Ik begrijp niet dat er werkelijk gedacht wordt dat alleen een andere kleur zwaailicht met een mooi praatje op tv dit gaat oplossen.
Een andere kleur zwaailicht om "voorrang te vragen" is in mijn ogen sowieso krom. Zolang het vrijblijvend is, is er voor de overige weggebruikers nauwelijks incentive om er ook daadwerkelijk iets op uit te doen. Je ziet het aan verkeersregelaars: als het niet ontzettend zwaar beboet zou worden, dan zijn er een heleboel mensen die er niets op uit zouden doen. Men realiseert zich dan niet dat verkeersregelaars er meestal staan voor de weggebruiker (en hoe lang bestaan de verkeersregelaars al?). Zo is het met de berger (en RWS, en calamiteitenaannemers) net zo. Men realiseert zich totaal niet dat deze mensen juist voor de weggebruiker zo snel mogelijk ter plaatse willen en moeten zijn.
Kortom: back to basic en blauw voor de voorrang en amber voor de attentie. Heeft een berger voorrang nodig? Mwoh, soms. Heeft een berger attentie nodig? Ja, altijd. Een wigwag kan dan helpen, maar de wigwag is er niet voor de voorrang want juridisch niet afgedekt.
Front-, spiegel- en dashflitsers zijn bedoeld als secundaire verlichting wanneer de primaire verlichting op korte(re) afstand niet zichtbaar is. Reuzehandig voor hulpdiensten om op achteruitkijkspiegelhoogte eens flink de aandacht te trekken, maar ook handig voor vrachtwagens waarvan de zwaailichten voor voetgangers niet zichtbaar zijn. Om daar nu ingewikkelde regels aan te verbinden dat een front-, spiegel- of dashflitser voor aanrijdende diensten is... daar wordt het voor de burger helemaal niet duidelijker op