Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132779 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

morgan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • lekker takeltje hoor........
Reactie #170 Gepost op: 6 augustus 2011, 18:33:36
Goedemiddag beste alle mensen,collega`s en andere hulpverleners,

Wij als berger die een IM melding krijgen moeten binnen 20 minuten ter plaatse zijn.Wij mogen 10% van de meldingen te laat komen.overschijd je dit gegeven is het einde oefening.En komt de 2e gegunde berger in jou rayon takelen.

En beste mensen wij hebben een speciaal kasje aan boord die alleen de aanrijdtijden meet.ook wel AIM bergervieuw genoemd.

Conclusie:wij als berger moeten maar kijken hoe dat we dat allemaal binnen 20 minuten gaan doen zonder blauw,blauw,Vechten tegen de bierkaai en maar hopen dat je geen bekeuring krijgt terwijl je aan rijdend bent naar een IM.

Wat een dissussie over dit topic O0 O0 O0


morgan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • lekker takeltje hoor........
Reactie #171 Gepost op: 6 augustus 2011, 18:37:32
ooooooooja deze was ik nog vergeten,

Van A naar Beter Geef hulpdiensten de ruimte(matrix borden boven de snelwegen) 8) 8) 8) 8).

met vriendelijke groet,

Morgan


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #172 Gepost op: 6 augustus 2011, 21:09:58
Tot op de grond toe afbranden? nou nou, zo lust ik er ook nog wel een paar.
Naar mijn weten rijden HV auto's met de instelling om op tijd te komen om daar onmiddelijk in gevaar zijnde personen te redden. Met alle respect, de berger die naar het zelfde ongeval als ik als hbt rijdt, staat daar nog een half uur uit zijn neus te frunniken voor het incident meester is, iedreen is afgevoerd en hij het wrak mag wegslepen.
Dat hij dan van zijn baas aan verplichte aanrijtijd meekrijgt is erg leuk en aardig, maar de noodzaak van snel aanwezig zijn mis ik.
Net als hiervoor al is aangegeven door een agent, als er een gevaarlijk pechgeval staat, heeft die agent alle mogelijkheden en middelen om die auto wat "zichtbaar"te maken. Ik zie simpelweg geen meerwaarde, dat er mensen zijn die heel lastig zijn in het verkeer is mij ook bekend, maar om dan maar blauw blauw er op te gooien.

Jij wilt het niet snappen de berger krijgt niet van zijn werkgever een verplichte aanrijtijd maar dit staat in het contract wat het bergingsbedrijf in het kader van het IM krijgt.
En omdat Nederland zo slim is om vluchtstroken als rijbaan te bestempelen is de vluchtstrook niet meer als aanrijstrook voor de berger beschikbaar,en omdat een groot deel van de mensen te stom zijn om ruimte te maken voor een berger zonder OGS is het misschien wel handig als ze dit wel krijgen en dat het een en ander eens een keer goed geregeld word.
We kunnen natuurlijk ook zeggen dat bij elk berging in het kader van IM,de politie verplicht word om er voor te zorgen dat de berger zijn aanrijtijd haalt,in het kader van IM.


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #173 Gepost op: 7 augustus 2011, 00:02:41
over aanrijtijden kun je heel kort zijn (dit gaat zeer doen en een hoop ellende geven 98uiye) er word in geschreven op een rayon bij die inschrijving staat dat je binnen 20 min ter plaatse moet zijn degene die inschrijft kan van te voeren nagaan of hij dit haalt haalt hij dit niet heeft hij twee optie's 1 niet inschrijven en 2 maatregelen nemen om het wel te halen. en als daar door meer investeringen gedaan moeten worden kan hij daar zijn im prijs op aanpassen. ps ook weet de ondernemer dat hij die tijd moet halen zonder blauw


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #174 Gepost op: 7 augustus 2011, 00:19:42
over aanrijtijden kun je heel kort zijn (dit gaat zeer doen en een hoop ellende geven 98uiye) er word in geschreven op een rayon bij die inschrijving staat dat je binnen 20 min ter plaatse moet zijn degene die inschrijft kan van te voeren nagaan of hij dit haalt haalt hij dit niet heeft hij twee optie's 1 niet inschrijven en 2 maatregelen nemen om het wel te halen. en als daar door meer investeringen gedaan moeten worden kan hij daar zijn im prijs op aanpassen. ps ook weet de ondernemer dat hij die tijd moet halen zonder blauw

Met optie 2 zijn we hier toch bezig,alleen dat is volgens sommigen geen optie. Optie 1,tsja,ik wil toch graag mijn baan houden en mijn collega's ook.
En die termijn van twintig minuten wordt je opgedrongen(was eerst 30 minuten),onderliggend is het nog wel 30 minuten gelukkig.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #175 Gepost op: 7 augustus 2011, 01:48:57
Bovendien is de lieve weggebruiker tegenwoordig zo opgefokt van files en ongevallen dat ze een ander het licht in de ogen niet meer gunt. Het asociale type dat dus een stukje vluchtstrook gebruikt om snel de afrit te pakken, of juist de wanna-be politieman die dat wel even tegengaat door twee wieltjes op de vluchtstrook te zetten.
Deze automobilisten gaan dus niet aan de kant voor een berger met amber verlichting, maar zullen volgens u wel aan de kant gaan voor een berger met OGS? Asociaal = asociaal, dit soort mensen zal hoogstwaarschijnlijk ook een berger met OGS blokkeren (''Het is file voor iedereen'' of ''De koffie wordt vast koud''). Dit gebeurd namelijk ook bij andere hulpdiensten, in mindere mate bij de politie (gek hé). Betekend dit dat als de IM-bergers nog steeds geblokkeerd worden zij ook maar een bonnenboekje moeten krijgen?
Als de normen niet gehaald kunnen worden dan moet er gekeken worden naar de norm, gelijk maar OGS erop schroeven lijkt mij niet de juiste oplossing..

Ik heb het gevoel dat de enige reden dat de IM-bergers graag OGS willen de aanrijd tijden zijn. In mijn ogen is OGS daar niet de juiste oplossing voor, i.p.v. om de tafel te gaan zitten voor blauw licht lijkt mij het verstandiger om over de aanrijd normen te onderhandelen.

Maar goed, eens even alles op een rijtje:

Voordelen OGS IM-bergers:

- Sneller te plaatsen voor het bergen op IM wegen (en dus grotere kans dat contract behouden wordt).
- Snellere eerste hulp verlening indien nodig.
- Kleinere kans op extra ongeluk aangezien voertuigen eerder weggehaald kunnen worden.

Het eerste punt zal zeker een vooruitgang zijn, maar zal de norm dan niet naar 15 minuten opgeschroefd worden (aangezien de IM-bergers net als de andere hulpdiensten over OGS beschikken). Verder zal er een grotere kans zijn op een ongeval door het rijden met OGS (dit brengt nu eenmaal extra risico met zich mee). Als we hier nog wat verder ingaan dan zal je ook de kans op een ongeval door aapjes kijken moeten meerekenen, blauw licht leidt af en vergroot opnieuw de kans op ongevallen. De berger die dus als eerste aanwezig is verkleint de kans op een tweede ongeluk bij het oorspronkelijk ongeluk (voor die enkele minuten dat een HV-er later komt) maar vergroot tijdens de rit en met de bufferzone de kans op een ongeluk.

Over het snellere hulpverlening, ik kan mij genoeg andere diensten/voertuigen bedenken die (mochten zij de beschikking krijgen over OGS) even snel of zelfs sneller te plaatsen kunnen zijn om eerste hulp te verlenen. Desnoods geef je iedere taxi chauffeur een blauwe lamp + AED. Die rijden overal, zelfs op plaatsen waar de IM-berger niet komt...

Ik begrijp het probleem van de IM-bergers, maar ben er niet van overtuigd dat OGS de beste en veiligste oplossing is.




Kunnen we anders niet gewoon bij spitsstroken bordjes plaatsen met ''File? Maak ruimte voor bergers'' Of iets in die richting..Laat de overheid het maar uitbesteden en een mooie slagzin ontvangen voor €25.000


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #176 Gepost op: 7 augustus 2011, 03:07:03
.
Ik kan u meer voorbeelden geven van situaties waarin blauw zwaailicht en sirene worden gebruikt voor andere dan levensreddende activiteiten, dan van situaties waarin wél levensreddende handelingen nodig zijn. Denkt u maar eens aan de DJI voor het vervoer van gevangenen, de politie of de KMar voor de begeleiding van diplomaten/vips, waardetransporten of militaire colonnes, de NFI voor misdaadonderzoek, de arrestatieteams of DSI eenheden voor de aanhouding van allerhande louche figuren, de brandweer voor allerlei grote of kleine brandjes of paarden in het water waar geen mensenleven mee wordt bedreigd, en zo zijn er nog talloze voorbeelden denkbaar. De enige diensten die altijd daadwerkelijk alleen actief met blauw zwaailicht en sirene rijden om mensenlevens te redden zijn de ambulancedienst, de spoed-huisarts, en eventueel het orgaantransport en de reddingsbrigade/KNRM. De andere diensten doen dat alleen maar wanneer het hen zo uitkomt.

Neem je jezelf wel serieus?

Ik begrijp het probleem van de IM-bergers, maar ben er niet van overtuigd dat OGS de beste en veiligste oplossing is.

Amen  :)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #177 Gepost op: 7 augustus 2011, 03:33:30
Deze automobilisten gaan dus niet aan de kant voor een berger met amber verlichting, maar zullen volgens u wel aan de kant gaan voor een berger met OGS? Asociaal = asociaal, dit soort mensen zal hoogstwaarschijnlijk ook een berger met OGS blokkeren (''Het is file voor iedereen'' of ''De koffie wordt vast koud''). Dit gebeurd namelijk ook bij andere hulpdiensten, in mindere mate bij de politie (gek hé). Betekend dit dat als de IM-bergers nog steeds geblokkeerd worden zij ook maar een bonnenboekje moeten krijgen?
Als de normen niet gehaald kunnen worden dan moet er gekeken worden naar de norm, gelijk maar OGS erop schroeven lijkt mij niet de juiste oplossing..

Ik heb het gevoel dat de enige reden dat de IM-bergers graag OGS willen de aanrijd tijden zijn. In mijn ogen is OGS daar niet de juiste oplossing voor, i.p.v. om de tafel te gaan zitten voor blauw licht lijkt mij het verstandiger om over de aanrijd normen te onderhandelen.

Maar goed, eens even alles op een rijtje:

Voordelen OGS IM-bergers:

- Sneller te plaatsen voor het bergen op IM wegen (en dus grotere kans dat contract behouden wordt).
- Snellere eerste hulp verlening indien nodig.
- Kleinere kans op extra ongeluk aangezien voertuigen eerder weggehaald kunnen worden.

Het eerste punt zal zeker een vooruitgang zijn, maar zal de norm dan niet naar 15 minuten opgeschroefd worden (aangezien de IM-bergers net als de andere hulpdiensten over OGS beschikken). Verder zal er een grotere kans zijn op een ongeval door het rijden met OGS (dit brengt nu eenmaal extra risico met zich mee). Als we hier nog wat verder ingaan dan zal je ook de kans op een ongeval door aapjes kijken moeten meerekenen, blauw licht leidt af en vergroot opnieuw de kans op ongevallen. De berger die dus als eerste aanwezig is verkleint de kans op een tweede ongeluk bij het oorspronkelijk ongeluk (voor die enkele minuten dat een HV-er later komt) maar vergroot tijdens de rit en met de bufferzone de kans op een ongeluk.

Over het snellere hulpverlening, ik kan mij genoeg andere diensten/voertuigen bedenken die (mochten zij de beschikking krijgen over OGS) even snel of zelfs sneller te plaatsen kunnen zijn om eerste hulp te verlenen. Desnoods geef je iedere taxi chauffeur een blauwe lamp + AED. Die rijden overal, zelfs op plaatsen waar de IM-berger niet komt...

Ik begrijp het probleem van de IM-bergers, maar ben er niet van overtuigd dat OGS de beste en veiligste oplossing is.




Kunnen we anders niet gewoon bij spitsstroken bordjes plaatsen met ''File? Maak ruimte voor bergers'' Of iets in die richting..Laat de overheid het maar uitbesteden en een mooie slagzin ontvangen voor €25.000

als we het hier over 1ding al eens zijn is het dat niemand gebaad is met een nieuwe voorlichtings campagne, er zijn er al zoveel.

Wat mij vooral steekt is dat de "tegen' partijen de "blauw" voerende mensen zijn. Alsof blauw een "prestige" middel is, in mijn ogen moet het een reddend cq voorkokmend middel zijn.

In het geval van bergers of IM onderstuenend is er wel bewezen dat het voorkomend is.

Neem je jezelf wel serieus?

Amen  :)

Ondanks dat ik hier ook van deze meneer veel commentaar krigj op mijn postings weet ik dat hij wel delgelijk serieus is en niet over 1 uitlating gaat.

En een ieder die zo denkt over IM bergers.... ga eens een dag met ons mee..... en ervaar de echte wereld. Want die is niet zoals jij als agent/brandweer/ambu het denkt, wij moeten nog meer bewijzen dat wij een taak hebben.

"Het alleen maar sneller willen zijn vanwege een contract" hoor ik hier ook.... is er een tweede optie voor de brandweer/politie/ambu? Want die hebben ook een contractuele aanrijdtijd..... echter worden deze niet snel opzij gezet voor een andere partij, dat is redelijk strak vastgelegd. Terwijl wel is bewezen dat deze diensten hun aanrijdtijd iin 72% van de tijd niet halen.

Dan Politie is meer vakkundig de weg vrij te maken..... sorry hoor maar ik ben allergi's voor bullshit. Een berger kan met de kraan een auto wegtillen...... ooit een HV voertuig van de blauwe kant met zo'n sterke kraan gezien?

Dan nog, als de pol/brandw/ambu alles zo snel zouden kunnen is  er geen markt voor IM. In de ambuzorg is dit al veel duidelijker gemaakt doordat het aandeel comerciele diensten daar veel hoger is als in de andere twee HV diensten. Echter als ook de brandweer en politie zo'n concurentie zouden krijgen dan pas kan je nagaan of deze op dit moment overheidsdiensten wel zo effectief zijn als men zegt.

Ik ben zelf een "commerciele jongen" zoals dat popu heet, echter ik zou liever zien dat dit allemaal word geregeld vanuit de overheid. Dat zou het allemaal een stuk duidelijker maken. Nu is er een groot stuk grijs, iig voor die mensen die denken dat ze authoriteit kwijt raken.

Terugkomens op het inentiele verhaal, de berger mag over de fietsstrook vanwege de IM regels. Hier is geen discussie over mogelijk gezien de ontheffing die er is voor IM voertuigen. Dat er mensen zijn die zeggen dat een berger hier niet toe  hoort, die moeten dan maar terug naar school want de berger staat in het verhaal voor IM nog boven de wegbeheerder. Want in het IM is de regeling naar belangbaarheid tot het ruimen van de weg. In dat geval staat wanneer er geen aanwijzing is tot misdrijf de berger nog eerder dan oom agent. Er is een verandering in de aanpak namelijk sinds 2009, de doorgang van het verkeer is belangrijker.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #178 Gepost op: 7 augustus 2011, 08:28:50
Deze automobilisten gaan dus niet aan de kant voor een berger met amber verlichting, maar zullen volgens u wel aan de kant gaan voor een berger met OGS? Asociaal = asociaal, dit soort mensen zal hoogstwaarschijnlijk ook een berger met OGS blokkeren (''Het is file voor iedereen'' of ''De koffie wordt vast koud''). Dit gebeurd namelijk ook bij andere hulpdiensten, in mindere mate bij de politie (gek hé). Betekend dit dat als de IM-bergers nog steeds geblokkeerd worden zij ook maar een bonnenboekje moeten krijgen?
Als de normen niet gehaald kunnen worden dan moet er gekeken worden naar de norm, gelijk maar OGS erop schroeven lijkt mij niet de juiste oplossing..

Ik heb het gevoel dat de enige reden dat de IM-bergers graag OGS willen de aanrijd tijden zijn. In mijn ogen is OGS daar niet de juiste oplossing voor, i.p.v. om de tafel te gaan zitten voor blauw licht lijkt mij het verstandiger om over de aanrijd normen te onderhandelen.

Maar goed, eens even alles op een rijtje:

Voordelen OGS IM-bergers:

- Sneller te plaatsen voor het bergen op IM wegen (en dus grotere kans dat contract behouden wordt).
- Snellere eerste hulp verlening indien nodig.
- Kleinere kans op extra ongeluk aangezien voertuigen eerder weggehaald kunnen worden.

Het eerste punt zal zeker een vooruitgang zijn, maar zal de norm dan niet naar 15 minuten opgeschroefd worden (aangezien de IM-bergers net als de andere hulpdiensten over OGS beschikken). Verder zal er een grotere kans zijn op een ongeval door het rijden met OGS (dit brengt nu eenmaal extra risico met zich mee). Als we hier nog wat verder ingaan dan zal je ook de kans op een ongeval door aapjes kijken moeten meerekenen, blauw licht leidt af en vergroot opnieuw de kans op ongevallen. De berger die dus als eerste aanwezig is verkleint de kans op een tweede ongeluk bij het oorspronkelijk ongeluk (voor die enkele minuten dat een HV-er later komt) maar vergroot tijdens de rit en met de bufferzone de kans op een ongeluk.

Over het snellere hulpverlening, ik kan mij genoeg andere diensten/voertuigen bedenken die (mochten zij de beschikking krijgen over OGS) even snel of zelfs sneller te plaatsen kunnen zijn om eerste hulp te verlenen. Desnoods geef je iedere taxi chauffeur een blauwe lamp + AED. Die rijden overal, zelfs op plaatsen waar de IM-berger niet komt...

Ik begrijp het probleem van de IM-bergers, maar ben er niet van overtuigd dat OGS de beste en veiligste oplossing is.




Kunnen we anders niet gewoon bij spitsstroken bordjes plaatsen met ''File? Maak ruimte voor bergers'' Of iets in die richting..Laat de overheid het maar uitbesteden en een mooie slagzin ontvangen voor €25.000

Deze automobilisten gaan misschien niet opzij voor een amber of blauwe lamp,maar ik denk wel dat ze opzij gaan voor een tweetoon welke met minimaal 110Db achter hen staat te loeien,aangezien je dan ongeveer hoorndol word van dat geluid.
Ook is het dan wettelijk geregeld dat men een berger voor moet laten gaan.
En om dat het wettelijk geregeld is kan je de mensen er ook op dit gedrag eventueel verbaliseren.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #179 Gepost op: 7 augustus 2011, 09:31:38
nog even over de aanrijtijd, als jullie het niet halen zonder OGS, kunnen ze wel een concurrent die job geven, maar die gaat het dan zonder OGS ook echt niet halen, dan zullen ze vanzelf moeten beseffen dat het niet reëel is. Verder volg ik Max zijn citaat n.a.v. het "jullie gebruiken alleen blauw als het jullie uitkomt", en vraag ik me af waarom Blauw blauw voor ons (pol, ambu brw) een "prestigemiddel"zou moeten zijn, want dat is echt  bullshit, ik stel toch ook niet dat alleen de mensen die nog geen blauw blauw hebben alleen voor zijn omdat ze zo graag bij de echte hv-ers willen horen, dat slaat namelijk kant noch wal.

Eerder las ik hier ook een stuk dat de brw met prio 1 naar paarden te water en stormschade's gaat. Dit is in mijn regio in elk geval pertinent niet waar, dus zet geen onwaarheden neer aub.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.