Klopt en ik zou het liefst wetsveranderingen zien. Heb al tal van voorbeelden in dit topic gegeven omtrent situaties die gewoon ronduit belachelijk zijn.
Belachelijk in JOUW waarneming en waarheidsbeleving, vergeet dat stukje nooit. Wat voor jou waarheid of belachelijk is hoeft niet persé voor anderen ook zo te zijn!
Voor de rest; sterk stukje tekst, helemaal waar. En daar is dit topic tenslotte o.a. voor, andere meningen peilen etc.
Precies, daar zijn fora tenslotte voor.
Daarom ben ik eigenlijk razend benieuwd naar jouw mening omtrent trajectcontroles? En dan vooral die in de Randstad, met name A13 en rond Den Haag, waar al het verkeer opstroopt, gevaarlijke situaties ontstaan en het filepercentage gigantisch is toegenomen? En daarmee ook de luchtverontreiniging waar het in 1ste intantie allemaal om te doen was? Iedereen ziet dat het verkeerd is, niet het gewenste resultaat oplevert, integendeel. Komt het misschien omdat buiten de drukkere tijden genoeg geld binnen wordt geharkt op die trajecten?
Razend benieuwd??
Nou vooruit dan!
De enige trajectcontrole die ik ken, waar ik sporadisch (gemiddeld 1x per half jaar) langskom vanuit Hoorn op weg naar mijn werk is de A10 west. Daar rijdt ik inderdaad lekker 80 in de vijfde versnelling en weet dat als ik dat niet doe ik een prent krijg. Ook al heb er eentje gekregen 2 jaar terug toen ik bijna te laat op het werk kwam, die 17 euro heb ik voor lief genomen, eigen schuld dikke bult.
De redenatie van de overheid in deze, ik meen inderdaad luchtvervuiling en betere doorstroming, is als ik het wel heb door onderzoeken achterhaald en onjuist gebleken. In dat opzicht vind ik dat die 80km zone dan ook weer terug mag naar 100 indien inderdaad de motivatie voor die 80km zone onderuit blijkt te zijn gehaald. Ik weet niet of "iedereen ziet dat het verkeerd is", dat lijkt mij een te voorspellende uitspraak maar het handhaven ervan op dit moment lijkt mij, vanuit dat onderzoek naar voren gekomen, niet langer meer nodig. Ik zou niet weten of er geld wordt binnengeharkt op die trajecten, ik denk namelijk persoonlijk niet dat de controlerende maatregelen die er zijn zoals flitsers en trajectcontrole als eerste doel -geld binnenharken- hebben. Het doel is de overtreder te straffen middels een geldboete. Of die boete resulteert in een wijziging van gedrag doet niet terzake, ook is het "zoveel mogelijk geld binnenharken" niet een doel op zich lijkt mij, er zijn genoeg overtreders die toch wel trouw hun abbonement op CJIB-enveloppen behouden.
V.w.b. met z'n allen NIET meer te hard rijden, hahaha. Net zo'n mooi idee als met z'n allen niet meer tanken bij Shell, prijzen omlaag blabla. ALS het al zou lukken, dat met z'n allen aan de snelheden houden, ben je toch niet zo naďef niet te denken dat de overheid elders gaat harken?
Dat laatste beweer ik ook niet,
naďviteit kan alleen een ander verweten worden als het al deel van jezelf is. Andersom beweer ik dan, hoe naďef ben je dat je voortdurend leeft met het idee dat de overheid alleen in het leven is geroepen om "geld te harken", hoe beperkt is je wereldbeeld dan aangaande de overheid?
Je lacht wel om het "Niet meer te hard rijden" maar zo simpel is het wél. Je zult altijd individuen houden, zo is het leven nou eenmaal, die niet meedoen aan wat voorgeschreven is. Niet tanken bij de Shell is geen vergelijking, dat heeft namelijk niks met het overtreden van regels te maken,
regels die je behoort te kennen en uit te voeren. En iedereen die daarom smaalt en denkt "Ikke niet" en er bewust voor kiest om NIET die regels uit te voeren heeft stront onder zijn neus. Neus in de wind, anderen boeien me niet als IK maar kan doen wat IK wil. Het ultieme egoďsme, in mijn autootje ben ik de keizer van mijn koninkrijkje. Verandering op persoonlijk niveau is nodig, niet op macro niveau.
Daarin schuilt nu net de kern, gaan we
massaal gezamelijk iets doen om iets te veranderen (Shell) of gaan we
individueel iets doen om het eigen gedrag terug te brengen naar maatschappelijk aanvaard en gewenst.
In het eerste heb je een enorm aantal mensen hiervoor nodig en dat zie ik "ons" niet doen nee, in het tweede geval gaat het om een klein percentage notoire hardrijders en een ietwat groter percentage "af-en-toe" hardrijders. Hoe anders dan via controlerende maatregelen (flitsen dus) kun je bij die groep een gedrags-verandering laten plaatsvinden?
Een klein aantal krabt zich dan misschien eens achter het oor en denkt "Ja, inderdaad, ik hou me niet aan de regels, laat ik dat maar eens gaan doen". Het andere deel denkt "ik betaal die rekening en ik blijf mijn vrijheid, mijn eigen recht, mijn stukje asfalt claimen en doe wat ik wil". En die laatste groep die verander je niet.
Flutboetes, het maakt niet uit welk bedrag het omgaat, het gaat erom dat je beboet wordt voor fout gedrag. 10 km of 50 km, je zit gewoon fout. Punt.
Wellicht ben ik heel zwart-wit hierin maar hoe simpel kan het zijn?
jvo zijn onderschrift is dan ook een hele mooie. Idyllisch, stroopachtig lief en flower-power maar o zo waar: be the change you want to see in the world.