De Inspectie op de gezondheidszorg let op uitwassen.. (Ik kan het weten, want iemand heeft getracht mij en de organisatie waar ik voor sta een gevaar voor de volkgezondheid te noemen..)
De Inspectie wil kwaliteit op georganiseerde hulpverlening, een doelstelling die ik trouwens onderschrijf..
Een eerste hulpverlener, ken je dus in verschillende vormen..
De "pasanten eerste hulpverlener" die handeld volgens de handelingen in je eerste hulp boekje (Medic First Aid, of Oranje Kruis)
De "georganiseerde hulpverlener" die handeld dus volgens de richtlijnen die hij volgt voor de organisatie waarvoor hij/zij werkzaam is en hij voldoende voor opgeleid is, en gecertificieerd is, en regelmatig zijn vaardigheden beoefend.
Dus als je voor het Sigma werkt houd je aan hun spel regels, doe je dat voor een eerste hulp organisatie dan hou je aan hun spelregels..
Maar er is wel meer dan eerste hulpboekje, de wettelijk mag doen en soms ook nuttig zijn.. Maar je moet telkens afwegen heeft het een toegevoegde waarde heeft..
En er zijn genoeg omstandigheden om met extra handelingen een toegevoegde waarde hebben als je de middelen hebt en voldoende getraind en competent hebben..
De wereld tussen eerste hulp, en geavanceerde hulp (lees de wettelijk voorbehouden handelingen) is erg groot... maar let op de toegevoegde waarde.. ??
Een bloeddruk meten heeft geen enkele zin, als je er niets aan kan doen..(want dat is een voorbehouden handeling).
Als wij als team onderweg zijn zullen we meerdere handelingen uitvoeren, dan dat een van ons alleen langs de weg iets tegen komt..
In beide gevallen, schrijven we we netjes een rapportage, die we evalueren.. en in de administratie word opgenomen.. Met andere woorden, waag je buiten de gebaande paden, moet je kunnen verantwoorden.? Dat is niet moeilijk maar wel veel werk..