Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133649 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #400 Gepost op: 26 januari 2012, 21:04:14
Ik wordt zo ziek van al die regeltjes

Ik ook, maar ik dien me er (ook) aan te houden.....   van mij mogen ze alle verkeersregels afschaffen maar ik ben bang weet zeker dat het een grote bende wordt..... sorry, dat ik het zeg: ik vind het al een kleine bende op de weg....


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #401 Gepost op: 26 januari 2012, 21:29:07
Gelukkig is er niets gebeurd, anders hadden zowel de chauffeurs van de brandweer als de chauffeurs van de bergingswagen iets (strafrechtelijks) uit te leggen  ::)

Dat het op een autosnelweg (lees vluchtstrook) gebeurd, daar heb ik geen moeite mee. Dat je als berger tussen twee spoedvoertuigen in gaat rijden en je als een voorrangsvoertuig door het verkeer gaat bewegen (meeliftend op de OGS van de brandweer), daar heb ik wél moeite mee.

En als het een spoedklus was (waarbij er met spoed een berger nodig was), dan politiemotoren er voor als begeleiding.
+1  ;)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #402 Gepost op: 26 januari 2012, 21:32:31
Hoe dan ook de bergingswagen MAG dit niet, zelfs dit motorvoertuig dient vrije doorgang te  verlenen aan hulpverleningsvoertuigen met OGS.  Een melding zou wel eens gevolgen kunnen hebben.
Bij instappen begint de inzet.


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #403 Gepost op: 26 januari 2012, 23:08:37
Hoe dan ook de bergingswagen MAG dit niet, zelfs dit motorvoertuig dient vrije doorgang te  verlenen aan hulpverleningsvoertuigen met OGS.  Een melding zou wel eens gevolgen kunnen hebben.

En dit soort cowboys zorgt er dus voor dat regels weer strakker aangehaald worden, de dienders er voor moeten schrijven, scheve gezichten naar elkaar en niemand die erbij gebaat is.
Mijn inziens, hulpverleners voor laten gaan, netjes en heel op je plek aankomen en doen waar je als Berger goed in bent, zonder rare fratsen...... 998765


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #404 Gepost op: 26 januari 2012, 23:18:20
En dit soort cowboys zorgt er dus voor dat regels weer strakker aangehaald worden, de dienders er voor moeten schrijven, scheve gezichten naar elkaar en niemand die erbij gebaat is.
Mijn inziens, hulpverleners voor laten gaan, netjes en heel op je plek aankomen en doen waar je als Berger goed in bent, zonder rare fratsen...... 998765

Dus de berger mag braaf in de rij aansluiten 1, 2, 5, 14 km file, voor hij er is?

Kunnen we niet ook gewoon eens concluderen dat deze berger eens mazzel had en in het treintje kon aansluiten op dat stuk waar het over de vluchtstrook ging? Hoe moet een berger dan een brandweerwagen voor laten gaan? Berm is geen optie, zomaar ff terug invoegen ook niet, want we staan in de file altijd zo graag bumper aan bumper.

Gewoon, strakke actie en snel opladen wegwezen en vrolijk met z'n allen weer rijden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #405 Gepost op: 26 januari 2012, 23:26:57
Het punt is (Nogmaals) dat er overtredingen worden gemaakt.    Ja ik heb wel eens meegereden,  dus mijn blik is verruimd.     Zelfs een onherkenbare wagen     gaaf man........

Het probleem is dat er overtredingen worden gemaakt                     ik heb geen probleem met een half uurtje langer wachten....

Begrijp je wel dat de gemiddelde verkeersdeelnemer niet meer weet wat de regels nu precies zijn?   En dat het allemaal erg verwarrend is.......?

Ambulance / brandweer met alleen blauw,  bergers met oranje die doen alsof een voorrangsvoertuig zijn.  Ik krijg regelmatig vragen hoe het precies zit en ik kan alleen de wet uitleggen............. en in de wet staat:  weet je ik ga het niet nogmaals uitleggen........

Ongelofelijk zeg; je bent in ieder geval het voorbeeld voor bureaucratisch Nederland. Het is in andere discussies al vaker gezegd: het is niet aan jou -of anderen die op dat moment niet in een spoedvoertuig zitten- om te oordelen wat zij wel en niet mogen. Daar worden de betreffende personen door hun leidinggevenden op aangesproken.

Het is voor een verkeersdeelnemer (tenzij deze een IQ van 52 heeft, maar dan zal een rijbewijs halen erg moeilijk zijn) echt niet zo moeilijk om op te zouten als er een brandweer- (of ander spoed-)voertuig aankomt. En niemand zal het in zijn hoofd halen om de berger te pletter te rijden omdat deze tussen de brandweervoertuigen in zit. Ik heb wel eens een begeleiding van "spoorvoertuigen" (van ProRail) door de OvD-brandweer gedaan zien worden. Regeltjes, regeltjes, regeltjes: voor kantoortijgers moet dat heerlijk zijn; in de praktijk zijn in veel gevallen andere oplossingen beter of soms noodzakelijk. Maarja, gelukkig liggen er nog niet zoveel onderzoeken die onderschrijven dat de afstand tussen werkvloer en bestuur enorm is ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #406 Gepost op: 26 januari 2012, 23:49:42
Gelukkig is er niets gebeurd, anders hadden zowel de chauffeurs van de brandweer als de chauffeurs van de bergingswagen iets (strafrechtelijks) uit te leggen  ::)

Dat het op een autosnelweg (lees vluchtstrook) gebeurd, daar heb ik geen moeite mee. Dat je als berger tussen twee spoedvoertuigen in gaat rijden en je als een voorrangsvoertuig door het verkeer gaat bewegen (meeliftend op de OGS van de brandweer), daar heb ik wél moeite mee.

En als het een spoedklus was (waarbij er met spoed een berger nodig was), dan politiemotoren er voor als begeleiding.
waarom zouden die brandweer chauffeurs iets uit te leggen hebben dan? omdat die berger er tussen in gaat rijden?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #407 Gepost op: 27 januari 2012, 01:09:37
Wat een ontstellend kortzichtige reacties zitten er weer tussen hier.
Hoe zou die berger trouwens aan de kant moeten op die plek, vol in de remmen en rechts gaan staan, en dan maar hopen dat een tegenligger het ook snapt en ruimte maakt?
Ik heb vandaag toevallig ook zo gereden, over de vluchtstrook met een ambu en twee brandweerwagens achter me, de keuze is dan om te stoppen en te hopen dat iemand mij er tussen laat, of om even mee te rijden tot er ruimte is om dat te doen zodat de ambu en brandweer geen tijd verliezen, want we snappen heus wel dat zijn in eerste instantie belangrijker kunnen zijn dan wij.
Goddank is de samenwerking met alle andere hulpdiensten hier goed, en weten en begrijpen die exact wat wij doen en kunnen.

Het is zo jammer dat er toch nog steeds zoveel mensen zijn die bergers zien als onbekwame cowboys die niks kunnen maar wel lekker hard willen rijden.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #408 Gepost op: 27 januari 2012, 01:25:40
Wat een ontstellend kortzichtige reacties zitten er weer tussen hier.
Hoe zou die berger trouwens aan de kant moeten op die plek, vol in de remmen en rechts gaan staan, en dan maar hopen dat een tegenligger het ook snapt en ruimte maakt?
Ik heb vandaag toevallig ook zo gereden, over de vluchtstrook met een ambu en twee brandweerwagens achter me, de keuze is dan om te stoppen en te hopen dat iemand mij er tussen laat, of om even mee te rijden tot er ruimte is om dat te doen zodat de ambu en brandweer geen tijd verliezen, want we snappen heus wel dat zijn in eerste instantie belangrijker kunnen zijn dan wij.
Goddank is de samenwerking met alle andere hulpdiensten hier goed, en weten en begrijpen die exact wat wij doen en kunnen.

Het is zo jammer dat er toch nog steeds zoveel mensen zijn die bergers zien als onbekwame cowboys die niks kunnen maar wel lekker hard willen rijden.

Ik heb niemand het woord cowboy zien gebruiken. ;) Heel simpel; de berger laat een voorrangsvoertuig niet door, en dat mag niet. punt.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #409 Gepost op: 27 januari 2012, 02:00:31
Puntjes van mopper:

- Volgens mij is het zo vastgelegd dat de IM kraan moet binnen 20 minuten ter plaatse moet zijn na ontvangst IM opdracht anders volgen strafmaatregelen in de vorm van boetes (= verplichting op gelegd door een rijksdienst/ in een contract met een rijksdienst)
- Dus mag de IM kraan daartoe de ruimte in de wet gebruiken om die contractuele vastgelegde tijd te halen
- Dus mag de IM kraan de regels overschrijden als de de tijdsdruk te hoog wordt (over de vluchtstrook rijden/ rood kruis negeren/ rood licht rijden etc) om aan de IM tijdsrichtlijn te voldoen
- Dus mag deze IM kraan chauffeur doen wat ie heeft gedaan in het filmpje mits hij het ander OGS voertuig (dit geval brandweer) dat sneller kan rijden niet hindert. En dat blijkt niet uit het filmpje dus van mij  O0

Geen bezwaar aldus van mijn kant. Maar wettelijk wel een leuke hoger beroepszaak denk ik......IM richtlijnen versus RVV. Ik denk dat ik de zaak bij ga wonen  098uo
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens