Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133037 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #220 Gepost op: 8 augustus 2011, 11:28:34
Deze reactie toont aan wat ik bedoel te zeggen... Omdat ik mij bovendien persoonlijk aangesproken voel ga ik u dadelijk een PB daarover sturen.

Top. Heb gereageerd.  O0


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #221 Gepost op: 8 augustus 2011, 12:13:13
Tja, lastige discussie, waarbij (voor mij) tussen de regels door weer eens akelig duidelijk is dat veel hulpverleners die met blauw rijden ons bergers niet al te serieus nemen, en ons niet zien als hulpdienst maar als lastpakken die na twee uurtjes bommen en foto's nemen voor de verzekering, de rommel binnen een minuut mogen opruimen.

Wij zelf denken daar anders over, en denken dat we een onmisbare schakel zijn in hulpverlening op snelwegen, en veel verder leed voorkomen door zo snel mogelijk TP te zijn. In het merendeel van de gevallen sneller dan welke andere hulpdienst dan ook.
Ik voel zelf weinig behoefte om met blauw/sirene te rijden, maar zou het toch graag op de auto hebben om de laatste stukken van de aanrij route vrij te kunnen maken, jammer genoeg hebben mensen geen respect voor oranje, ook omdat er niet opgetreden wordt tegen vrachtwagens of collega bergers die te pas en te onpas met alle flitsers en balken aan rijden, ook bij een gewoon transport!
Iedere berger hoort te weten dat dat NIET mag....zwaailichtdisclipine, daar is een mooi boekje over trouwens.....in het kader van het IM gebeuren.

Ik wil wel even stellen dat wij gelukkig een perfecte samenwerking hebben met zowel RWS, KLPD en andere hulpdiensten, maar ik merk echt dat in het algemeen mensen generaliseren en bergers wegzetten als nog steeds die wild-west types van rond 2000, die er inderdaad nog zijn, maar die geen IM meer rijden, mede door de WW mentaliteit en het vasthouden aan hoe het was, ooit.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #222 Gepost op: 8 augustus 2011, 22:55:20
Hier sluit ik mij volledig bij aan! O0


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #223 Gepost op: 8 augustus 2011, 22:59:17
Tja, lastige discussie, waarbij (voor mij) tussen de regels door weer eens akelig duidelijk is dat veel hulpverleners die met blauw rijden ons bergers niet al te serieus nemen, en ons niet zien als hulpdienst maar als lastpakken die na twee uurtjes bommen en foto's nemen voor de verzekering, de rommel binnen een minuut mogen opruimen.
Tja, volgens mij neemt niemand jullie hier niet serieus. Er zijn gewoon een aantal mensen die het niet met je eens zijn.
Ik heb maar 1 vraag: in hoeveel procent van de gevallen halen bergers hun aanrijdtijden niet? Volgens mij worden deze namelijk bijna altijd gehaald. Zolang dat het geval is vind ik het gebruik van OGS door bergers niet noodzakelijk. Hoe minder voertuigen er in Nederland rond rijden met OGS hoe beter. Voor je het weet heb je taferelen ala Moskou...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #224 Gepost op: 12 augustus 2011, 18:17:56
Tja, lastige discussie, waarbij (voor mij) tussen de regels door weer eens akelig duidelijk is dat veel hulpverleners die met blauw rijden ons bergers niet al te serieus nemen, en ons niet zien als hulpdienst maar als lastpakken die na twee uurtjes bommen en foto's nemen voor de verzekering, de rommel binnen een minuut mogen opruimen.

Wij zelf denken daar anders over, en denken dat we een onmisbare schakel zijn in hulpverlening op snelwegen, en veel verder leed voorkomen door zo snel mogelijk TP te zijn. In het merendeel van de gevallen sneller dan welke andere hulpdienst dan ook.
Ik voel zelf weinig behoefte om met blauw/sirene te rijden, maar zou het toch graag op de auto hebben om de laatste stukken van de aanrij route vrij te kunnen maken, jammer genoeg hebben mensen geen respect voor oranje, ook omdat er niet opgetreden wordt tegen vrachtwagens of collega bergers die te pas en te onpas met alle flitsers en balken aan rijden, ook bij een gewoon transport!
Iedere berger hoort te weten dat dat NIET mag....zwaailichtdisclipine, daar is een mooi boekje over trouwens.....in het kader van het IM gebeuren.

Ik wil wel even stellen dat wij gelukkig een perfecte samenwerking hebben met zowel RWS, KLPD en andere hulpdiensten, maar ik merk echt dat in het algemeen mensen generaliseren en bergers wegzetten als nog steeds die wild-west types van rond 2000, die er inderdaad nog zijn, maar die geen IM meer rijden, mede door de WW mentaliteit en het vasthouden aan hoe het was, ooit.
Tja, volgens mij neemt niemand jullie hier niet serieus. Er zijn gewoon een aantal mensen die het niet met je eens zijn.
Ik heb maar 1 vraag: in hoeveel procent van de gevallen halen bergers hun aanrijdtijden niet? Volgens mij worden deze namelijk bijna altijd gehaald. Zolang dat het geval is vind ik het gebruik van OGS door bergers niet noodzakelijk. Hoe minder voertuigen er in Nederland rond rijden met OGS hoe beter. Voor je het weet heb je taferelen ala Moskou...
Op de website van de SIMn staat meer informatie. http://www.stichtingimn.nl/110517-q1-beste-kwartaal-ooit-van-im-bergers.php

In het eerste kwartaal van 2011 zijn de beste aanrijdtijden gerealiseerd uit de geschiedenis van de Stichting IMN. De gemiddelde aanrijdtijd voor de bijna 13.000 bergingsopdrachten in dit kwartaal bedroeg 13 minuten en 46 seconden. Als de tijden worden gecorrigeerd voor vertraging als gevolg van files en ander oponthoud, dan blijft een gemiddelde tijd over van 11 minuten en 47 seconden. De tabel geeft een overzicht van de bergers die het in dit kwartaal in het bijzonder goed deden.
Op de lijst staan alle rayons waarin de verantwoordelijke berger bij tenminste 95% van de opdrachten binnen twintig minuten op de plaats van het ongeval arriveerde. De rayons waarin de berger altijd binnen twintig minuten arriveerde zijn gemarkeerd met een 'ster'.


Als ik de meldingen in de rayons procentueel gelijk stel met het aantal meldingen van 2009 dan zou dat betekenen dat 24% van de meldingen de norm van 95% of meer haalt om binnen 20 minuten ter plaatse te zijn. Er blijft dus 76% over die niet de  95% norm haalt om binnen 20 minuten ter plaatse te zijn. Naar schatting zal een procent of 8, 9 er langer over doen dan 20 minuten.

Verders schrijft de SIMn dat de gemiddelde aanrijtijd (pech- en ongevalsmeldingen) met filevertraging 13 minuten en 46 seconden is.
Zonder filevertraging zou de gemiddelde aanrijtijd 11 minuten 47 seconden zijn. Er is dus gemiddeld per melding  bijna 2 minuten verlies door de file.
Ik weet ook dat er bergers zijn die zelf IM-pechmeldingen aanmelden als ze voor een auto met pech staan. In combinatie met de totaal telling van de SIMn en IM-pechmeldingen die geen aanrijtijd hebben is het antwoord op je vraag inzake hoeveel bergers de aanrijtijden niet halen, eigenlijk niet goed te beantwoorden.

"Een Amerikaanse vuistregel leert echter: elke minuut tijdwinst bij de afhandeling van een ongeluk, betekent vier minuten minder file.''
Oftewel met de nu ter beschikking zijnde gegevens, scheelt het 8 minuten minder file per ongevalsmelding.
Er zijn circa 57.000 meldingen per jaar, waarvan er circa 30.000 ongevallen zijn.
30.000 x 8 minuten betekent 4000 extra file verlies uren á € 1800,- per uur per rijstrook is inieder geval € 7,2 miljoen aan fille verliesuren per rijstrook.

Wanneer men een volgende keer uitgaat van de economisch meest voordelige berging i.p.v. de goedkoopste berger, dan zal er wellicht nog meer tijdwinst te behalen zijn.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #225 Gepost op: 12 augustus 2011, 18:35:09
Oftewel met de nu ter beschikking zijnde gegevens, scheelt het 8 minuten minder file per ongevalsmelding.

Correctie moet zijn:
Oftewel met de nu ter beschikking zijnde gegevens, is het 8 minuten meer file per ongevalsmelding.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


morgan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • lekker takeltje hoor........
Reactie #226 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:35:21
Wouw magirius,

Dat is even de klap op de vuurpeil.Ik zeg elke im berger uitrusten met blauw.

Scheelt een hoop centen per jaar voor de belasting betaler(BV nederland).

Met vriendelijke groet,

Morgan O0 O0


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #227 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:40:01
Wouw magirius,

Dat is even de klap op de vuurpeil.Ik zeg elke im berger uitrusten met blauw.

Allereerst, het feit dat je blauw voert betekend niet dat je opeens binnen 10 seconden ter plaatse bent. Het zal in de meeste gevallen weinig (1 a 2 minuten) tot niets uit maken op enkele uitzonderingen na.
Als het alleen om het economisch belang zou gaan dan kan ik nog wel tien instanties noemen die ik blauwe lampen zou geven.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast

  • Gast
Reactie #228 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:42:07
Wat ik mis is een opsomming van de getallen waarbij een berger direct na aankomst plaats ongeval met zijn werkzaamheden kan beginnen versus de hoeveelheid gevallen waarbij een berger na aankomst plaats ongeval langer moet wachten dan de genoemde minuten tijdsverlies door filevertraging.
Uit bovengenoemde opsomming van tijden, minutenwinst en dergelijke zou ik moeten concluderen dat dit alleen van toepassing is op die gevallen waarbij direct na aankomst geborgen kan worden. Ik kan me niet voorstellen dat dat altijd van toepassing is.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #229 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:44:33
Correctie moet zijn:
Oftewel met de nu ter beschikking zijnde gegevens, is het 8 minuten meer file per ongevalsmelding.
`Correct me if I'm wrong, maar de bergers komen in mijn regio Noord Holland-Noord ter plaatse als wij ( brw, pol en ambu) nog bezig zijn.... . Ofwel, of jullie binnen 5, 10, 20 of 30 min tp komen heeft voor de file geen verschil.... ::) Uiteraard wel als er een pechgevalletje is
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.