Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132780 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #260 Gepost op: 15 augustus 2011, 00:44:00


Dus naast bergen hebben wij nog talloze ander taken,gelukkig want van IM alleen redden wij het niet.
Het houdt dus in dat wij niet altijd op de zaak zijn als er een melding binnen komt,maar b.v in hartje Amsterdam of waar dan ook.
Dus dan heb je heel wat meer moeite om bij de snelweg te komen,ik rijd dan ook gewoon met IM verlichting aan over de trambaan,ga bij een brug/stoplicht vooraan staan
eventueel stukjes straat tegen het verkeer in. Natuurlijk wel met veiligheid hoog in het vaandel en gepaste snelheid. Alleen dan zou het al helpen om b.v voor de veiligheid OGS te hebben.


En maar vreemd opkijken dat sommige mensen hun auto voor je neerzetten.. En jij wilde niet als cowboy aangekeken worden? Ik zeg niets meer :-\   Je bent geen voorrangsvoertuig, gedraag je daar dan ook niet naar.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #261 Gepost op: 15 augustus 2011, 01:00:14
En maar vreemd opkijken dat sommige mensen hun auto voor je neerzetten.. En jij wilde niet als cowboy aangekeken worden? Ik zeg niets meer :-\   Je bent geen voorrangsvoertuig, gedraag je daar dan ook niet naar.

De vraag die hier speelt is dan ook in hoeverre bergers geen voorrangsvoertuig of semi-voorrangsvoertuig moeten worden. In zekere zin denk ik dat het zijn van semi-voorrangsvoertuig van bergingsvoertuigen best te verdedigen is. Zeker bij ongevallen op de snelweg, waar je niet alleen te maken hebt met economische schade door files, maar ook met de reactie van verkeersdeelnemers op de tegengestelde richting. Steeds vaker mogen we (tot mijn spijt en ergenis  :'() bij de verkeersinformatie vernemen dat er in de tegenovergestelde richting ook een ongeval heeft plaatsgevonden bij de 'kijkers'. In die zin is een zo snel mogelijk oplossen van de situatie dan ook gewenst.

Als het toepassen van de 'normale' OGS niet gewenst is, zou je ook nog kunnen denken aan een nieuwe categorie OGS. We hebben blauw voor A1-situaties en geel voor extra aandachtsituaties, neem dan bijvoorbeeld rode zwaailichten voor semi-voorrangsvoertuigen, waarmee niet door rood gereden mag worden of met verhoogde snelheden, maar bijvoorbeeld wel op busbanen, trambanen, vluchtstroken, vooraan gaan staan bij stoplichten e.d. rood aan tijdens aanrijden naar daartoe aangewezen situaties, geel aan op de plek des onheils.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #262 Gepost op: 15 augustus 2011, 01:02:02
De vraag die hier speelt is dan ook in hoeverre bergers geen voorrangsvoertuig of semi-voorrangsvoertuig moeten worden. In zekere zin denk ik dat het zijn van semi-voorrangsvoertuig van bergingsvoertuigen best te verdedigen is. Zeker bij ongevallen op de snelweg, waar je niet alleen te maken hebt met economische schade door files, maar ook met de reactie van verkeersdeelnemers op de tegengestelde richting. Steeds vaker mogen we (tot mijn spijt en ergenis  :'() bij de verkeersinformatie vernemen dat er in de tegenovergestelde richting ook een ongeval heeft plaatsgevonden bij de 'kijkers'. In die zin is een zo snel mogelijk oplossen van de situatie dan ook gewenst.

Als het toepassen van de 'normale' OGS niet gewenst is, zou je ook nog kunnen denken aan een nieuwe categorie OGS. We hebben blauw voor A1-situaties en geel voor extra aandachtsituaties, neem dan bijvoorbeeld rode zwaailichten voor semi-voorrangsvoertuigen, waarmee niet door rood gereden mag worden of met verhoogde snelheden, maar bijvoorbeeld wel op busbanen, trambanen, vluchtstroken, vooraan gaan staan bij stoplichten e.d. rood aan tijdens aanrijden naar daartoe aangewezen situaties, geel aan op de plek des onheils.
Deze disccusie is dan ook goed, maar de bergers moeten niet het heft in eigen handen nemen en zich gedragen als een voorrangsvoertuig. Leg dat maar uit aan je baas als je tegen het verkeer in rijdt, of even een trambaantje meepikt en een klapper verooraakt of simpelweg het overige verkeer laat staan bij een stoplicht en mooi vooraan gaat staan als je daar geen enkel recht toe hebt. Snap absoluut dat het tijdswinst is, maar het mag nu simpelweg niet dus doe dat dan ook niet.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #263 Gepost op: 15 augustus 2011, 01:05:34
Als het toepassen van de 'normale' OGS niet gewenst is, zou je ook nog kunnen denken aan een nieuwe categorie OGS. We hebben blauw voor A1-situaties en geel voor extra aandachtsituaties, neem dan bijvoorbeeld rode zwaailichten voor semi-voorrangsvoertuigen, waarmee niet door rood gereden mag worden of met verhoogde snelheden, maar bijvoorbeeld wel op busbanen, trambanen, vluchtstroken, vooraan gaan staan bij stoplichten e.d. rood aan tijdens aanrijden naar daartoe aangewezen situaties, geel aan op de plek des onheils.
Deze dingen zijn vaak al mogelijk met ontheffingen daar heb je geen ogs voor nodig.

Op het verhaal van bergnet67 kan ik alleen maar zeggen dat hij bij mij een dikke kans maakt op een prent....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #264 Gepost op: 15 augustus 2011, 02:37:41
Deze dingen zijn vaak al mogelijk met ontheffingen daar heb je geen ogs voor nodig.

Ik weet dat e.e.a. wel met een ontheffing mogelijk is, maar in hoeverre zijn de meeste burgers op de hoogte van wel of niet verleende ontheffingen ? Jemama11 geeft zelf ook al aan : 'n maar vreemd opkijken dat sommige mensen hun auto voor je neerzetten..' In de huidige situatie kan ik me ook die reactie voorstellen, al praat ik het niet goed. Als algemeen wettelijk is vastgelegd dat bijv. een rood zwaailicht staat voor 'semi-voorrangsvoertuigen' met beperkte extra bevoegdheden, dan zal er (hopelijk) wat meer begrip komen en dergelijke uit frustatie geboren reacties uitblijven. Dus zeg maar ontheffing met een hogere duidelijkheidsfactor voor de burgers.

Overigens ben ik het er geheel mee eens dat zolang e.e.a. niet geregeld is, je zelf ook niet tegen de regels in moet gaan 'afdwingen'. Dan verhoog je namelijk het risico op een extra ongeval en schiet je er nog geen moer mee op (nog buiten het risico op de dan terechte prent van Red  ;) )
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #265 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:36:48
En ook hier is weer duidelijk in hoeverre de regls en ontheffingen niet bekend zijn bij de rest van enkele hulpverleners.

Je mag over de busbaan,trambaan en eventueel aan het eind van de trambaan B.V Overtoom even geduldig vooraan gaan staan.
Je mag over een fietspad enz. En als je goed leest staat er dat ik het alleen doe als het mogelijk is en niet als een cowboy(die overigens ook niet altijd hard en wild rijden).
Beetje jammer dat er gelijk van uitgegaan wordt dat ik asociaal overal doorheen cros.Ik ga heus niet bij elk stoplicht/brug vooraan staan,alleen b.v op een N weg waar er een vluchtstrook langs loopt. En niet ga niet hele straten tegen het verkeer in,maarsoms komt het voor dat je 50 meter moet.
Ik schreef ook dat het een enkele keer voor komt. Verder kom ik vaak genoeg politie tegen als ik over de trambaan reed of busbaan. Dan zwaaien we vriendelijk naar elkaar. 098uo

Dus ga eerst nu even jezelf verdiepen in wat IM inhoudt en oordeel dan pas.
Ooit werden wij er door een agent op gesproken dat wij met een auto op de bak bij een IM aankwamen over de vluchtstrook,want dat mag niet!
Nou,als ik 1 auto op de bak heb,heb ik er nog plaats voor twee extra. ;D

@ Customs,zo'n verdeling werkt niet echt bij ons. Daar hebben wij het veel te druk voor en de planners houden ook wel rekening met wie waar heen gaat hoor. Niet allemaal gaan ze ver weg.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #266 Gepost op: 15 augustus 2011, 18:29:32
Zolang jij het doet binnen je ontheffing is het prima. Maar zodra je er buiten gaat krijg je wel een bon. Er wordt wel vaker een berger van de vluchtstrook geplukt die daar gebruik maakte van zijn 'ontheffing' terwijl dat niet nodig was en dus ook niet gerechtvaardigd. En zo kijk ik ook aan tegen het voorpiepen bij de verkeerslichten. Ik ben benieuwd hoe jij dat onder je vrijstelling schaart?

Ik heb mij tot nu toe afzijdig gehouden maar ik krijg een vreemd gevoel bij de drang die jij hebt om met OGS te rijden. Voor de meeste situaties schiet je daarmee echt nauwelijks wat op, zeker afgewogen tegen de risico's die het veroorzaakt. Ik zie dan ook de noodzaak om het gebruik van OGS bij bergers toe te staan niet zo. Het is natuurlijk vervelend als de aanrijtijden niet gehaald worden maar dan moet de oorzaak aangepast worden en het niet via allerlij rare noodgrepen alsnog gebeuren. Je kan er zoveel campagnes tegenaan gooien maar als je een ander kleurtje op de auto zet snapt 90% van de mensen het nog steeds niet.
Ik heb best veel respect voor bergers. Zij helpen ons met het opruimen van de zooi na een ongeval. Zij maken de weg snel weer vrij. Maar het is ook een vak waarin nog wel wat cowboys verkeren en als ik nu al zie dat er regelmatig van de ontheffing misbruik gemaakt wordt vraag ik mij af hoe het dan met OGS gaat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #267 Gepost op: 15 augustus 2011, 18:40:56
En ook hier is weer duidelijk in hoeverre de regls en ontheffingen niet bekend zijn bij de rest van enkele hulpverleners.

Je mag over de busbaan,trambaan en eventueel aan het eind van de trambaan B.V Overtoom even geduldig vooraan gaan staan.
Je mag over een fietspad enz. En als je goed leest staat er dat ik het alleen doe als het mogelijk is en niet als een cowboy(die overigens ook niet altijd hard en wild rijden).
Ik heb mij tot nu toe afzijdig gehouden maar ik krijg een vreemd gevoel bij de drang die jij hebt om met OGS te rijden.
Beste Bergnet, ik neem aan dat je ook op mij doelt met je opmerking over hulpverleners. De toon in jou eerdere post komt op mij over als cowboy gedrag. Zeker bij mensen die hun ontheffing misbruiken krijg ik altijd een naar gevoel. Die mensen krijgen bij mij een bekeuring. Als jij midden in Amsterdam met je bergersauto opeens tegen het verkeer in gaat rijden zet ik je toch echt aan de kant. Ik denk niet dat je ontheffing daar voor bedoelt is als je een bergingsopdracht op de A10 hebt. Dan is het aan jou om mij een goede reden te geven waarom je dit wel doet. De vergunning is namelijk geen vrijbrief, en bij gevaarlijk rijgedrag kan je altijd nog een artikel 5 procedure aan je broek krijgen.

Wat ik net al aangaf, de toon in je posts komt niet echt goed over op mij. Dat kan uiteraard aan mij liggen...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #268 Gepost op: 15 augustus 2011, 19:59:04
Heren politiemensen,

Niet om het een of ander, maar volgens mij is totaal niet interessant of iemand een cowboy is of niet. Ik snap dat uw gevoel voor de wet wordt geprikkeld door de opmerkingen van Bergnet, maar het draagt geen steentje bij aan de discussie. Het gaat verzanden in een "ja maar het mag niet" versus een "ja maar ik doe het voorzichtig" discussie. Schieten we dus geen fluit mee op. De stuntpiloten haalt u er op straat maar uit, op een forum kunt u dat niet op basis van een tekstje beoordelen. Het punt is simpelweg dat er een grote druk ligt op bergers om op tijd ter plaatse te komen. Een ontheffing is dan geen vrijbrief om rare capriolen uit te halen, maar ik kan me voorstellen dat een berger de grenzen opzoekt. Zoals ook u bij een vette melding tot aan het gaatje gaat. Moet kunnen zolang dat veilig en verantwoord is.

Ik begrijp ook dat u dan zegt dat OGS niet de oplossing is: stuntpiloten zijn ook met OGS nog altijd stuntpiloten. Maar stuntpiloten zijn er overal, niet alleen bij de bergingsdienst. Ook bij de andere diensten zijn er volledig opgeleide chauffeurs die tot de categorie stuntpiloten gerekend kunnen worden. Misschien is de interne controle wat groter, akkoord. Maar dat is geen argument tegen OGS; eerder een randvoorwaarde als het misschien wordt ingevoerd.

Aan allen:

Wij zoeken in feite met zijn allen een oplossing (dan wel oplossingen) voor het probleem dat een berger een verplichte aanrijdtijd heeft, en dat dit niet altijd haalbaar blijkt te zijn. Dan loopt iedereen te bakkeleien over OGS en wat daaraan wel of niet handig is, maar laten we eens een boompje opzetten over andere oplossingen, denk aan de suggestie van enrico. Die verplichte aanrijdtijd is een feit. OGS is een oplossing met voors en tegens. Een centrale organisatie met goede meldkamer is een oplossing met voors en tegens. Men kan mij niet wijsmaken dat er geen andere oplossingen zijn?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #269 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:42:45
Aan allen:

Wij zoeken in feite met zijn allen een oplossing (dan wel oplossingen) voor het probleem dat een berger een verplichte aanrijdtijd heeft, en dat dit niet altijd haalbaar blijkt te zijn. Dan loopt iedereen te bakkeleien over OGS en wat daaraan wel of niet handig is, maar laten we eens een boompje opzetten over andere oplossingen, denk aan de suggestie van enrico. Die verplichte aanrijdtijd is een feit. OGS is een oplossing met voors en tegens. Een centrale organisatie met goede meldkamer is een oplossing met voors en tegens. Men kan mij niet wijsmaken dat er geen andere oplossingen zijn?

U heeft gelijk. Ik denk in ieder geval dat de verplichte aanrijdtijd nooit "altijd haalbaar" zal zijn. Dat is net als bij de andere hulpverleningsdiensten afhankelijk van een hoop factoren. Wat ik zelf een positief ding vind is dat bergers al op bepaalde locaties gaan staan/rijden waardoor ze er sneller zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.