Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132723 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #210 Gepost op: 7 augustus 2011, 20:53:16
Eerst wordt het aanbesteed en dan gaat het niet via het LCM.  Sinds september 2010 faciliteren wij voor Zuid-Holland-Zuid met 1 telefoonnummer voor 4 bergers. Mooie samenwerking, als de ene niet kan gaat de andere  :)

Oh en als ik vragen mag welke bergers zijn dat dan ^-^,ik werk namelijk ook in Zuid-Holland bij RWS en heb vele contacten bij ZHZ maar laatst nog over dit onderwerp gesproken daarom mijn vraag.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #211 Gepost op: 7 augustus 2011, 21:21:07

Oh en als ik vragen mag welke bergers zijn dat dan ^-^,ik werk namelijk ook in Zuid-Holland bij RWS en heb vele contacten bij ZHZ maar laatst nog over dit onderwerp gesproken daarom mijn vraag.

gr.rené
De Heer, Kooijman, Van Prooijen en Van Wijngaarden.

De basis van deze samenwerking is gelegd in 2000. Toen hadden we onder de naam BCR Bergers Combinatie Rijnmond een samenwerking voor pechhulp en transport (na berging) met de 078 bergers uit Zuid-Holland-Zuid district -18, diverse bergers uit Rotterdam-Rijnmond district-17 en 1 uit Haaglanden district-15. Logistiek werkte dit perfect. Op de website (in ruste) www.takelen.nl staan de nog overgebleven samenwerkende bergers vermeld. (Kooijman zat toen nog niet in Gorinchem, daar is later wel altijd goed mee samengewerkt)
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #212 Gepost op: 7 augustus 2011, 21:33:36
De Heer, Kooijman, Van Prooijen en Van Wijngaarden.

De basis van deze samenwerking is gelegd in 2000. Toen hadden we onder de naam BCR Bergers Combinatie Rijnmond een samenwerking voor pechhulp en transport (na berging) met de 078 bergers uit Zuid-Holland-Zuid district -18, diverse bergers uit Rotterdam-Rijnmond district-17 en 1 uit Haaglanden district-15. Logistiek werkte dit perfect. Op de website (in ruste) www.takelen.nl staan de nog overgebleven samenwerkende bergers vermeld. (Kooijman zat toen nog niet in Gorinchem, daar is later wel altijd goed mee samengewerkt)

Ok leuk drie van de vier bergers werk ik regelmatig mee,die van Prooijen ken ik dan niet.
Bedankt voor de uitleg.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #213 Gepost op: 7 augustus 2011, 22:24:10
Als ik niet met spoed een kraan heb zorgt mijn chauffeur er wel voor dat het voertuig aan de kant gaat ;)
Ik ben gerust een voorstander van eventueel een andere kleur lichten, maar je kan beter investeren in duidelijk maken aan het publiek dat een berger een belangrijkere functie heeft dan men denkt, een setje blauwe lampen gaat dat niet zomaar helpen. Net als de sanquin voertuigen, die krijgen heel vaak ondanks de ogs ( die vaak wat miserabel is overigens ) erg slecht ruimte van het overige verkeer. Sinds er op sommige voertuigen groot staat aangegeven wat ze daadwerkelijk doen (bloed vervoer bij verkeers SO's bijvoorbeeld) merk ik als bestuurder dat er om me heen beter gereageerd wordt.

Het grote plubliek kent de regel dat OGS dus blauw zwaailicht en 2 toon betekend hulpverlener voor laten gaan,waarom weer een campagne,welke toch niet aanslaat,betreffende bergers met amber voor laten gaan.
Amber is bedoelt voor bijzondere transporten dus lang,breed of langzaam verkeer,blauw en tweetoon betekend vrij doorgang geven.
We zijn niet voor niets afgestapt van 3 toon naar 2 toon voor ambulance,de gemiddelde weggebruiker ziet een gele wagen met amber en snapt niet dat het een berger is,kan net zo goed een zwaar transport o.i.d. zijn.
Geel met blauwe lampen en twee toon en een op BZK striping lijkende striping op de voorzijde word,door de meeste mensen wel geassioceerd met rijstrook vrij maken.
Als het aan mij ligt worden ook weginspecteurs van RWS uitgerust met blauw en 2 toon met een strenge branchrichtlijn.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #214 Gepost op: 8 augustus 2011, 00:26:41
Dus wat is de meerwaarde van een politiekraan met OGS met IM waar alle diensten al aanwezig zijn. Ik heb geen moeite dat ze met OGS aankomen,begrijp mij goed.

Je haalt nu al een aantal keren deze situatie aan, maar ik denk niet dat je er antwoord op krijgt. Dit kan namelijk aan verschillende factoren/beslissingen liggen en zo te zien zijn er geen politiecollega's op dit forum die betrokken waren bij dit incident, dus ik gok dat je er geen helder antwoord op krijgt.

Het onderwerp, daarentegen, neem ik uiterst serieus. Sterker nog, dat is mijn werk. U citeert een deel van mijn verhaal met daarin uitgelicht één zinnetje, die ik bewust zo confronterend heb opgeschreven dat de "traditionele" hulpverlener (u in dit geval) zich op de teentjes getrapt voelt. Zoals ik al eerder heb gezegd: kom je aan het blauwe zwaailicht en de sirene, dan kom je aan de hulpverlener. Ik kan uit uw weinig zinvolle bijdrage niet opmaken of u mijn punt begrepen heeft, maar ik neem dus aan van niet. Mijn punt was en is, voor de duidelijkheid: in die gevallen waarin blauw zwaalicht en sirene wordt gebruikt, gaat het meestal niet om gevallen waarin direct mensenlevens worden bedreigd. Dat argument is dus niet steekhoudend om bijvoorbeeld een bergingsdienst of Rijkswaterstaat blauw zwaailicht en sirene te onthouden. (En voor uw gemoedsrust: ondanks dat er geen mensenlevens te redden zijn, ben ik helemaal niet tegen het gebruik van blauw zwaailicht en sirene in die situaties. Mijn mening over bijvoorbeeld DJI of begeleiding waardetransport heb ik elders al eens geventileerd.)

Ik citeerde inderdaad 1 gedeelte van je posting, omdat het een behoorlijk lang verhaal was en ik de conclusie nogal opvallend vind. Met de conclusie was voor mij ook eigenlijk alles wel gezegd wat betreft jou mening over het gebruik van OGS in de in jou ogen onzinnige situaties.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #215 Gepost op: 8 augustus 2011, 00:30:18
Het grote plubliek kent de regel dat OGS dus blauw zwaailicht en 2 toon betekend hulpverlener voor laten gaan,waarom weer een campagne,welke toch niet aanslaat,betreffende bergers met amber voor laten gaan.
Amber is bedoelt voor bijzondere transporten dus lang,breed of langzaam verkeer,blauw en tweetoon betekend vrij doorgang geven.
We zijn niet voor niets afgestapt van 3 toon naar 2 toon voor ambulance,de gemiddelde weggebruiker ziet een gele wagen met amber en snapt niet dat het een berger is,kan net zo goed een zwaar transport o.i.d. zijn.
Geel met blauwe lampen en twee toon en een op BZK striping lijkende striping op de voorzijde word,door de meeste mensen wel geassioceerd met rijstrook vrij maken.
Als het aan mij ligt worden ook weginspecteurs van RWS uitgerust met blauw en 2 toon met een strenge branchrichtlijn.
Ik heb het niet over voor laten gaan, maar de voornaamste klacht betreft het onbegrip en soms blokkeren door file rijders langs de snelweg. Een paar mooie borden met een breed lachende berger, op de achterkant zijn kraan en een pakkende tekst kan wat onbegrip weg halen, waardoor ze minder geblokt worden en dus eerder TP zijn, problem solved.  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #216 Gepost op: 8 augustus 2011, 01:29:46
als de vluchtstrook als spitsrijstrook wordt gebruikt en dit allemaal vast staat en die auto's kunnen nergens heen kun je er met zoveel blauw en db's staan maar vast is vast
ik zit al 25 jaar (shit ik word oud  :-\) als berger op de snelweg en de keren dat ik graag blauw wilde hebben zijn al jaren geleden toen de brandweer nog geen kraan had  toen werd er nog wel eens om een spoed kraan of lier gevraagd maar tegenwoordig

maar om de snelheid nog wat op te voeren en misschien wel een beetje door rood heen te karren, vroeger (shit ik ben oud :'() gierde er nog al wat adrenaline door mijn lijf als er een melding kwam en wilde ik ook graag een blauwe lamp op het dak kan dit ook mee spelen????


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #217 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:15:59
als de vluchtstrook als spitsrijstrook wordt gebruikt en dit allemaal vast staat en die auto's kunnen nergens heen kun je er met zoveel blauw en db's staan maar vast is vast
ik zit al 25 jaar (shit ik word oud  :-\) als berger op de snelweg en de keren dat ik graag blauw wilde hebben zijn al jaren geleden toen de brandweer nog geen kraan had  toen werd er nog wel eens om een spoed kraan of lier gevraagd maar tegenwoordig

maar om de snelheid nog wat op te voeren en misschien wel een beetje door rood heen te karren, vroeger (shit ik ben oud :'() gierde er nog al wat adrenaline door mijn lijf als er een melding kwam en wilde ik ook graag een blauwe lamp op het dak kan dit ook mee spelen????

Ik weet niet of dat meespeelt, ik ben 40 en heb twee banen gehad waar ik met OGS mocht rijden. Ik kan je verzekeren dat ik het liever niet deed. In het normale rijdende verkeer roept OGS ook vaak de verkeerde reactie op bij mensen, ik noem het snel optrekken om ruimte te maken, het afremmen en de berm inrijden, het claxoneren naar andere weggebruikers om die atent te maken op het naderende voertuig.
In het stilstaande verkeer word je gewoon genegeerd met Amber juist om wat diverse bergers hier ook al aangeven "het is teveel in gebruik".

Vreemd eigenlijk juist omdat de berger niet snel ter plaatse kan zijn, zijn er politiekranen, brandweerkranen en andere middellen gekomen. Dit is dus vind ik ook een soort van broodroof. Voor die mensen die nu gaan schreeuwen dat wij dus blauw willen om meer geld te verdienen..... er zijn andere commerciele organisatie's die geld verdienen doordat ze met blauw mogen rijden. Ik noem een VZA ik noem een Connexion maar ook MET'r drie als voorbeeld, ik zeg niets over de proffesionaliteit van deze mensen want deze is zoals de overheidsdiensten. Echter als er geen geld in te verdienen is zouden deze mensen ook niet in deze tak van sport zitten en dus ook niet met blauw rijden.

Ik denk ook dat er een verschil moet worden begrepen hier over welk gebruik van OGS de bergers/IM'rs het hier hebben. Niet zozeer het sneller mogen gaan en dezelfde bevoegdheden te hebben, maar duidelijker gezien te worden als semi HV'r.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #218 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:25:39
Ik heb het niet over voor laten gaan, maar de voornaamste klacht betreft het onbegrip en soms blokkeren door file rijders langs de snelweg. Een paar mooie borden met een breed lachende berger, op de achterkant zijn kraan en een pakkende tekst kan wat onbegrip weg halen, waardoor ze minder geblokt worden en dus eerder TP zijn, problem solved.  O0

Als het zo simpel zou zijn......

Jammergenoeg niet, tijdens de wegwerkzaamheden worden tegenwoordig de "smilie's" gebruikt waarbij het poppetje van sip  naar vrolijk gaat naarmate de afzetting voorbij gaat. Tijdens de onderzoeken was de meerderheid positief over dit fenomeen, echter als jezelf op de weg aan het werk bent merk je wel anders. Dit helpt in zoverre dat men nu weet hoelang de werkzaamheden op de weg staan, zowel in tijd als in lengte.
Maar het helpt niet tegen het onbegrip. Als ik met mijn bus met Amber aan kom aanrijden omdat ik de actiewagen opnieuw moet aftanken hoor je ook steevast "ja hoor daarvoor over de vluchtstrook, dan kan je ook achteraan in de file." Of je hebt ineens een auto achter je staan die claxoneerd, want jij rijd er toch ook?! Ik weet dat dit iets heel anders is als waar de discussie over gaat, dit is alleen maar om aan te geven dat  de mensen bordenziek zijn.

Maar een bekender voorbeeld te geven is dat blauw/rood en geel allemaal weten dat zo snel ze door rood rijden zonder OGS er gebeld wordt met "dat mag toch niet!". Op al deze auto's staat notabene welke dienst ze toe behoren. Mijn visie is dus dat dit niet zal helpen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #219 Gepost op: 8 augustus 2011, 10:13:00
(...)
Ik citeerde inderdaad 1 gedeelte van je posting, omdat het een behoorlijk lang verhaal was en ik de conclusie nogal opvallend vind. Met de conclusie was voor mij ook eigenlijk alles wel gezegd wat betreft jou mening over het gebruik van OGS in de in jou ogen onzinnige situaties.
Deze reactie toont aan wat ik bedoel te zeggen... Omdat ik mij bovendien persoonlijk aangesproken voel ga ik u dadelijk een PB daarover sturen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill