Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132800 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Bergnet67

• Takelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 7 augustus 2011, 10:00:43
Ook stond er dat Blauw-Blauw in den beginnen ontworpen is om sneller terplaatse te zijn. Niet meer en niet minder.
En dat is dus het doel van OGS en dat is ook wat wij nodig hebben dus.
Heeft niets te maken met het feit dat wij wij een wannabe hulpverlener zouden willen zijn.

En ik vind het voorkomen van meerder aanrijdingen door het eerder weghalen van voertuigen wel degelijk potentieel mensenlevens reddend.
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!

En wat ik al eerder opmerkte,een politiekraan mag het ook. Met OGS rijden. Wat is daar dan de meerwaarde van dan alleen maar sneller ter plaatse zijn. Zij zijn er ook slechts om wrakken weg te halen.

stln01

• chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 7 augustus 2011, 10:15:53
En wat ik al eerder opmerkte,een politiekraan mag het ook. Met OGS rijden. Wat is daar dan de meerwaarde van dan alleen maar sneller ter plaatse zijn. Zij zijn er ook slechts om wrakken weg te halen.
En politiekraan wordt niet bemand door bergers.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #182 Gepost op: 7 augustus 2011, 10:25:49

Is dit waar? Ik weet namelijk dat het personeel van de KMar die op afsleepauto's rijden wel degelijk een bergingsopleiding hebben genoten. Dit lijkt mij ook logisch want de verzekeraars eisen tegenwoordig pappieren voor ze iets verzekeren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

stln01

• chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 7 augustus 2011, 10:32:10
Een politiekraan wordt bemand door politieagenten.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 7 augustus 2011, 10:45:58
Een politiekraan wordt bemand door politieagenten.
...die daarnaast een opleiding tot berger hebben gevolgd.....  98uiye

(Althans, dat mag ik toch hopen)

takelbob

• lichte en zware berging
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #185 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:03:20
Politiekranen worden bemand door boa's.Collega van ons is naar de politie gegaan en die is echt geen agent.

Dat het wel degelijk van belang is dat bergers snel ter plaatse zijn op de im wegen blijkt wel uit de proef van rws om ze extra te belonen als ze sneller zijn.Ook de proef die nu weer aan de gang is om tijdens de spits een extra im berger op strategische punten te zetten geeft daar blijk van.Met de hedendaagse verkeersdrukte is het een hele uitdaging om op een veilige en verantwoorde manier naar de plaats van het ongeval te komen.
Heb persoonlijk nog nooit aanmerkingen of bekeuringen gehad als ik naar een ongeval reed over de vluchtstrook.
Leuk al die proeven , ze kosten alleen een vermogen voor de belastingbetaler.
Als het nou zo belangerijk is dat wij snel ter plaatse zijn om de weg vrij te maken,minder file en kijkers aan de andere kant,geef dan de geselecteerde  im berger met zijn goedgekeurde im-bergingsauto ogs.
Als de betreffende berger het im kwijtraakt bij de volgende inschrijving dan levert hij ook de ogs in.
Mischien een tip voor rws  ;) denk dat de kosten een stuk lager zijn,maar ja dat is te eenvoudig en te goedkoop denk ik. 0098

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:32:25
Politiekranen worden bemand door boa's.Collega van ons is naar de politie gegaan en die is echt geen agent.

Dat verschilt per regio. In Amsterdam lopen er inderdaad een aantal boa's rond maar ook toch echt wat agenten die op de kraan zitten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:38:12
Deze automobilisten gaan misschien niet opzij voor een amber of blauwe lamp,maar ik denk wel dat ze opzij gaan voor een tweetoon welke met minimaal 110Db achter hen staat te loeien,aangezien je dan ongeveer hoorndol word van dat geluid.
Ook is het dan wettelijk geregeld dat men een berger voor moet laten gaan.
En om dat het wettelijk geregeld is kan je de mensen er ook op dit gedrag eventueel verbaliseren.

Ik ga ervan uit dat het ook wettelijk geregeld is dat je geen verkeer op de andere rijstrook mag blokkeren, dus ook een berger blokkeren die met amber op de vluchtstrook rijdt mag niet d.m.v twee wielen over de doorgetrokken streep geblokkeerd worden.

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:43:59

En ik vind het voorkomen van meerder aanrijdingen door het eerder weghalen van voertuigen wel degelijk potentieel mensenlevens reddend.
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!

Hier ben ik het niet mee eens, rijden met OGS vergroot de kans op ongevallen tijdens de heenrit. Ook als eerste eenheid ter plaatste vergroot het de kans op een ongeluk doordat blauw licht de overige verkeersdeelnemers aan de andere weghelft (helaas) afleidt.

Edit: excuses voor dubbel bericht, verkeerde knop..

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:52:31
Ik ga ervan uit dat het ook wettelijk geregeld is dat je geen verkeer op de andere rijstrook mag blokkeren, dus ook een berger blokkeren die met amber op de vluchtstrook rijdt mag niet d.m.v twee wielen over de doorgetrokken streep geblokkeerd worden.

Welke vluchtstrook ?,vroeger had elke autosnelweg dag en nacht een vlucht/hulpverleningsstrook maar onze regering heeft er in de spits rijstroken van gemaakt,zogenaamde spitsstroken.
Voor Politie,Brandweer en Ambulance is het geregeld dat zij doormiddel van OGS doorgang kunnen vragen,en er kan,indien nodig,verbaliserend opgetreden worden door agenten,indien men de doorgang onnodig hinderd.
Een berger heeft geen poot om op te staan doordat het niet geregeld is.