Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132838 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #470 Gepost op: 2 februari 2012, 21:20:27
Tijdens de bevirjding is er geen ruimte voor een berger die gaat puin ruimen en vloeistoffen gaat afdekken. Het afdekken van uitstromende vloeistoffen is in eerste instantie de taak voor de brandweer, mede om te voorkomen dat die vloeistoffen eventueel vlam vatten.
Puin ruimen is uit den boze aangezien de politie het puin graag zolang mogelijk wil laten liggen ivm sporenonderzoek. ;)

Precies. De VOA's willen juist dat er zoveel mogelijk puin blijft liggen zoals het lag. En qua sporen hebben zij liever niet dat er geknipt wordt. Want dan kan het zijn dat de brandweer of ambulance sporen vernietigen. Lees goed qua sporen!! Want de verzorging van de SO's zijn natuurlijk het belangrijkst!!

De berger is als laatste aan de beurt, dus kan ook als laatste aankomen. Het enige waar een berger handig voor is tijdens zo'n incident, is het beveiligen van het ongeval. Want zo'n grote takeldoos is een betere buffer dan zo'n wit autootje.

Dus kortom ik ben erop tegen dat een berger met OGS gaat rijden. Maar daar is vandaag al een andere topic over gestart. Ben alleen even kwijt wat daar ook alweer de naam van is.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #471 Gepost op: 2 februari 2012, 21:37:38
Tijdens de bevirjding is er geen ruimte voor een berger die gaat puin ruimen en vloeistoffen gaat afdekken. Het afdekken van uitstromende vloeistoffen is in eerste instantie de taak voor de brandweer, mede om te voorkomen dat die vloeistoffen eventueel vlam vatten.
Puin ruimen is uit den boze aangezien de politie het puin graag zolang mogelijk wil laten liggen ivm sporenonderzoek. ;)

Helder antwoord. Gelukkig weet ik ook niet alles en is dit juist het leuke van dit forum elkaar voorzien van info.

Eén stukje van mijn vraag is nog niet beantwoord, wanneer komt de berger om de hoek kijken en moet er na alle bezigheden/formaliteiten nog gewacht worden op de berger?

Buiten alle persoonlijk leed van de betrokkenen kost stilstaan in de file natuurlijk kapitalen
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #472 Gepost op: 2 februari 2012, 21:42:02
Helder antwoord. Gelukkig weet ik ook niet alles en is dit juist het leuke van dit forum elkaar voorzien van info.

Eén stukje van mijn vraag is nog niet beantwoord, wanneer komt de berger om de hoek kijken en moet er na alle bezigheden/formaliteiten nog gewacht worden op de berger?

Buiten alle persoonlijk leed van de betrokkenen kost stilstaan in de file natuurlijk kapitalen
Veelal wordt de berger vrijwel direct met de alarmering van de hulpdiensten ook in kennis gesteld van het ongeval, en zal dan dus ookal snel aanrijdend zijn.
Mijn ervaring is dat de bergers terplaatse komen ten tijde van de bevrijding, en ze dus  direct na het sporenonderzoek kunnen starten met het bergen van het wrak. ;)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #473 Gepost op: 2 februari 2012, 21:50:44
Veelal wordt de berger vrijwel direct met de alarmering van de hulpdiensten ook in kennis gesteld van het ongeval, en zal dan dus ookal snel aanrijdend zijn.
Mijn ervaring is dat de bergers terplaatse komen ten tijde van de bevrijding, en ze dus  direct na het sporenonderzoek kunnen starten met het bergen van het wrak. ;)

Is ook mijn ervaring!  0098
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #474 Gepost op: 2 februari 2012, 21:57:46
Is ook mijn ervaring!  0098

Dit kan ik alleen maar beamen,als HBT en als WIS(toevallig van twee kanten weet ik iets)
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #475 Gepost op: 3 februari 2012, 11:27:45
Eén stukje van mijn vraag is nog niet beantwoord, wanneer komt de berger om de hoek kijken en moet er na alle bezigheden/formaliteiten nog gewacht worden op de berger?
De berger wordt bij IM-meldingen (vrijwel) gelijk met de andere hulpdiensten gealarmeerd, met een verplichte aanrijdtijd van 20 minuten na melding. Bij blikschades kan het dus zijn dat er gewacht moet worden, bij letsels kan het zijn dat de berger moet wachten. Of eventueel kan beginnen met de lichte wrakken en andere rommel, zolang dit het sporenonderzoek en de hulpverlening niet hindert.

Maar hoe dan ook, los van of er gewacht moet worden of dat een berger moet wachten: er is een simpele landelijke afspraak gemaakt over aanrijdtijden voor bergers, die altijd en overal geldt. Zolang die afspraak er is heeft het geen zin om te discussiëren over dat een berger toch pas als laatste aan de beurt is: hij moet immers zijn verplichte aanrijdtijd halen, ongeacht of hij dan staat te koekeloeren...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #476 Gepost op: 7 februari 2012, 12:54:02
Ik ben toch al een paar keer eerder bij een ongeval aangekomen voordat er brandweer is. Dat kan komen omdat b.v de brandweer pas na komst van politie en ambu nodig blijkt te zijn,of omdat wij gewoon sneller zijn,zeker bij standby staan. Ik maak dan altijd vast de accupolen los van de auto's waar op dat moment hulpdiensten in bezig zijn. Ik strooi ook al vaak korrels om vloeistoffen op te vangen(i.o politie),ben ook wel is begonnen te blussen(oke,dat bleek nutteloos,maar je moet toch wat). Toen heb ik in ieder geval maar de berm geblust ;D.
Verder helpt de brandweer ons ook altijd,zijn altijd bereid om de helpende hand toe te steken bij het bergen!


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #477 Gepost op: 8 februari 2012, 04:06:20
Verder helpt de brandweer ons ook altijd,zijn altijd bereid om de helpende hand toe te steken bij het bergen!

 O0
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #478 Gepost op: 8 februari 2012, 15:17:13
en toch zie ik het anders
auto te water  waar je kan voor stellen dat er vlot getakeld moet worden ivm SO
auto op auto waarbij er iets met spoed getilt moet worden
Brand weer kan veel maar ook niet alles en heeft ook te maken met aanrijtijden van speciale voertuigen
en wat betrefd sporen onderzoek neem aan dat SO altijd nog voor gaan
 enz enz


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #479 Gepost op: 8 februari 2012, 17:14:25
en toch zie ik het anders
auto te water  waar je kan voor stellen dat er vlot getakeld moet worden ivm SO
auto op auto waarbij er iets met spoed getilt moet worden
Brand weer kan veel maar ook niet alles en heeft ook te maken met aanrijtijden van speciale voertuigen
en wat betrefd sporen onderzoek neem aan dat SO altijd nog voor gaan
 enz enz

In de gevallen die jij opnoemt heeft de brandweer een HV en daar zit een kraan op die dit kan. Ik weet dat de regio A-A van de politie uit ook eigen kranen hebben die dit kunnen. RR en Haaglanden hebben ook zelf kranen, maar ik weet niet of die hiervoor ingezet worden. Daarbij heeft de berger bepaalde vrijstellingen, waardoor ze snel ter plaatse kunnen zijn.

Daarnaast hebben de bergers en andere partijen besloten bij de afspraken voor het IM verhaal, dat een berger binnen 20 min terplaatse moet zijn. De brandweer moet binnen 10 of 15 min terplaatse zijn.

Bij een auto te water wordt altijd de WO van de brandweer gewaarschuwd.

En voor de auto op auto en met spoed iets tillen. Heb je daar een concreter voorbeeld van. Want ook al moet er iets met spoed getild worden, dan nog moeten er een aantal protocollen afgedraaid worden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.