SIGMA en (normale) eerstehulpverlening

Auteur Topic: SIGMA en (normale) eerstehulpverlening  (gelezen 5268 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2005, 00:37:35
ja, meerdere malen....

De stelregel vanuit wettelijk oogpunt is "je mag  alles behalve die dingen die bij wet verboden zijn".
Werk je voor een organisatie dan mag je alles behalve die dingen die wettelijk en/of door je organisatie verboden zijn.

Vul het verder zelf maar in en kleur de plaatjes  ;D
Moet wel lukkken denk ik.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2005, 09:23:55
SIGMA leden verrichten geen medische handelingen.

Wel assisteren we daarbij. Denk aan het klaarmaken van een infuus of intubatie.

Buiten het SIGMA verband zijn we gewone hulpverleners als ieder ander en mogen wij niet meer dan een ander.
Dit tenzij je bij een ongeval of iets dergelijks aangeeft aan een Ambulanceverpleegkundige dat je SIGMA vrijwilliger bent en hij/zij je hulp kunt gebruiken.

On topic dus, helemaal mee eens.
Je hebt meestal de spullen niet bij je.  ;D
Als je bij een ongeval komt kun je dus niks meer als een  EHV.
Wel kun je bij een ongeval een AHV assisteren (als ze daar prijs op stellen). Vaak is dat het geval. ;)


sigmash

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2005, 16:14:10
Ja Jasper, dat is dus het punt... Sigmaleden kunnen er wat mee, die zijn daar voor opgeleid. De vraag is, mogen die dat dan ook? ;)

Ja daar kunnen we wat mee: de bloeddruk meten. En dat mag ook want het is geen voorbehouden handeling. Maar met dat meetresultaat kunnen we vervolgens niets. Daarom heeft het geen doel voor een SIGMA-lid om dit zelfstandig te gaan doen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2005, 16:51:23
Beste mensen,

De bevoegdheden van SIGMA leden zijn dus helaas soms niet helder genoeg overgebracht aan hen.
Het gevoel bekruipt mij dat enige SIGMA leden zijn doorgeschoten van assisterend naar "medisch-deskundige"  >: (  . Inclusief alle uitrusting zoals zuurstofkoffer, halskragen, intubatie sets en andere zaken in de prive auto. Een ware prive ambulance !

Voor deze mensen : kom terug naar de aarde en wees minder de allerbeste.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2005, 16:56:42
Beste mensen,

De bevoegdheden van SIGMA leden zijn dus helaas soms niet helder genoeg overgebracht aan hen.
Het gevoel bekruipt mij dat enige SIGMA leden zijn doorgeschoten van assisterend naar "medisch-deskundige"  >: (  . Inclusief alle uitrusting zoals zuurstofkoffer, halskragen, intubatie sets en andere zaken in de prive auto. Een ware prive ambulance !

Voor deze mensen : kom terug naar de aarde en wees minder de allerbeste.
De bevoegdheden zijn voor mij zo helder als kristal.  ::) En wat ik in de auto heb liggen? Een EHBO tasje.  :)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2005, 20:08:00
Beste Ger@rd

Ik heb het over diegene die zijn doorgeschoten, niet over diegene die serieus zijn en duidelijk hun ghrenzen van kennen, kunnen en vooral mogen kennen.
Helaas is mijn ervaring anders, enige (opdringerige, beter wetende) SIGMA leden zijn mijn pad reeds gekruist.
Verantwoordelijkheid nemen over de eigen daden en gedragingen is een moeilijk iets.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2005, 21:02:26
De bevoegdheden van SIGMA leden zijn dus helaas soms niet helder genoeg overgebracht aan hen.
Het gevoel bekruipt mij dat enige SIGMA leden zijn doorgeschoten van assisterend naar "medisch-deskundige"  >: (  . Inclusief alle uitrusting zoals zuurstofkoffer, halskragen, intubatie sets en andere zaken in de prive auto. Een ware prive ambulance !
Het is opvallend dat het juist de niet Sigma mensen zijn die roepen dat sigma mensen vinden dat ze meer "mogen". Ik heb nog niemand van de Sigma dat horen roepen, niet op het forum en niet in de praktijk.

Het is ook een beetje jammer dat een groep beoordeeld wordt door het gedrag van enkelen, ook onder de ehbo'ers vindt je "dokters", moet daar de hele ehbo populatie op afgeschoten worden ?

Wordt  het niet eens tijd om eens als volwassenen met elkaar om te gaan en eens wat contructievere acties te ondernemen als het steeds weer loeren en wijzen naar de ander ?
(En daar spreek ik jouw niet perse op aan hoor Willem, ik gebruik jouw reactie alleen even ter illustratie)

Het lijkt af en toe wel een kleuter forum ipv een hulpverleners forum  :'(
Ook naar de andere "diensten" op dit forum toe is dat voor beide groepen geen reclame.
Dus kom laten we ons met zinvoller dingen bezighouden en laten we proberen van elkaar wat te leren.
Staar je niet blind op de uitzonderingen maar kijk naar de regel.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2005, 23:23:56
Beste mensen,

De bevoegdheden van SIGMA leden zijn dus helaas soms niet helder genoeg overgebracht aan hen.
Het gevoel bekruipt mij dat enige SIGMA leden zijn doorgeschoten van assisterend naar "medisch-deskundige"  >: (  . Inclusief alle uitrusting zoals zuurstofkoffer, halskragen, intubatie sets en andere zaken in de prive auto. Een ware prive ambulance !

Voor deze mensen : kom terug naar de aarde en wees minder de allerbeste.
Het is opvallend dat het juist de niet Sigma mensen zijn die roepen dat sigma mensen vinden dat ze meer "mogen". Ik heb nog niemand van de Sigma dat horen roepen, niet op het forum en niet in de praktijk.

Het is ook een beetje jammer dat een groep beoordeeld wordt door het gedrag van enkelen, ook onder de ehbo'ers vindt je "dokters", moet daar de hele ehbo populatie op afgeschoten worden ?

Wordt  het niet eens tijd om eens als volwassenen met elkaar om te gaan en eens wat contructievere acties te ondernemen als het steeds weer loeren en wijzen naar de ander ?
(En daar spreek ik jouw niet perse op aan hoor Willem, ik gebruik jouw reactie alleen even ter illustratie)

Het lijkt af en toe wel een kleuter forum ipv een hulpverleners forum  :'(
Ook naar de andere "diensten" op dit forum toe is dat voor beide groepen geen reclame.
Dus kom laten we ons met zinvoller dingen bezighouden en laten we proberen van elkaar wat te leren.
Staar je blind op de uitzonderingen maar kijk naar de regel.

Jacques


Helaas hebben jullie beiden gelijk  :-\ :-X. Als ik om me heen kijk naar sommige mensen die een "aanvullende(HOC)/ ander soortige" ehbo opleiding hebben gehad.
Van First responders die complete infuus en intubatiematerialen in hun tas hebben zitten tot en met mensen die denken dat ze nu bekwaam zijn om als vpk op een inzet rond te lopen en aan iedereen vertellen wat ze allemaal kunnen  :-\

Ik sluit me dan ook van harte aan bij jullie oproep om back to earth te komen en het werk aan de proffesionals over te laten  :-\

een gefrustreerde Arend  :-\


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2005, 21:41:43
Wat ik me afvraag, wie gaat deze doorgeschoten jongens aanpakken? Ik krijg werkelijk koude rillingen van het idee dat een SIGMA lid een intubatieset in z'n auto heeft liggen. Waarvoor? De BLS is vele malen belangrijker dan ALS interventies als intubatie. Bovendien, denkt iemand nou echt dat het zo makkelijk is om iemand EFFE te intuberen?

Een zeer bezorgde ambulanceverpleegkundige die wel weet wanneer je moet intuberen, maar uit z'n hoofd laat om dit voor te laten gaan ten koste van de BLS.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2005, 00:02:53
Wat ik me afvraag, wie gaat deze doorgeschoten jongens aanpakken? Ik krijg werkelijk koude rillingen van het idee dat een SIGMA lid een intubatieset in z'n auto heeft liggen. Waarvoor? De BLS is vele malen belangrijker dan ALS interventies als intubatie. Bovendien, denkt iemand nou echt dat het zo makkelijk is om iemand EFFE te intuberen?

Een zeer bezorgde ambulanceverpleegkundige die wel weet wanneer je moet intuberen, maar uit z'n hoofd laat om dit voor te laten gaan ten koste van de BLS.

Carl.

Welsh,

Ik ken ook een, inmiddels ex, ACH die een crashkofffer in zijn auto had liggen. Zegt dat iets van de beroepsgroep ? Absoluut niet.

ik krijg de kriebels van elke gek die denkt dat hij met het kopen van spullen en de gebruiksaanwijzing te lezen elk willekeurig voorwerp kan gebruiken.