Mijn excuses voor de reactie in twee delen, ik was te langzaam om deel 1 aan te vullen
Kosten gezien voor de staat : Minder HV inzet is minder kosten, dat deze worden overgenomen door de commercie dat ziet de staat niet. Dat de verzekeringen duurder zullen worden..... dat betaald de staat niet. Dus ook uit kosten overweging denk ik dat in de toekomst veel taken die nu nog bij de "hulpdiensten" liggen toch worden uitbesteed naar de commercie.
Even op de bergers terugkomend nu al word er advies aan deze mensen gevraagd door de brandweer over het stabiliseren van een nieuw voertuig omdat deze mensen meer te maken hebben met nieuwe voertuigen. Ook naar de specifieke gevaren met bepaalde voertuigen, denk maar naar over de plaats van de accu(s) die men graag wil afsluiten. Nu al word de OvD geadviseerd over de afzetting terplaatse door het IM bedrijf wat betrefd de werkvakbeveiliging. Vakblindheid komt bij een HV-er namelijk ook voor: de ambulancemedewerker die om de kegels heen naar zijn voertuig rent, de brandweerman die zijn slang uitrolt in het rijdende verkeer, de agent die zijn voertuig neerzet aan de verkeerde zijde van de TMA (deze agent vind ik wel lief btw, hij zorgt voor een extra kreukelzone
). Wat ik wil aangeven is dat deze secundaire HV'rs wel zorgen dat de pirmaire HV"rs hun taken beter en veiliger kunnen doen. En zeker zorgen dat er minder inzet nodig is.
Dat er dus een verandering moet komen om deze mensen ook hun werk goed te laten doen is dus duidelijk maar zoals ik al begon moet deze beslissing zonder emotie worden genomen en goed onderbouwd.