Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108516 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ach, waar een klein land dan toch groot in kan zijn! O0

Nederland met z'n verkeersdoden...

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=aantal+smog+doden&meta=

Zo, steek als overheid daar al je energie in. We zijn er hard mee bezig, maar het kan veel en veel beter! Ontwerp maar een flitser die voertuigen kan flitsen welke teveel roet en rotzooi uitstoten! Dan ben je goed bezig. Dat zet zoden aan de dijk...  ::) ;D


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
oja diamond  ik ben niet gek.
Hooguit anders.
 :D :D :D :D :D
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Flitspalen en vooral trajectcontroles leiden al tot een lagere roetuitstoot. Hoe lager de snelheid, hoe minder energie verbruikt wordt en hoe minder smog er is. Hoeft niets meer ontworpen te worden dus :P
Wout


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Flitspalen en vooral trajectcontroles leiden al tot een lagere roetuitstoot. Hoe lager de snelheid, hoe minder energie verbruikt wordt en hoe minder smog er is. Hoeft niets meer ontworpen te worden dus :P

Wat denk je dat meer uitstoot geeft?

1. Auto's die continu rond de 100 blijven tuffen of;

2. Auto's die met duizenden per dag tegelijk, massaal in de remmen gaan (trajectcontroles) en vervolgens met duizenden tegelijk weer accelereren om weer harder als die 80 km/pu te komen?

 ::)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Flitspalen en vooral trajectcontroles leiden al tot een lagere roetuitstoot. Hoe lager de snelheid, hoe minder energie verbruikt wordt en hoe minder smog er is. Hoeft niets meer ontworpen te worden dus :P

oja, wie zegt dat???
Uit onderzoek door TNO is juist het tegenovergestelde gebleken.

extra remmen en extra accelereren, zelf door mensen die zich netjes aan de snelheid houden :o :o :o
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Vraag me af hoe flitspalen kunnen leiden tot een lagere roet-uitstoot.
Je ziet immers de mensen voor de flitspaal hard afremmen en dan na de flitspaal weer flink optrekken
dit lijkt mij een hogere roetuitstoot geven.

bij traject controles daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ook na een traject controle word er flink opgetrokken dus weer meer roet uitstoot.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat
Wout, komt ie dan he? !ste hit, google is uw vriend!

Verkeersofficier: 80-kilometerzones blijven
dinsdag 3 oktober 2006 09:00

Automobilisten moeten ook de komende jaren rekening houden met de 80-kilometerzones. Die worden voorlopig niet afgeschaft, zegt verkeersofficier Koos Spee. Het fileprobleem moet maar op een andere manier worden aangepakt, vindt hij. Bijvoorbeeld door wat beter door te rijden.

 

Files een gevolg van de 80-kilometerzones? Onzin, zegt verkeersofficier Spee in het AD. De automobilisten houden zich op die trajecten gewoon te krampachtig aan de maximumsnelheid. Ze rijden volgens hem zelfs vaak langzamer dan 80 kilometer per uur, waardoor het verkeer onnodig vaststaat.


Spee: Trajectcontroles grote steden blijven

Stress
Verkeersofficier Spee benadrukt dat er af en toe best wat harder mag worden gereden. Je krijgt immers pas een bon als je op het hele traject gemiddeld 90 kilometer per uur rijdt. Hij drukt automobilisten op het hard niet in de stress te schieten, zodra er een 80-kilometerzone in zicht komt.

Het plan van CDA-minister Karla Peijs van Verkeer om de trajectcontrole bij Den Haag af te schaffen, verwijst hij dan ook naar de prullenbak. Peijs hoopte op die manier de lange files bij Den Haag aan te pakken. Maar de maatregel gaat Spee te ver. ‘Als je wilt voorkomen dat mensen veel te hard rijden, moet je wel handhaven’ (lees ook Peijs heroverweegt Haagse 80-kilometerzone).

Peijs zou het idee na overleg met Spee dan ook hebben laten vallen. Een woordvoerder van Peijs bevestigt dat het Openbaar Ministerie hierin het laatste woord heeft. ‘Het ministerie heeft alleen de mogelijkheid verkend eraan te sleutelen.’

Files
Peijs voerde op 1 november 2005 vier 80-kilometerzones in op de snelwegen bij Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Daarmee wilde zij de luchtvervuiling en geluidsoverlast aanpakken. Maar de trajecten leiden niet tot de gewenste luchtverbetering en wel tot enorme files, vooral bij Den Haag (lees ook Veel meer files door 80-kilometerzones).


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Heb je al naar de resultaten gegoogled bij Rotterdam Overschie?

Citaat
Voornaamste doel is de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen te reduceren. Leo Maat van het BVOM: „In Overschie bij Rotterdam zitten we op 10 procent minder geluid en 5 procent minder uitstoot. Arnhem zal dat voorbeeld vermoedelijk volgen.”

Den Haag werkt inderdaad niet, op overige plekken zijn de resultaten goed.
Wout


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Heb je al naar de resultaten gegoogled bij Rotterdam Overschie?

Al gegoogled op verklaringen van bewoners in en rond die wijk?

Waarom zou het in de ene stad wel en de andere niet werken?

Enig idee wie de grootste klant is van TNO?

Men geeft natuurlijk niet direct toe dat de trajectcontroles een averechts effect hebben. En je moet niet alles geloven wat de kranten zeggen. Onafhankelijk gedegen onderzoek zal uitwijzen dat de trajecten averechts werken, daar hoef je geen natuurkundige voor te zijn..

Als ik een blauwe auto heb, en de overheid zegt dat ie kanariegeel is...geloof ik dat niet direct.

*handjeklap*


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Een citaat uit een rapportage van rijkswaterstaat;

http://www.rijkswaterstaat.nl/dvs/Images/15636_tcm178-145059.pdf

Verkeerseffecten 80 km zones

De verkeerskundige effecten van het instellen van de 80 km zones zijn
per zone verschillend. Op basis van de verkeerscijfers over de periode
september 2005 tot en met maart 2006 komt het volgende beeld naar
voren:
·  bij de A10-west bij Amsterdam is de filezwaarte1 met ca.11%
afgenomen;
·  bij de A12 bij Utrecht is de filezwaarte met ca. 11% toegenomen;
·  bij de A20 Rotterdam is de filezwaarte met ca. 17% toegenomen;
·  bij de A12 Voorburg is de filezwaarte met ca. 69% toegenomen;
Sinds de verlaging van de limiet naar 100 km/u op de A13 tussen Delft-
Noord en Overschie in november 2005, is de filezwaarte op de A13
met ca. 22% afgenomen.

In de rapportage staat tevens dat links en rechts de lucht 2% schoner is geworden...maar zelfs dat gaat er bij mij niet in.