Als ik niet met spoed een kraan heb zorgt mijn chauffeur er wel voor dat het voertuig aan de kant gaat
Ik ben gerust een voorstander van eventueel een andere kleur lichten, maar je kan beter investeren in duidelijk maken aan het publiek dat een berger een belangrijkere functie heeft dan men denkt, een setje blauwe lampen gaat dat niet zomaar helpen. Net als de sanquin voertuigen, die krijgen heel vaak ondanks de ogs ( die vaak wat miserabel is overigens ) erg slecht ruimte van het overige verkeer. Sinds er op sommige voertuigen groot staat aangegeven wat ze daadwerkelijk doen (bloed vervoer bij verkeers SO's bijvoorbeeld) merk ik als bestuurder dat er om me heen beter gereageerd wordt.
Het grote plubliek kent de regel dat OGS dus blauw zwaailicht en 2 toon betekend hulpverlener voor laten gaan,waarom weer een campagne,welke toch niet aanslaat,betreffende bergers met amber voor laten gaan.
Amber is bedoelt voor bijzondere transporten dus lang,breed of langzaam verkeer,blauw en tweetoon betekend vrij doorgang geven.
We zijn niet voor niets afgestapt van 3 toon naar 2 toon voor ambulance,de gemiddelde weggebruiker ziet een gele wagen met amber en snapt niet dat het een berger is,kan net zo goed een zwaar transport o.i.d. zijn.
Geel met blauwe lampen en twee toon en een op BZK striping lijkende striping op de voorzijde word,door de meeste mensen wel geassioceerd met rijstrook vrij maken.
Als het aan mij ligt worden ook weginspecteurs van RWS uitgerust met blauw en 2 toon met een strenge branchrichtlijn.