
Tot op de grond toe afbranden? nou nou, zo lust ik er ook nog wel een paar.
Naar mijn weten rijden HV auto's met de instelling om op tijd te komen om daar onmiddelijk in gevaar zijnde personen te redden. Met alle respect, de berger die naar het zelfde ongeval als ik als hbt rijdt, staat daar nog een half uur uit zijn neus te frunniken voor het incident meester is, iedreen is afgevoerd en hij het wrak mag wegslepen.
Dat hij dan van zijn baas aan verplichte aanrijtijd meekrijgt is erg leuk en aardig, maar de noodzaak van snel aanwezig zijn mis ik.
Net als hiervoor al is aangegeven door een agent, als er een gevaarlijk pechgeval staat, heeft die agent alle mogelijkheden en middelen om die auto wat "zichtbaar"te maken. Ik zie simpelweg geen meerwaarde, dat er mensen zijn die heel lastig zijn in het verkeer is mij ook bekend, maar om dan maar blauw blauw er op te gooien.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #162 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:39:47
De branche heeft inderdaad al eerder geprobeerd om bergers een status hulpverlener te geven in geval van prio-activiteiten.

Een minister heeft de bergers echter duidelijk gemaakt dat ze 'wrakkenopruimers' zijn en geen hulpverleners. We zijn daardoor beoordeeld op een deel van onze activiteiten en niet op het totaal pakket wat wij bieden.
Een berger voert namens het ministerie van Rijkswaterstaat het IM uit, wat als doel heeft om de weg zo snel mogelijk vrij te maken.
Dit doel omvat  meerdere punten:
A: De miljoenen schade aan verlies uren te beperken.(hier red je geen levens mee)
B: De vervolg ongevallen voorkomen. (waarmee je dus wél levens kan redden)

Deze doelen bereik je niet door achter aan te sluiten in de file. Het is best van groot belang dat die wrakken snel opgeruimd worden. Wellicht net zo belangrijk als dat de brandweer snel terplaatse is om verdere financiële brand schade te voorkomen.

De status hulpverlener gaat wellicht iets te ver en de status semi-hulpverlener bestaat niet.
De enige die er wat aan kan doen is de politiek. Zij zouden een status 'assistentieverlener' in het leven kunnen roepen, met bijvoorbeeld de kleur groen voor zwaaillichten en flitsers, waarbij gebruik van een eigen eentonige hoorn is toegestaan.
Juridisch kan dit dan ook gebruikt worden als bergers met de bekende 'spoed' de brandweer assistentie mogen verlenen als er een paard of een auto met mensen in de sloot ligt.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #163 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:44:59
De branche heeft inderdaad al eerder geprobeerd om bergers een status hulpverlener te geven in geval van prio-activiteiten.

Een minister heeft de bergers echter duidelijk gemaakt dat ze 'wrakkenopruimers' zijn en geen hulpverleners. We zijn daardoor beoordeeld op een deel van onze activiteiten en niet op het totaal pakket wat wij bieden.
Een berger voert namens het ministerie van Rijkswaterstaat het IM uit, wat als doel heeft om de weg zo snel mogelijk vrij te maken.
Dit doel omvat  meerdere punten:
A: De miljoenen schade aan verlies uren te beperken.(hier red je geen levens mee)
B: De vervolg ongevallen voorkomen. (waarmee je dus wél levens kan redden)

Deze doelen bereik je niet door achter aan te sluiten in de file. Het is best van groot belang dat die wrakken snel opgeruimd worden. Wellicht net zo belangrijk als dat de brandweer snel terplaatse is om verdere financiële brand schade te voorkomen.

De status hulpverlener gaat wellicht iets te ver en de status semi-hulpverlener bestaat niet.
De enige die er wat aan kan doen is de politiek. Zij zouden een status 'assistentieverlener' in het leven kunnen roepen, met bijvoorbeeld de kleur groen voor zwaaillichten en flitsers, waarbij gebruik van een eigen eentonige hoorn is toegestaan.
Juridisch kan dit dan ook gebruikt worden als bergers met de bekende 'spoed' de brandweer assistentie mogen verlenen als er een paard of een auto met mensen in de sloot ligt.
Tja als we nog meer onduidelijkheid bij de mensen willen krijgen zijn groene lampen een voorbeeld ja.
De gevolgen van ongevallen voorkome bij een pechgeval n is mij erg relatief. Dan kan je zoals ik al zei ook de ANWB, 24u hulp auto''s van garages e.d. blauw blauw geven. En dat "wrakkenopruimers" is, met alle respect voor bergers want ja ze zijn heel belangrijk, maar dat is toch ook hun taak. Zsm voertuigen die hinder veroorzaken van de weg af krijgen. Laat de veiligstelling van de weg dan over aan de daarvoor aangewezen personen, die deels wel ( pol ) deels niet (im) met ogs rijden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #164 Gepost op: 6 augustus 2011, 13:22:05
Tja als we nog meer onduidelijkheid bij de mensen willen krijgen zijn groene lampen een voorbeeld ja.
De gevolgen van ongevallen voorkome bij een pechgeval n is mij erg relatief. Dan kan je zoals ik al zei ook de ANWB, 24u hulp auto''s van garages e.d. blauw blauw geven. En dat "wrakkenopruimers" is, met alle respect voor bergers want ja ze zijn heel belangrijk, maar dat is toch ook hun taak. Zsm voertuigen die hinder veroorzaken van de weg af krijgen. Laat de veiligstelling van de weg dan over aan de daarvoor aangewezen personen, die deels wel ( pol ) deels niet (im) met ogs rijden.

Voor de mensen gaan groen en blauw hetzelfde betekenen: Ze moeten aan de kant.
Het gaat mij meer om het juridische.
Blauw = Hulpverlener
Groen = Assistentieverlener

De gevolgen van ongevallen voorkomen bij een pechgeval  is mij erg relatief.
Het is al onderzocht dat als je naar rechts kijkt, dat het gros van de mensen ook naar rechts stuurt.
Dus elk stilstaand object op de vluchtstrook is een kanshebber voor een ongeval.
Verders zou ik zeggen:Google even ;)
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #165 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:19:19
Tot op de grond toe afbranden? nou nou, zo lust ik er ook nog wel een paar.
Ik chargeer misschien een beetje, maar mijn bedoeling is er niet minder om. Zo gauw iemand begint over blauwe zwaailampen en sirene voor de "niet-traditionele" hulpdiensten, voelen de "traditionele" hulpdiensten zich toch wel een beetje in hun eer aangetast. Uw verdere reactie, hieronder gequote met mijn reactie daarop, spreekt daarvan boekdelen.

Naar mijn weten rijden HV auto's met de instelling om op tijd te komen om daar onmiddelijk in gevaar zijnde personen te redden. Met alle respect, de berger die naar het zelfde ongeval als ik als hbt rijdt, staat daar nog een half uur uit zijn neus te frunniken voor het incident meester is, iedreen is afgevoerd en hij het wrak mag wegslepen.
Dat hij dan van zijn baas aan verplichte aanrijtijd meekrijgt is erg leuk en aardig, maar de noodzaak van snel aanwezig zijn mis ik.
Net als hiervoor al is aangegeven door een agent, als er een gevaarlijk pechgeval staat, heeft die agent alle mogelijkheden en middelen om die auto wat "zichtbaar"te maken. Ik zie simpelweg geen meerwaarde, dat er mensen zijn die heel lastig zijn in het verkeer is mij ook bekend, maar om dan maar blauw blauw er op te gooien.
Ik kan u meer voorbeelden geven van situaties waarin blauw zwaailicht en sirene worden gebruikt voor andere dan levensreddende activiteiten, dan van situaties waarin wél levensreddende handelingen nodig zijn. Denkt u maar eens aan de DJI voor het vervoer van gevangenen, de politie of de KMar voor de begeleiding van diplomaten/vips, waardetransporten of militaire colonnes, de NFI voor misdaadonderzoek, de arrestatieteams of DSI eenheden voor de aanhouding van allerhande louche figuren, de brandweer voor allerlei grote of kleine brandjes of paarden in het water waar geen mensenleven mee wordt bedreigd, en zo zijn er nog talloze voorbeelden denkbaar. De enige diensten die altijd daadwerkelijk alleen actief met blauw zwaailicht en sirene rijden om mensenlevens te redden zijn de ambulancedienst, de spoed-huisarts, en eventueel het orgaantransport en de reddingsbrigade/KNRM. De andere diensten doen dat alleen maar wanneer het hen zo uitkomt.

Kortom: de vlieger dat blauw zwaailicht en sirene uitsluitend mensen redt gaat hier niet op.

Het voorbeeld van het pechgeval en dat een agent dat met blauw zwaailicht wel zichtbaar kan maken is een puur theoretisch verhaal. Immer staat er dan niet meer 1 voertuig levensgevaarlijk, maar staan er 2 voertuigen levensgevaarlijk. En dan kunt u wel zeggen dat er blauwe zwaailampen knipperen.... zolang er malloten op een botsabsorber met zo'n enorme knipperende pijl botsen kunnen die ook op een stilstaande politie-auto botsen. De oplossing moet niet zijn om zo'n pechgeval te willen beveiligen, de oplossing moet zijn om dat pechgeval z.s.m. naar een veilige plek te krijgen. De snelweg is voor stilstaande voertuigen en voetgangers levensgevaarlijk. U zou zich als hulpverlener eens moeten afvragen of u daar zelf in de incidentbeveiliging aan de kant van de middenberm zou willen staan (waarbij u dus zelf achter de vangrail in de middenberm staat), afwachtend totdat die berger eindelijk eens komt. Wellicht moet dan zelfs een keer uw buffervoertuig aangereden worden... misschien dat u zich dan realiseert waarom Rijkswaterstaat er alles aan gelegen is om met name pechgevallen zo snel als maar even kan van de weg te schuiven.

Waar het om gaat, en kennelijk hebt u dat niet begrepen, is dat zowel een brandweerman als een berger (voor IM) een verplichte aanrijdtijd heeft. Die wordt niet opgelegd door een baas, die wordt opgelegd vanuit de overheid. En dat betekent per definitie dat er ook faciliteiten moeten zijn om die aanrijdtijd te halen. en blauw zwaailicht en sirene kan daarvoor een oplossing zijn. En nogmaals: ik zeg niet dat we dit moeten invoeren; ik sta daar ook sceptisch tegenover. Maar we kunnen dat wel bespreekbaar maken in plaats van direct tegen een idee aan te schoppen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #166 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:26:08
Voor de mensen gaan groen en blauw hetzelfde betekenen: Ze moeten aan de kant.
Het gaat mij meer om het juridische.
Blauw = Hulpverlener
Groen = Assistentieverlener
(...)
Hoewel het idee op zich niet verkeerd is, vraag ik mij af of je weggebruikers daarmee wilt vermoeien. Zoals ik al eerder in een reactie op een voorlichtingscampagne aangaf: mensen hebben geen flauw benul van de kleine details in het verkeer. Waarom zou je de mensen willen aanleren dat ze voor blauw én groen aan de kant moeten? Kunnen we ze immers ook wel leren dat ze voor een grote gele vrachtwagen met oranje aan de kant moeten. Nee, ik ben bang dat dit niet gaat werken. Je maakt het de mensen veel te moeilijk.

En als je alleen richting andere hulpdiensten wilt aangeven dat je van de categorie assistentie bent, is het op zich nog niet verkeerd om een andere kleur te gebruiken (groen is overigens voor de coördinatie), maar dan secundair ten opzichte van je blauwe of oranje set verlichting.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #167 Gepost op: 6 augustus 2011, 15:45:36
Hoewel het idee op zich niet verkeerd is, vraag ik mij af of je weggebruikers daarmee wilt vermoeien. Zoals ik al eerder in een reactie op een voorlichtingscampagne aangaf: mensen hebben geen flauw benul van de kleine details in het verkeer. Waarom zou je de mensen willen aanleren dat ze voor blauw én groen aan de kant moeten? Kunnen we ze immers ook wel leren dat ze voor een grote gele vrachtwagen met oranje aan de kant moeten. Nee, ik ben bang dat dit niet gaat werken. Je maakt het de mensen veel te moeilijk.

En als je alleen richting andere hulpdiensten wilt aangeven dat je van de categorie assistentie bent, is het op zich nog niet verkeerd om een andere kleur te gebruiken (groen is overigens voor de coördinatie), maar dan secundair ten opzichte van je blauwe of oranje set verlichting.

Je hoeft er niemand mee te vermoeien. In je achteruitkijkspiegel en of op enkele meters afstand zie je nauwelijks verschil. Het gaat mij meer om het effect, een juridische dekking en herkenning dat het om erkende/gecertificeerde  assistentieverleners gaat.
ALS DHL en Jumbo dan eenmaal weten dat ze voor een grote gele wagen met oranje zwaailicht aan de kant gaan, ja dan is het hek echt pas van de dam.  ;)
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #168 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:42:21
Wat volgens mij ook hier speelt is dat niet iedereen nog precies weet wat IM inhoudt. Als je dat wel weet begrijp je ook dat je niet elke keer er iets van de ANWB of een 24 uurs garage er bij roept. Die hebben niets met IM van doen.

Verder gaat de berger als hij als eerste ter plaatse is als buffer staan,waarna RWS of politie dat over MOET nemen. En ook niet bij elke IM is brandweer of ambu nodig.
Ik maak vaak genoeg mee dat b.v in de bocht van de A2 naar de RAI er een auto met regen hard eraf gegaan is,alletwee de rijbanen versperd en de vangrail uit de grond. De chauffeur heeft vaak niets en dan komt er geen brandweer of iets dergelijks. De hele bocht is dan afgesloten en daar ligt de hoofdzaak van IM,de weg moet snel vrij.

En als wij een andere kleur zwaailampen moeten zou je voor rood kunnen gaan.Zijn al hulpdiensen die dat hebben,meestal de brandweer.

En inderdaad mijn baas wil dat ik er snel ben omdat hij anders van de overheid op zijn falie krijgt ;D

@Blusdebrand,inderdaad S2 is voor ons


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #169 Gepost op: 6 augustus 2011, 18:15:40
Wat volgens mij ook hier speelt is dat niet iedereen nog precies weet wat IM inhoudt. Als je dat wel weet begrijp je ook dat je niet elke keer er iets van de ANWB of een 24 uurs garage er bij roept. Die hebben niets met IM van doen.




Kijk jij heb het door @bergnet en nog enkele hier, ze hebben iets gehoord tijdens hun rood,geel en blauwopleiding over IM.Maar hoe en precies het nu zit weten ze ook niet(eigen ervaring rode tak HBT+chauffeur) en dat begrijp ik ook wel degelijk want ze zijn natuurlijk niet dagelijks bezig op autsnelwegen(uitgezonderd verkeerspolitie regio en KLPD) en wij wel als Weginspecteur,berger's,ANWB en calamiteitenaannemer's.
Maar laten we voor elkaar begrip tonen en hopen dat het ooit beter word qua IM en dan vooral het eerste voertuig neerzetten bij een Incident en ook ik zie het elke dag weer dat er collega's zijn van hulpdiensten die het nooit zullen leren,totdat ze het zelf meemaken dat er een auto botst op een buffervoertuig van de politie en ook ik was hier zelf ter plaatse en als Weginspecteur.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT