Bovendien is de lieve weggebruiker tegenwoordig zo opgefokt van files en ongevallen dat ze een ander het licht in de ogen niet meer gunt. Het asociale type dat dus een stukje vluchtstrook gebruikt om snel de afrit te pakken, of juist de wanna-be politieman die dat wel even tegengaat door twee wieltjes op de vluchtstrook te zetten.
Deze automobilisten gaan dus niet aan de kant voor een berger met amber verlichting, maar zullen volgens u wel aan de kant gaan voor een berger met OGS? Asociaal = asociaal, dit soort mensen zal hoogstwaarschijnlijk ook een berger met OGS blokkeren (''Het is file voor iedereen'' of ''De koffie wordt vast koud''). Dit gebeurd namelijk ook bij andere hulpdiensten, in mindere mate bij de politie (gek hé). Betekend dit dat als de IM-bergers nog steeds geblokkeerd worden zij ook maar een bonnenboekje moeten krijgen?
Als de normen niet gehaald kunnen worden dan moet er gekeken worden naar de norm, gelijk maar OGS erop schroeven lijkt mij niet de juiste oplossing..
Ik heb het gevoel dat de enige reden dat de IM-bergers graag OGS willen de aanrijd tijden zijn. In mijn ogen is OGS daar niet de juiste oplossing voor, i.p.v. om de tafel te gaan zitten voor blauw licht lijkt mij het verstandiger om over de aanrijd normen te onderhandelen.
Maar goed, eens even alles op een rijtje:
Voordelen OGS IM-bergers:
- Sneller te plaatsen voor het bergen op IM wegen (en dus grotere kans dat contract behouden wordt).
- Snellere eerste hulp verlening indien nodig.
- Kleinere kans op extra ongeluk aangezien voertuigen eerder weggehaald kunnen worden.
Het eerste punt zal zeker een vooruitgang zijn, maar zal de norm dan niet naar 15 minuten opgeschroefd worden (aangezien de IM-bergers net als de andere hulpdiensten over OGS beschikken). Verder zal er een grotere kans zijn op een ongeval door het rijden met OGS (dit brengt nu eenmaal extra risico met zich mee). Als we hier nog wat verder ingaan dan zal je ook de kans op een ongeval door aapjes kijken moeten meerekenen, blauw licht leidt af en vergroot opnieuw de kans op ongevallen. De berger die dus als eerste aanwezig is verkleint de kans op een tweede ongeluk bij het oorspronkelijk ongeluk (voor die enkele minuten dat een HV-er later komt) maar vergroot tijdens de rit en met de bufferzone de kans op een ongeluk.
Over het snellere hulpverlening, ik kan mij genoeg andere diensten/voertuigen bedenken die (mochten zij de beschikking krijgen over OGS) even snel of zelfs sneller te plaatsen kunnen zijn om eerste hulp te verlenen. Desnoods geef je iedere taxi chauffeur een blauwe lamp + AED. Die rijden overal, zelfs op plaatsen waar de IM-berger niet komt...
Ik begrijp het probleem van de IM-bergers, maar ben er niet van overtuigd dat OGS de beste en veiligste oplossing is.
Kunnen we anders niet gewoon bij spitsstroken bordjes plaatsen met ''File? Maak ruimte voor bergers'' Of iets in die richting..
Laat de overheid het maar uitbesteden en een mooie slagzin ontvangen voor €25.000