Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133036 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #190 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:02:12
Of er nu politieagenten opzitten of niet,dat is niet de vraag.
Wat heeft het voor meerwaarde voor hun dan om als alle diensten al ter plaatse zijn om dan alsnog met OGS aan te komen.

Zij doen toch ook niets meer dan eventueel wrakken weg halen.Dus in principe is dat hetzelde.

Maar als ik dus een agent of brandweer man(wat wij al hebben) achter het stuur zet,dan mag je wel OGS rijden met de bergingstruck als ik het goed begrijp.
Dus dan gaat het inderdaad lijkt wel om het bergingspoppetje wat in de ogen van sommige op een lager voetstuk staat dan die van polite,brandweer of ambulance.
Verwarrend allemaal hoor! ;D


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #191 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:08:01
Welke vluchtstrook ?,vroeger had elke autosnelweg dag en nacht een vlucht/hulpverleningsstrook maar onze regering heeft er in de spits rijstroken van gemaakt,zogenaamde spitsstroken.
Voor Politie,Brandweer en Ambulance is het geregeld dat zij doormiddel van OGS doorgang kunnen vragen,en er kan,indien nodig,verbaliserend opgetreden worden door agenten,indien men de doorgang onnodig hinderd.
Een berger heeft geen poot om op te staan doordat het niet geregeld is.
De vluchtstrooknwaarop ik reageerde in een quote, maar in geval van geen vluchtstrook (spitsstrook) is het absoluut lastig/onmogelijk om als berger er langs te komen. Maar alle spitsstroken zijn wel weer voorzien van camera's.
Citaat
Wikipedia:
 In de meeste gevallen zal, bij een tijdige detectie van het incident, de Verkeerscentrale, de spitsstrook kunnen sluiten en vrij kunnen maken van verkeer voordat de hulpdiensten passeren. In een aantal gevallen zal dat niet (meer) kunnen. In die gevallen kunnen hulpdiensten tussen het gewone verkeer door rijden.

Dan zijn er dus nog maar een aantal gevallen waarbij de bergers echt vast komen te staan, is het niet mogelijk om in die gevallen de hulp van de politie in the schakelen?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #192 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:19:32
De vluchtstrooknwaarop ik reageerde in een quote, maar in geval van geen vluchtstrook (spitsstrook) is het absoluut lastig/onmogelijk om als berger er langs te komen. Maar alle spitsstroken zijn wel weer voorzien van camera's.
Dan zijn er dus nog maar een aantal gevallen waarbij de bergers echt vast komen te staan, is het niet mogelijk om in die gevallen de hulp van de politie in the schakelen?

Alle spitsstroken zijn voorzien van matrixborden, is het zo moeilijk om daar een rood kruis in te zetten zodat de berger door kan rijden?

Of een uitroepteken afgewisseld met een bergersauto'tje zodat men weet dat er iemand langs moet....  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #193 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:23:57
Alle spitsstroken zijn voorzien van matrixborden, is het zo moeilijk om daar een rood kruis in te zetten zodat de berger door kan rijden?

Of een uitroepteken afgewisseld met een bergersauto'tje zodat men weet dat er iemand langs moet....  ::)

Rood kruis is zo gezet, maar waar moet dat verkeer heen tijdens een file? Andere rijbanen staan ook vol en mensen zullen (zeker als er nog een hoop voertuigen over de spitsstrook rijden) zo lang mogelijk wachten met het wisselen van rijstrook.  Het zal dus even duren voordat een spitsstrook leeg genoeg is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #194 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:42:35
Alle spitsstroken zijn voorzien van matrixborden, is het zo moeilijk om daar een rood kruis in te zetten zodat de berger door kan rijden?

Of een uitroepteken afgewisseld met een bergersauto'tje zodat men weet dat er iemand langs moet....  ::)

Ik zit dagelijks op de weg en maak dus ook regelmatig file's mee i.v.m een ongeval,in de verkeerscentrale vergeten ze 9 van de 10 keer om de spitsstrook af te kruizen vanaf de eerste terugliggende toerit.Voordat de rijstrook leeg is duurt meestal wel een klein half uurtje i.v.m.dat mensen elkaar de ruimte niet gunnen en zeker vrachtwagens niet,dit is toch meestal de grootste groep op een rechts gelegen spitsstrook.
Dit is denk ik ook de reden dat hulpdiensten tegenwoordig tussen de normale rijstroken doorkomen i.p.v. over de vlucht/spitsstrook.


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #195 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:50:55
Gezien de vele reacties die ik heb gelezen over wat er wel en niet zou kunnen gebeuren, blijf ik erbij dat de status en aanrijtijden van een berger heel erg belangrijk om het IM-systeem te verbeteren. Hiervoor is zeker in de file ondersteuning nodig en zijn vrijbaan maken dmv afkruisen en of dwingende blauwe of groene grillflitsers een eerste mogelijke oplossing.

Verders zijn er nog meerdere aspecten die nodig zijn om alles vlot te laten verlopen.
De invoer van Incident Management door Rijkswaterstaat was een goede zaak, alleen ligt de regie bij de Stichting Incident Management. Ondanks dat beide verweven zijn met elkaar stelt de één toch andere prioriteiten dan de andere:
A: Rijkswaterstaat schrijft in haar beleid: De weg moet zo snel mogelijk vrij.
B: De SIMn schrijft in haar aanbesteding: De weg moet zo goedkoop mogelijk vrij.

De variant die bedacht is het uitnutten van de 20 minuten aanrijtijd.(met filecompensatie)
Er wordt in de aanbesteding absoluut niet gevraagd wie er het snelst kan zijn. Er wordt aangegeven dat een berger er 20 minuten over mag doen. Hiermee ga je duidelijk het doel voorbij.

De NMa ontheffing aan de SIMn is in 2007 al verlopen. Rijkswaterstaat zou met een ander systeem kunnen gaan werken. Het merendeel van de bergers hebben namelijk al diverse prijzen ingediend voor het onderliggende wegennet. Deze kunnen via de WA-verzekering ook gebruikt worden bij inbreuk op het eigendomsrecht van de weg. Er hoeft dus feitelijk niet  meer aan besteed te worden op prijs. Deze zijn bekend. Je kan je puur gaan richten op de aanrijtijden en samenwerking onder de bergers, zodat een gecertificeerde, maar afgewezen IM-berger die zich 300 meter achter een ongeval bevindt ook ingezet kan worden.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #196 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:27:01
Of er nu politieagenten opzitten of niet,dat is niet de vraag.
Wat heeft het voor meerwaarde voor hun dan om als alle diensten al ter plaatse zijn om dan alsnog met OGS aan te komen.

Zij doen toch ook niets meer dan eventueel wrakken weg halen.Dus in principe is dat hetzelde.

Maar als ik dus een agent of brandweer man(wat wij al hebben) achter het stuur zet,dan mag je wel OGS rijden met de bergingstruck als ik het goed begrijp.
Dus dan gaat het inderdaad lijkt wel om het bergingspoppetje wat in de ogen van sommige op een lager voetstuk staat dan die van polite,brandweer of ambulance.
Verwarrend allemaal hoor! ;D
Je maakt er weer compleet je eigen verhaal van, als dit al ergens staat heb je in elk geval niet goed begrepen. Stop alsjeblieft eens met deze domme conclusies die kant noch wal raken.

Een politie kraan haalt bijv. onder spoed voertuigen die een gevaar voor bijvoorbeeld een colonne, evenement etc. Ook heb ik zelf eens een pol. kraan met spoed gekregen toen de enige aanrijweg naar een plaats incident door 2 geparkeerde auto's zodanig versmalt was dat de Tas en HW er niet door konden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #197 Gepost op: 7 augustus 2011, 14:43:46
Of er nu politieagenten opzitten of niet,dat is niet de vraag.
Wat heeft het voor meerwaarde voor hun dan om als alle diensten al ter plaatse zijn om dan alsnog met OGS aan te komen.

Zij doen toch ook niets meer dan eventueel wrakken weg halen.Dus in principe is dat hetzelde.

Maar als ik dus een agent of brandweer man(wat wij al hebben) achter het stuur zet,dan mag je wel OGS rijden met de bergingstruck als ik het goed begrijp.
Dus dan gaat het inderdaad lijkt wel om het bergingspoppetje wat in de ogen van sommige op een lager voetstuk staat dan die van polite,brandweer of ambulance.
Verwarrend allemaal hoor! ;D

Je maakt er weer compleet je eigen verhaal van, als dit al ergens staat heb je in elk geval niet goed begrepen. Stop alsjeblieft eens met deze domme conclusies die kant noch wal raken.

Een politie kraan haalt bijv. onder spoed voertuigen die een gevaar voor bijvoorbeeld een colonne, evenement etc. Ook heb ik zelf eens een pol. kraan met spoed gekregen toen de enige aanrijweg naar een plaats incident door 2 geparkeerde auto's zodanig versmalt was dat de Tas en HW er niet door konden.

Het is niet echt een eigen verhaal. Deels kan ik z'n bevindingen bevestigen. Als bergingsbedrijf hebben we namelijk 29 jaar ervaring opgedaan met de politiekraan van Rotterdam-Rijnmond en daar werd ook wel OGS gebruikt voor een eenvoudige berging! Op zich heb ik me dáár nooit zo aangestoord, want zou het alleen maar fijn vinden als wij dat ook konden gebruiken. Alleen denk ik niet dat een brandweerman, in dienst van een particulier bedrijf, bevoegd is om OGS te gebruiken en denk ik wel dat Politie en Brandweer - beroepsmatig - in rangorde denken.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


lifting

  • berger/kraanmachinst
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #198 Gepost op: 7 augustus 2011, 15:16:30
hier rondt utrecht zijn de bergers de politie kraan en dat gaat nog steeks goed en zijn ook snel te plaatsen


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #199 Gepost op: 7 augustus 2011, 15:30:47
Je maakt er weer compleet je eigen verhaal van, als dit al ergens staat heb je in elk geval niet goed begrepen. Stop alsjeblieft eens met deze domme conclusies die kant noch wal raken.

Een politie kraan haalt bijv. onder spoed voertuigen die een gevaar voor bijvoorbeeld een colonne, evenement etc. Ook heb ik zelf eens een pol. kraan met spoed gekregen toen de enige aanrijweg naar een plaats incident door 2 geparkeerde auto's zodanig versmalt was dat de Tas en HW er niet door konden.

En jij begrijpt niet dat ik het hier over IM heb en niet over een brand in een binnenstad waar auto's in de weg staan(die wij trouwens ook weg kunnen halen,is ons werk).

Dus wat is de meerwaarde van een politiekraan met OGS met IM waar alle diensten al aanwezig zijn. Ik heb geen moeite dat ze met OGS aankomen,begrijp mij goed.

Dus in dit geval raakt jouw opmerking kant nog wal.

En @ Lifting zijn alle bergers daar politie? hahahaha. En zie je OGS,snel ter plaatse,das goed. O0