Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132880 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #380 Gepost op: 26 januari 2012, 15:27:40
Ik zeg hulde voor de brandweerchauffeurs en hulde voor de bergingschauffeur.  O0 Incident Management op zijn best: samenwerken om zo snel en effectief mogelijk de snelweg vrij te maken van ongevallen. Dat de brandweer de berger dan even op sleeptouw neemt, dat blijkens het bijschrift inderdaad de brandweer direct retour kan en dat de berger dus direct kan beginnen met takelen, vind ik een prima staaltje IM. Keurig gedaan ook door de berger er even tussen te nemen in plaats van 'm achteraan te laten rijden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

sylvester1986

• Gast
Reactie #381 Gepost op: 26 januari 2012, 15:30:41
Het is sowieso goede teamwork.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #382 Gepost op: 26 januari 2012, 16:41:11
Het ziet er in iedergeval soepel (en een beetje gepland) uit. ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #383 Gepost op: 26 januari 2012, 16:53:15
Nette actie, zo kan de berger ook makkelijk bij het ongeval komen. O0

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #384 Gepost op: 26 januari 2012, 17:57:30
Wat is het probleem dan? Die berger rijdt gewoon naar z'n melding, met z'n amber signalering aan. Dat er toevallig voor en achter hem brandweervoertuigen rijden, tja.. het zal niet expres zo uitgekiend zijn.

Het probleem is          
1) dat de berger het voorrangsvoertuig niet voor laat gaan.  
2) dat de amber signalering niet bedoelt is om naar een melding te rijden.

Ik denk, als ik daar "toevalllig" rij  dat niet wordt geaccepteert    (net als personen auto's die "toevallig" achter een ambulance aan rijden)

Maar het is een "berger"  dus die mag dat..  maar de berger mag het NIET.      

Is de opmerking   "je zal daar maar zelf in je autootje liggen en wachten op..........."  al geweest?

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #385 Gepost op: 26 januari 2012, 18:20:13
Het probleem is          
1) dat de berger het voorrangsvoertuig niet voor laat gaan.  
2) dat de amber signalering niet bedoelt is om naar een melding te rijden.

Ik denk, als ik daar "toevalllig" rij  dat niet wordt geaccepteert    (net als personen auto's die "toevallig" achter een ambulance aan rijden)

Maar het is een "berger"  dus die mag dat..  maar de berger mag het NIET.      

Is de opmerking   "je zal daar maar zelf in je autootje liggen en wachten op..........."  al geweest?

Laat mij even gefundeerd je twee punten afschieten.

1) Er is geen brandweervrachtauto in Nederland dat harder kan rijden als een berger. Lager zwaartepunt en hoger motorvermogen vooral. Hoe kan jij zien dat hij geen voorrang verleent aan een voorrangsvoertuig?

2) De Amberverlichting is ook bedoeld om naar een melding toe te rijden op het moment dat een situatie daartoe vraagt.

Die dooddoeners geef je nu zelf omdat je weet dat die zouden komen, echter ikzelf heb ken ook de situatie's waarbij ik word opgewacht door de politie die mij begeleiden naar een ongeval. Nergens in de wet staat dat de brandweer een berger niet mag begeleiden bij mijn weten.

Verder vind ik het een strakke actie die goed is uitgevoerd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Gast

• Gast
Reactie #386 Gepost op: 26 januari 2012, 18:21:51
Op het eind van het filmpje is te zien dat de berger, waar het van 2-baans naar 4-baans gaat zijn oranje signalering ook uitzet en de opvolgende brandweerauto de linkerbaan pakt, om in te halen naar ik aanneem. Hier geeft de berger dus voorrang en zet hij zijn signalering uit.
Op het tweebaans-stuk is er weinig tot geen ruimte om de tweede brandweerwagen in te laten halen, dit zou voor meer overlast gezorgd hebben dan dit meerijden, voor zover dat al overlast veroorzaakt.. Ja Kusje, je hebt gelijk, het mag niet volgens de regels maar in dit geval is het een portie gezond verstand gebruiken in die situatie op dat rijvak, naar mijn mening.

sylvester1986

• Gast
Reactie #387 Gepost op: 26 januari 2012, 18:28:08
Inderdaad, op 0:33/0:34 gaat het Amber uit.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #388 Gepost op: 26 januari 2012, 18:35:43
Ja Kusje, je hebt gelijk, het mag niet volgens de regels maar in dit geval is het een portie gezond verstand gebruiken in die situatie op dat rijvak, naar mijn mening.

Maar waarom moeten er altijd "gezond verstand" uitzonderingen zijn?    Ik word daar wat naar van...........  
Er is altijd wel een (eigen) reden waarom "iemand"  van de regels "mag" afwijken.

Als ik eens aangehouden word voor een overtreding heb ik al een boek vol  met opmerkingen  waaronder deze: "ik deed het met mijn portie gezonde verstand, dan mag het...."

Gast

• Gast
Reactie #389 Gepost op: 26 januari 2012, 18:46:44
Die moeten er niet altijd zijn, die "gezond verstand uitzonderingen", maar continu blijven ageren tegen iets "wat niet volgens de regels der wet is" wat schiet jij daar mee op?
Zelfs met de beste wil ter wereld kun je in deze specifieke situatie wel blijven brullen dat het niet mag volgens de regels maar toch is het voor eenieder duidelijk, ook voor jou hoop ik, dat meerijden in dit geval de beste oplossing tot de eerst mogelijke optie om het voertuig voorbij te laten gaan. En dat gebeurt ook.

Elke situatie in het verkeer, die ons via youtube voorgeschoteld en besproken wordt, te betrekken op jezelf "als ik dat zou doen dan...." geldt niet alleen voor jou, maar voor iedereen die zich door de geldende verkeersregels beperkt voelt in zijn vrijheid op de weg als je dat afzet tegen wat anderen "met lampjes" misschien ietsjes meer mogen en kunnen.
Dat betekent niet dat zij dat doen expres om jouw te treiteren "zie eens wat wij mogen met ons gezond verstand" maar om ergens hulp te verlenen. Zodra jij dat ook zou doen, ergens je gezond verstand gebruiken om hulp te verlenen" zal er niemand wat van zeggen. Zodra jij met "ja het was rood maar ik keek goed uit" probeert te vergoeilijken met gezond verstand, tja, logisch dat je daar niet mee weg zal komen.