Ik zie heel veel opmerkingen over DE regeltjes, en over wat wel en wat niet mag.
Maar geen enkel incident laat zich vangen met de geldende regels, bij elk incident zullen we als hulpverlener moeten improviseren. Dus moeten we ten tijden van een spoedeisende klus ons nog steeds druk maken over die regels? Wie doet dan uberhaupt, eerlijk antwoorden graag.
Ik heb al eerder gezegd de regels zijn er om duidelijkheid te scheppen.
Niet alleen voor de hulpverleners maar ook voor het overige verkeer
Dus eigenlijk zou een hulpverlener voor zijn/haar veiligheid én voor de veiligheid van overige weggebruikers zich wel aan de regels moeten houden maar aangezien het verkleint wordt gebruikt krijg ik de indruk dat het maar gewoon lastig is..............
Het verbaast me dat de burger maar moet begrijpen dat een berger met amber verlichting eigenlijk beschouwd moet worden als een OGS voertuig. (eerder een "spoedvoertuig" genoemd door iemand) Juist om duidelijkheid (dus regeltjes) te scheppen heeft men blauw/blauw met sirene "uitgevonden".
Waarom wil de hulpverlener niet begrijpen dat als een berger met amberverlichting zich als een OGS voertuig gaat gedragen dit onduidelijkheid met mee brengt? Straks laten sommige bestuurders zelfs breedte transporten voor gaan omdat die ook amberverlichting gebruiken.
Dat er ter plekke geimproviseert moet worden: daar heb ik beeld bij, maar dat hoeft niet op weg er na toe.
Maar goed dit land is een ster in "eigen regels" maken kijk maar wat er gebeurt als men in wilt voegen op de snelweg: richting aan (dat is dan nog een plus punt) en zonder te kijken naar de snelweg op en men wordt boos als je niet naar links kan/wil de eigen regel is voor een hoop mensen geworden: invoegend verkeer heeft voorrang op het doorgaande verkeer.
(het verkeer op de rechterbaan moet maar naar links of remmen)
En zo zie je de verkeersregels (dus duidelijkheid) verdwijnen......(met goedkeuring van de "hulpverleners" want ook die vinden regeltjes maar lastig en niet voor hun bedoelt of zijn de regeltjes alleen maar de andere want jullie mopperen wel/ook als men jullie niet voor laten gaan.....)
Niet diegene die de "regeltjes" naast zich neerleggen is schijnbaar verkeerd bezig...........maar diegene die zegt "handig die regels, dan weet ik waar ik aan toe ben" de omgekeerde wereld.
Nogmaals ik heb beeld gekregen dat een berger zich heeft verplicht om binnen 20 minuten aanwezig te zijn maar ook daar is de berger zelf schuldig aan want waarom niet zeggen "in het huidige verkeer met mijn beperkingen gaat dat mij niet lukken"
Als elke berger die zou zeggen of dat die tijd wordt verruimt of men ziet in dat de berger "door onze minister aangewezen gaat worden alszijnde OGS" dan ziet men ook wel in dat eea niet haalbaar is. Maar nee men wil die opdracht en gaat dan (geholpen door de overige hulpdiensten)
als cowboys rijden de "regeltjes" maar overtreden. En verwacht ook enig begrip.