Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132867 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

qwartje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
  • berger tegen wil en dank
Reactie #290 Gepost op: 23 augustus 2011, 14:18:47
Ik heb op het bergingsforum al eens geopperd om de hermandad te voorzien van v8's met amerikaanse politiebumpers. ::)
Gewoon een kwestie van douwen maar.
"klein" nadeeltje vormt de eigenaar van de auto die zijn bezit met geweld van de weg afgeschoven ziet worden, die zal dit minder geslaagd vinden. >:(
Hiermee voorkom je echter wel ellenlange files, die veel meer kosten dan dat beetje extra schade, de berger hoeft niet meer met halsbrekende toeren langs de weg en het "blauwe verhaal" stopt. ;)
Er is in het verleden ook al eens door een minister zoiets gezegd over zware berging, maar een recoverytank om hiermee de trucks van de weg te schuiven kost een paar centen te veel en duurt veel te lang om ter plaatse te krijgen.
gr. andries
doe wat je wilt, ouwehoeren doen ze toch :D


Gast

  • Gast
Reactie #291 Gepost op: 23 augustus 2011, 16:04:31
Ik heb op het bergingsforum al eens geopperd om de hermandad te voorzien van v8's met amerikaanse politiebumpers. ::)
Gewoon een kwestie van douwen maar.
..

Dream on  ;)


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #292 Gepost op: 23 augustus 2011, 16:19:26
Toevallig gister een knap staaltje IM gezien op Kerensheide. Op de verbindingsweg A2 > A76 stond een auto met pech zo dat deze 1 van de 2 banen van de verbindingsweg blokkeerde.

Het is daar toch al niet ruim met de wegwerkzaamheden. Geen vluchtstrook, er staat iedere dag zeker 2 km file (voor mensen van de Randstad: hier is dat gelukkig nog een vrij uniek fenomeen), dus echt bevorderlijk was het niet...

RWS weginspecteur was er vrij snel en kwam goed door de file heen waar het nodig was. Aangezien de linkerbaan nog redelijk reed kwam daar met een 5 / 10 minuten ook een berger aan rijden, alle lampen waren aan en hij werd mooi tussen het verkeer op de andere twee rijstroken naar het pechgeval doorgelaten. 5 minuten later stond de auto gezekerd op de bergingswagen en waren de mensen van achter de vangrail ook in de bergingswagen. Hele spul weg en het rijdt weer O0

Dat leidde wel bij mij tot de volgende vraag:

Zijn er hier bergers / hulpverleners uit de verschillende uithoeken van het land die hun ervaringen kunnen delen in hoe de weggebruikers reageren?

Ik kan me voorstellen dat in de Randstad men allemaal om hun plekkie vecht, terwijl dit in de rest van Nederland een stuk sneller gewoon geaccepteerd wordt... ::)
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #293 Gepost op: 24 augustus 2011, 16:42:43
Bij ons reageerd de helft positief en let op en geeft je ruimte. Een andere groep ziet,hoort of wil je niet zien of horen. Blijven stug staan,waaieren niet uiteen of gaan dus aso middelvingers opsteken en je achtervolgen  >:(  Omgeving Amsterdam.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #294 Gepost op: 30 september 2011, 09:12:55
Hier in België gaan we er wel mee beginnen:

Citaat
Takelfirma's krijgen sirenes en zwaailicht

vrijdag 30 september 2011, 03u00


Gespecialiseerde takelfirma's die door de politie worden opgevorderd om de rijbaan vrij te maken, krijgen een zwaailicht om sneller ter plaatse te geraken.
‘We hebben weliswaar nog het advies van enkele experts verkeersveiligheid gevraagd en de concrete details worden nog uitgewerkt. Maar in principe gaan we ermee akkoord dat takelfirma's, wanneer ze door de politie worden opgeroepen, zich in het verkeer prioritair mogen gedragen', zo bevestigt het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V), bevoegd voor deze materie.

‘Dat betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat de takelwagens op de pechstrook mogen rijden en dat ze geluidssignalen en een zwaailicht kunnen gebruiken, met als doel zo sneller ter plekke te geraken.'

Het gaat voor alle duidelijkheid enkel om de gespecialiseerde, veelal grotere takelfirma's, genre Touring en VAB, waarmee de overheid samenwerkt om na een ongeval de rijbaan snel weer vrij te krijgen.

De opmerkelijke maatregel komt er na een groots overleg dat Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) de afgelopen dagen organiseerde, nadat begin deze maand enkele zware ongevallen op onze wegen gigantisch fileleed veroorzaakten. Onder andere automobilistenvereniging Touring laakte toen het feit dat takelfirma's vaak moeilijk ter plaatse geraken met hun materiaal, onder andere omdat ze de pechstrook niet mogen gebruiken en zelf ook vast komen te zitten in de file.

Crevits hoopt met onder andere deze maatregel de rijbaan nog sneller vrij te krijgen na een ongeval. ‘Wanneer zich in de toekomst zware, complexe ongevallen voordoen, gaan we onze aanpak om de weg vrij te krijgen voortaan ook achteraf evalueren, kwestie van daar telkens lessen uit te trekken. Nu gebeurde dat niet.'

Fileschermen

De minister verklaarde zich gisteren in de commissie mobiliteit ook voorstander van het aanschaffen van zogenaamde fileschermen, waar Open VLD en later ook LDD op aandrongen. Met die schermen worden spectaculaire ongevallen aan het zicht van automobilisten onttrokken. Onder andere in Nederland en Groot-Brittannië is gebleken dat er op die manier veel minder kijkfiles ontstaan, veroorzaakt door te nieuwsgierige automobilisten.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=RC3GD75K
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #295 Gepost op: 30 september 2011, 10:21:32
Kijk, dat is een begin.....nu hier ook graag!  :)

En voor de zoveelste maal, het gaat mij niet om de "kick" van het rijden met blauw en sirene die velen lijken te hebben, maar om de veiligheid tijdens het rijden en de aankomsttijden. O0


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #296 Gepost op: 30 september 2011, 10:22:02
Ik heb op het bergingsforum al eens geopperd om de hermandad te voorzien van v8's met amerikaanse politiebumpers. ::)
Gewoon een kwestie van douwen maar.
"klein" nadeeltje vormt de eigenaar van de auto die zijn bezit met geweld van de weg afgeschoven ziet worden, die zal dit minder geslaagd vinden. >:(
Hiermee voorkom je echter wel ellenlange files, die veel meer kosten dan dat beetje extra schade, de berger hoeft niet meer met halsbrekende

Volgens mij maak je alleen maar meer files............ maar goed, het is mij duidelijk hoe sommige chauffeurs van bergingsvoertuigen denken.

En dit maakt ook duidelijk waarom bergingsvoertuigen niet moeten worden voorzien van optische en geluidsignalen  
Want die begrijpen dus niet dat ze geen voorrang mogen nemen maar voorrang moeten krijgen indien ze met deze signalen zouden mogen rijden.

Daarnaast is een file voorkomen/snel oplossen niet één van de redenen waarom er met optische en geluidsignalen gereden zou mogen worden.

De drie redenen zijn:
- een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpsverleningsdiensten vergt.
- het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat
- een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor directe en snelle inzet noodzakelijk is


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #297 Gepost op: 30 september 2011, 10:55:33
Ik denk dat qwartje het heeft over versneld bergen,dat heeft niets met de discussie OGS te maken.

Maar die belgen zijn toch slimmer dan wij allemaal denken!


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #298 Gepost op: 30 september 2011, 11:38:49
Kusje trekt een conclusie dat de gedachte die bij sommige bergers heerst, niet de juiste is. Lees zijn bericht nog eens rustig en aandachtig door, het is een mooie samenvatting van mijn eigen gedachte over OGS bij bergers.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #299 Gepost op: 30 september 2011, 11:43:24
Bergers hebben op dit moment al een aantal vrijstellingen om snel naar een ongeval/pechgeval te rijden, dus OGS is simpelweg overbodig. Het is nog maar een aantal jaar zo dat bergers dat mogen, dus geef de automobilist even wat tijd om eraan te wennen. Uiteraard moet dit hand in hand gaan met voorlichting en reclame, wat veel te weinig is gebeurd.

Morgenavond 19:00u als ik het goed heb op RTL7 een programma over bergers en hun werk. Laten we hopen dat dat een eerste stap is in de goede richting, en dat men wat meer begrip heeft en ruimte geeft  O0