Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132708 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #240 Gepost op: 13 augustus 2011, 13:52:33
Ik denk dat deze discussie tot het einde gevoerd kan worden en wij er geen uitsluitsel over hebben.

Ook denk ik dat wij hier met emotie's discuseren terwijl dit eigenlijk koel en emotieloos moet worden bekeken.

In een land waar de infrastructuur stil ligt zo snel dat er rijkswegen versperd worden of deels bruikbaar zijn kunnen we ook niet doorgaan op de huidige manier. Dit zal betekenen dat in de toekomst het vrijmaken van wegen nog sneller moet gebeuren als nu omdat niet alleen de economie in gevaar is maar als de snelwegen versperd zijn hoe komt een hulpdienst dan waar hij zijn moet. Uit de discussie hier blijkt dat ze er niet komen met gebruik van OGS want de meest genoemde tekst is "en je denkt dat je er wel komt met OGS".
In de toekomst denk ik dat er meer politiekranen of brandweerkranen komen, zeker meer LL-Heli's. De snelheid waarmee hun mogen werken is gewoon groter. Of dit een goede ontwikkeling is, dat is dan de vraag. Want ook een berger kan zijn voertuigen uitrusten met dezelfde middellen als een brandweerauto. Maar ook als een combi van Ambulance en berger, en naar gelang zijn tijd terplaatse zijn voertuig gebruiken. Deze gecombineerde voertuigen zullen nog moeten worden ontwikkeld maar zijn in principe wel mogelijk.
Mijn excuses voor de reactie in twee delen, ik was te langzaam om deel 1 aan te vullen e050

Kosten gezien voor de staat : Minder HV inzet is minder kosten, dat deze worden overgenomen door de commercie dat ziet de staat niet. Dat de verzekeringen duurder zullen worden..... dat betaald de staat niet. Dus ook uit kosten overweging denk ik dat in de toekomst veel taken die nu nog bij de "hulpdiensten" liggen toch worden uitbesteed naar de commercie.

Even op de bergers terugkomend nu al word er advies aan deze mensen gevraagd door de brandweer over het stabiliseren van een nieuw voertuig omdat deze mensen meer te maken hebben met nieuwe voertuigen. Ook naar de specifieke gevaren met bepaalde voertuigen, denk maar naar over de plaats van de accu(s) die men graag wil afsluiten. Nu al word de OvD geadviseerd over de afzetting terplaatse door het IM bedrijf wat betrefd de werkvakbeveiliging. Vakblindheid komt bij een HV-er namelijk ook voor: de ambulancemedewerker die om de kegels heen naar zijn voertuig rent, de brandweerman die zijn slang uitrolt in het rijdende verkeer, de agent die zijn voertuig neerzet aan de verkeerde zijde van de TMA (deze agent vind ik wel lief btw, hij zorgt voor een extra kreukelzone >:D). Wat ik wil aangeven is dat deze secundaire HV'rs wel zorgen dat de pirmaire HV"rs hun taken beter en veiliger kunnen doen. En zeker zorgen dat er minder inzet nodig is.

Dat er dus een verandering moet komen om deze mensen ook hun werk goed te laten doen is dus duidelijk maar zoals ik al begon moet deze beslissing zonder emotie worden genomen en goed onderbouwd.
Die verandering is hard nodig, maar ook erkenning en begrip voor de belangrijke rol - zowel coördinerend als uitvoerend - van de berger.
Enige onderbouwing:
In minimaal 3,5% van de gevallen is een brandweer aanwezig. Waarom zou je voor die 96,5% van de gevallen dat er géén brandweer bij is, de brandweer uit gaan rusten met een kraan.
De politie schuift de verantwoordelijkheden bij een ongeval het liefst door naar de wegbeheerder, dus ook daar de vraag, waarom een politiekraan.
De bergers hebben sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw al continu en constructief meegewerkt aan het snel vrij maken van de weg. Het lijkt mij dan ook logische dat deze meer prioriteiten en bevoegdheden krijgen.
Om het proces te versnellen zou de melding ook rechtsstreeks bij de bevoegde berger binnen kunnen komen, deze zijn immers ter plaatse bekend en het scheelt weer een extra schakel.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #241 Gepost op: 13 augustus 2011, 14:01:02
Die verandering is hard nodig, maar ook erkenning en begrip voor de belangrijke rol - zowel coördinerend als uitvoerend - van de berger.
Enige onderbouwing:
In minimaal 3,5% van de gevallen is een brandweer aanwezig. Waarom zou je voor die 96,5% van de gevallen dat er géén brandweer bij is, de brandweer uit gaan rusten met een kraan.
De politie schuift de verantwoordelijkheden bij een ongeval het liefst door naar de wegbeheerder, dus ook daar de vraag, waarom een politiekraan.
De bergers hebben sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw al continu en constructief meegewerkt aan het snel vrij maken van de weg. Het lijkt mij dan ook logische dat deze meer prioriteiten en bevoegdheden krijgen.
Om het proces te versnellen zou de melding ook rechtsstreeks bij de bevoegde berger binnen kunnen komen, deze zijn immers ter plaatse bekend en het scheelt weer een extra schakel.
Of het nou brandweer, politie of iemand anders wordt, dat is het punt van HIT niet helemaal volgens mij.
Je stelt dat minder schakels beter/sneller is, waardoor politie en brandweer er dus beter buiten gehouden kunnen worden. Op zich mee eens, maar dat geldt dan ook voor een externe commerciële berger.
De wegbeheerder kan het dan beter zelf regelen: 1 partij = RWS, voor alle verkeerszaken die zich afspelen op de rijkswegen, dus ook de weg vrijmaken/houden :)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #242 Gepost op: 13 augustus 2011, 14:21:51
Of het nou brandweer, politie of iemand anders wordt, dat is het punt van HIT niet helemaal volgens mij.
Je stelt dat minder schakels beter/sneller is, waardoor politie en brandweer er dus beter buiten gehouden kunnen worden. Op zich mee eens, maar dat geldt dan ook voor een externe commerciële berger.
De wegbeheerder kan het dan beter zelf regelen: 1 partij = RWS, voor alle verkeerszaken die zich afspelen op de rijkswegen, dus ook de weg vrijmaken/houden :)

Ja/Nee, 1 aanstuurder is makkelijk. Echter een combi zoals nu HV al doet is effectiever alleen dan moet er wel gedacht worden ook buiten het doosje.

 
Die verandering is hard nodig, maar ook erkenning en begrip voor de belangrijke rol - zowel coördinerend als uitvoerend - van de berger.Enige onderbouwing:
In minimaal 3,5% van de gevallen is een brandweer aanwezig. Waarom zou je voor die 96,5% van de gevallen dat er géén brandweer bij is, de brandweer uit gaan rusten met een kraan.
De politie schuift de verantwoordelijkheden bij een ongeval het liefst door naar de wegbeheerder, dus ook daar de vraag, waarom een politiekraan.
De bergers hebben sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw al continu en constructief meegewerkt aan het snel vrij maken van de weg. Het lijkt mij dan ook logische dat deze meer prioriteiten en bevoegdheden krijgen.Om het proces te versnellen zou de melding ook rechtsstreeks bij de bevoegde berger binnen kunnen komen, deze zijn immers ter plaatse bekend en het scheelt weer een extra schakel.

Weer geredeneerd vanuit emotie, echter ik zie liever een ambu voor ik een berger zie. Daarna gelang de benodigdheid zie ik liever de brandweer dan de politie. Daarvoor zou de WIS meer bevoegdheid moeten hebben die zou dit ter plaatste moeten beoordelen. Met de bezuinigingen op de politie zie ik deze verandering nu ook al, denk maar aan de verkeersstoppen op de snelweg die nu al door RWS wordt uitgevoerd.

 
Even voor de duidelijkheid, ik ben voor OGS voor alle IM diensten. Dit is duidelijker naar de burger toe. Tevens ben ik in dit geval ook voor strakkere regelvoering en hogere pakkans voor verkeerd gebruik van alle OGS.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #243 Gepost op: 13 augustus 2011, 15:45:59
Beste bergers en anderen,

Misschien ga ik nu mensen tegen het zere been schoppen maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik heb dit hele verhaal vanaf het begin af aan gevolgd en probeer logisch na te denken.

Wat ik nu begrepen heb:
Stichting IMN sluit met diverse bergers contracten in bepaalde rayons maar kan men niet altijd de aanrijdtijden
halen door welke oorzaak dan ook.
En als men XX keer de aanrijdtijden niet haalt kan men het werk verliezen.
Voor dit probleem zou dus wat ik begrijp een oplossing moeten komen wat ik kan begrijpen want het gaat om je broodwinning.

Mijn idee is als volgt. Gooi het hele systeem op de schop en bouw het om naar Politie / BRW en GGD model.

Maak het makkelijker / simpeler:
Stop met het gunnen aan bergers voor een bepaald gebied maar ga goed samenwerken en stop met verplichte aanrijdtijden.
Alle bergers sluiten zich aan bij Stichting IMN. Zonder daar bij te zijn aangesloten mag je geen voertuigen bergen
waar dan ook in Nederland.

Het kan heel simpel:
Het systeem wat gebruikt kan gaan worden bestaat namelijk al.
Men moet het alleen wel willen.
Het filmpje over AMBUNET AVLS/GIS heb ik onderaan geplaatst waarin alles wordt uitgelegd voor wie het nog niet kent.

Wat komt er:
1 Landelijke meldkamer met 10 Regionale meldkamers a.d.h.v. het nieuwe Politiemodel 2012.
Bij de Landelijke meldkamer komen de meldingen binnen van het KLPD, ANWB en verzekeraars bijvoorbeeld.
De Landelijke meldkamer kan de melding doorzetten naar de Regiomeldkamer waar de berger nodig is en kan
zien wat de aanrijdtijd van de berger is en dit terugkoppelen naar de melder zodat men weet wat de wachttijd is.

De Politiemeldkamers kunnen in het GMS nu al aanvinken dat ze de Brandweer of GGD nodig hebben.
Daar komt 1 vakje bij en dat heet Berger of Takeldienst.
Op het moment dat men het vakje Berger of Takeldienst aanvinkt komt de melding gelijk bij de Regiomeldkamer
van de berger binnen en kan men de wagen aansturen die het dichtste bij is en gelijk terugkoppelen wat de aanrijdtijd is.

Voor zover het niet is komt in elk voertuig een mobilofoon, portofoon en statusbox.
Hierdoor heeft de Regionale meldkamer Berging altijd contact met alle wagens en chauffeurs.
Mobilofoon en Porto worden uitgerust met noodknop.

Statusbox kan je de volgende status mee aangeven:
1 Beschikbaar
2 Aanrijdend naar melding
3 Ter plaatse bij melding
4 Niet inzetbaar ( bij einde dienst bijvoorbeeld )
5 Melding afgehandeld en inzetbaar
6 Aanvraag spraakcontact Meldkamer
7 Aanvraag urgent spraakcontact ( als je een ongeluk ziet gebeuren bijvoorbeeld )
8 Sluiten op eigen initiatief ( als je een voertuig tegenkomt waarvoor afsleep nodig is )
9 Sluiten op basis maar wel beschikbaar
0 Noodoproep waarbij verbinding open blijft en iedereen kan meeluisteren

Door met het zelfde systeem te gaan werken als waar Politie, BRW en GGD mee werken weet je dus altijd welke
berger het snelste kan zijn.
De berger die een afsleept doet krijgt een vast bedrag per uitgevoerde opdracht waardoor iedere berger even
zoveel kans maakt.

Tevens kan elke Regionale meldkamer Berging zien welk voertuig er in zijn regio rijdt.
Mocht alles bezet zijn en er rijdt een berger uit een andere regio in het gebied welke leeg is dan kan men die
aansturen waardoor er altijd snel een berger ter plaatse kan zijn bij een incident.

Ik kan begrijpen dat misschien niet iedereen dit ziet zitten maar het lijkt mij een serieuze mogelijkheid om te
bekijken en bespreekbaar te maken en eventueel verder uit te werken zodat het voor alle partijen goed uitpakt.

Misschien komt er wel uit dat Stichting IMN alle bergers opkoopt en dat men er 1 landelijke organisatie van maakt
met allemaal district kantoren zoals de politie nu ook in districten ondergebracht is.
De locaties om er district kantoren van te maken is er al omdat elke berger al een onderkomen heeft.


AVLS/GIS
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #244 Gepost op: 13 augustus 2011, 16:29:24
Of het nou brandweer, politie of iemand anders wordt, dat is het punt van HIT niet helemaal volgens mij.
Je stelt dat minder schakels beter/sneller is, waardoor politie en brandweer er dus beter buiten gehouden kunnen worden. Op zich mee eens, maar dat geldt dan ook voor een externe commerciële berger.
De wegbeheerder kan het dan beter zelf regelen: 1 partij = RWS, voor alle verkeerszaken die zich afspelen op de rijkswegen, dus ook de weg vrijmaken/houden :)
Ik denk ook dat eindelijk RWS de verkeerszaken zelf gaat regelen, zeker als de politie niet meer komt. Ze hebben een eigen meldkamer met cameratoezicht en worden dan minder afhankelijk van de alarmcentrales. De eenvoudige gevallen zullen ze zelf doen, voor de overige staat er een professioneel bergersnetwerk ter beschikking.

Die verandering is hard nodig, maar ook erkenning en begrip voor de belangrijke rol - zowel coördinerend als uitvoerend - van de berger.Enige onderbouwing:
In minimaal 3,5% van de gevallen is een brandweer aanwezig. Waarom zou je voor die 96,5% van de gevallen dat er géén brandweer bij is, de brandweer uit gaan rusten met een kraan.
De politie schuift de verantwoordelijkheden bij een ongeval het liefst door naar de wegbeheerder, dus ook daar de vraag, waarom een politiekraan.
De bergers hebben sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw al continu en constructief meegewerkt aan het snel vrij maken van de weg. Het lijkt mij dan ook logische dat deze meer prioriteiten en bevoegdheden krijgen.Om het proces te versnellen zou de melding ook rechtsstreeks bij de bevoegde berger binnen kunnen komen, deze zijn immers ter plaatse bekend en het scheelt weer een extra schakel.

Weer geredeneerd vanuit emotie, echter ik zie liever een ambu voor ik een berger zie. Daarna gelang de benodigdheid zie ik liever de brandweer dan de politie. Daarvoor zou de WIS meer bevoegdheid moeten hebben die zou dit ter plaatste moeten beoordelen. Met de bezuinigingen op de politie zie ik deze verandering nu ook al, denk maar aan de verkeersstoppen op de snelweg die nu al door RWS wordt uitgevoerd.

Even voor de duidelijkheid, ik ben voor OGS voor alle IM diensten. Dit is duidelijker naar de burger toe. Tevens ben ik in dit geval ook voor strakkere regelvoering en hogere pakkans voor verkeerd gebruik van alle OGS.

Persoonlijk zie ik de emotie niet. Met erkenning en begrip bedoel ik dat er ook nog een stuk bewustwording en besef nodig is. Hulpverleners zien nu een takelwagen laden en lossen. En klaar. De berger biedt echter een totaal pakket. Zijn ook erg oplossingsgericht en kunnen uitstekend al tijdens de telefonische melding gericht doorvragen, waardoor zij direct met het juiste materiaal uit kunnen rukken. En voor dat stuk is ook erkenning en begrip nodig.
Met het terug gaan in de tijd gaat het meer om de opgebouwde vakkennis onder de bergers.
Lees even zakelijk: De bergers hebben vanaf het begin meegebouwd en meegedacht aan de tot standkoming van het huidige IM. Zonde om deze vakkennis overboord te gooien.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #245 Gepost op: 13 augustus 2011, 16:51:09
Ik denk ook dat eindelijk RWS de verkeerszaken zelf gaat regelen, zeker als de politie niet meer komt. Ze hebben een eigen meldkamer met cameratoezicht en worden dan minder afhankelijk van de alarmcentrales. De eenvoudige gevallen zullen ze zelf doen, voor de overige staat er een professioneel bergersnetwerk ter beschikking.

Persoonlijk zie ik de emotie niet. Met erkenning en begrip bedoel ik dat er ook nog een stuk bewustwording en besef nodig is. Hulpverleners zien nu een takelwagen laden en lossen. En klaar. De berger biedt echter een totaal pakket. Zijn ook erg oplossingsgericht en kunnen uitstekend al tijdens de telefonische melding gericht doorvragen, waardoor zij direct met het juiste materiaal uit kunnen rukken. En voor dat stuk is ook erkenning en begrip nodig.
Met het terug gaan in de tijd gaat het meer om de opgebouwde vakkennis onder de bergers.
Lees even zakelijk: De bergers hebben vanaf het begin meegebouwd en meegedacht aan de tot standkoming van het huidige IM. Zonde om deze vakkennis overboord te gooien.

Wat ik bedoel met emotie is dat jij hier alleen de berger aanhaalt ipv het hele IM plaatje.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #246 Gepost op: 13 augustus 2011, 16:55:59
Misschien komt er wel uit dat Stichting IMN alle bergers opkoopt en dat men er 1 landelijke organisatie van maakt
met allemaal district kantoren zoals de politie nu ook in districten ondergebracht is.
De locaties om er district kantoren van te maken is er al omdat elke berger al een onderkomen heeft.

Ik denk dat dit niet zal gaan. Als dit namelijk goedkoper zou werken heb je ook geen commercie in de Ambu of andere diensten. Maar het idee om het IM per aanwezigheid vanuit een meldkamer te regellen dat is wel een goede, echter dat staat dan weer los van wat hier word bedoeld. Het wel of niet toekennen van een status/bevoegdheid aan IM personeel en voertuigen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #247 Gepost op: 14 augustus 2011, 00:54:04
Ik zie nog een klein probleempje in de redevoering dat een een leeg bergingsvoertuig in een anders dan zijn regio rijd dan opgeroepen wordt om daar te helpen.

Ten eerste,ik rijd in Maastricht en takel daar dan ff,wat doe ik dan met de auto? Mee naar Amsterdam nemen? Ik denk niet naar de berger daar in die regio rijden want die is daar niet echt blij mee.

Een berger heeft na het takelen namelijk veel meer taken na het takelen. Je neemt de mensen mee naar je vestiging(meestal dan),daarom moet je ook in de 30km straal van je IM gebied zitten. Daar kunnen de mensen het schadeformulier invullen,bijkomen,koffie,gelegenheid tot bellen en toilet. Eventueel vragen stellen,hulp bij papierwerk,de vervangauto's voor de leaserijders Regelen en de taxi's voor de mensen die dat willen. Ook de eindbestemming van het voertuig noteren we daar en geven dat door aan de alarmcentrale.De tweede berging(doortransport) wordt dan of door jezelf gedaan of een andere berger die dat voor die alarmcetrale in die regio doet.

Verder wil het niet zeggen dat ik omdat ik daar leeg rijd,geen andere opdracht heb op dat moment. Auto's transporteren wij door het hele land,wegbrengen en halen.
B.v ritje Amsterdam,Almere,Teuge,Arnhem,Zevenaar,Nijmegen,Heteren,Emmeloord,Almere,Amsterdam. Geen tijd om ff een Im te doen tussendoor. ;D


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #248 Gepost op: 14 augustus 2011, 01:33:38
Ik zie nog een klein probleempje in de redevoering dat een een leeg bergingsvoertuig in een anders dan zijn regio rijd dan opgeroepen wordt om daar te helpen.

Ten eerste,ik rijd in Maastricht en takel daar dan ff,wat doe ik dan met de auto? Mee naar Amsterdam nemen? Ik denk niet naar de berger daar in die regio rijden want die is daar niet echt blij mee.

Een berger heeft na het takelen namelijk veel meer taken na het takelen. Je neemt de mensen mee naar je vestiging(meestal dan),daarom moet je ook in de 30km straal van je IM gebied zitten. Daar kunnen de mensen het schadeformulier invullen,bijkomen,koffie,gelegenheid tot bellen en toilet. Eventueel vragen stellen,hulp bij papierwerk,de vervangauto's voor de leaserijders Regelen en de taxi's voor de mensen die dat willen. Ook de eindbestemming van het voertuig noteren we daar en geven dat door aan de alarmcentrale.De tweede berging(doortransport) wordt dan of door jezelf gedaan of een andere berger die dat voor die alarmcetrale in die regio doet.

Verder wil het niet zeggen dat ik omdat ik daar leeg rijd,geen andere opdracht heb op dat moment. Auto's transporteren wij door het hele land,wegbrengen en halen.
B.v ritje Amsterdam,Almere,Teuge,Arnhem,Zevenaar,Nijmegen,Heteren,Emmeloord,Almere,Amsterdam. Geen tijd om ff een Im te doen tussendoor. ;D
Wacht even hoor, maar o.a. jij bent hier iemand die het vooral heeft over economische voordelen, tijdwinst , veiligheid bla bla, maar ondertussen ben je er tegen om als jij net een auto vanuit Amsterdam naar Nijmegen hebt gebracht, een auto die net op de snelweg waar jij op rijdt en daar gecrasht is, meteen af te slepen naar de plaatselijke berger? En dat komt dan kennelijk omdat jullie elkaar een klus niet gunnen vanwege bepaalde eigen belangen, die uiteindelijk voor die van de mensen gaat?

Laat ik het zo stellen : Je rijdt achterop een auto die onveilig op de snelweg staat, in een andere regio dan waar jij bergt, die auto laat je dan dus staan, begrijp ik dat goed? Zo ja, dan denk ik toch echt dat er iets erg mis is in het wereldje en vind ik het idee van Enrico nog lang zo vreemd niet....
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #249 Gepost op: 14 augustus 2011, 01:43:27
@HIT,
Ik snap wat je bedoelt maar men zou het een wel aan het ander kunnen koppelen als men wil natuurlijk.

@Bergnet67,

Duidelijke uitleg van wat er allemaal nog meer bij komt kijken.  O0  O0
Ten eerste,ik rijd in Maastricht en takel daar dan ff,wat doe ik dan met de auto? Mee naar Amsterdam nemen?
Ik denk niet naar de berger daar in die regio rijden want die is daar niet echt blij mee.
Dit zou wel kunnen als het 1 landelijke organisatie is. Maar in de huidige situatie snap ik wat je bedoelt.
Ik dacht inderdaad in dit geval afleveren bij het dichts bijzijnde district daar zit iemand die het verder afhandelt en
jij kan weer verder. Maar dat wordt lastig nu begrijp ik.

Wat betreft de 30Km straal die je noemt daar zou je vanaf kunnen als je er 1 landelijke organisatie van maakt.

Verder wil het niet zeggen dat ik omdat ik daar leeg rijd,geen andere opdracht heb op dat moment.
Auto's transporteren wij door het hele land,wegbrengen en halen.
B.v ritje Amsterdam,Almere,Teuge,Arnhem,Zevenaar,Nijmegen,Heteren,Emmeloord,Almere,Amsterdam.
Geen tijd om ff een Im te doen tussendoor. ;D

Daarvoor is dus status 4 op je statusbox voor want dan zou je Niet inzetbaar staan.
Dit kan je ook nog koppelen aan een kleur op het scherm van de centralist.

Kortom ik heb mijn idee gegeven en of en wat er mee gaat gebeuren weet ik niet.
Ik probeer alleen maar mijn gedachtengang te ventileren en alles kan uitgewerkt worden waarbij een ieder gelukkig kan worden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen