Wout, komt ie dan he? !ste hit, google is uw vriend!
Verkeersofficier: 80-kilometerzones blijven
dinsdag 3 oktober 2006 09:00
Automobilisten moeten ook de komende jaren rekening houden met de 80-kilometerzones. Die worden voorlopig niet afgeschaft, zegt verkeersofficier Koos Spee. Het fileprobleem moet maar op een andere manier worden aangepakt, vindt hij. Bijvoorbeeld door wat beter door te rijden.
Files een gevolg van de 80-kilometerzones? Onzin, zegt verkeersofficier Spee in het AD. De automobilisten houden zich op die trajecten gewoon te krampachtig aan de maximumsnelheid. Ze rijden volgens hem zelfs vaak langzamer dan 80 kilometer per uur, waardoor het verkeer onnodig vaststaat.
Spee: Trajectcontroles grote steden blijven
Stress
Verkeersofficier Spee benadrukt dat er af en toe best wat harder mag worden gereden. Je krijgt immers pas een bon als je op het hele traject gemiddeld 90 kilometer per uur rijdt. Hij drukt automobilisten op het hard niet in de stress te schieten, zodra er een 80-kilometerzone in zicht komt.
Het plan van CDA-minister Karla Peijs van Verkeer om de trajectcontrole bij Den Haag af te schaffen, verwijst hij dan ook naar de prullenbak. Peijs hoopte op die manier de lange files bij Den Haag aan te pakken. Maar de maatregel gaat Spee te ver. ‘Als je wilt voorkomen dat mensen veel te hard rijden, moet je wel handhaven’ (lees ook Peijs heroverweegt Haagse 80-kilometerzone).
Peijs zou het idee na overleg met Spee dan ook hebben laten vallen. Een woordvoerder van Peijs bevestigt dat het Openbaar Ministerie hierin het laatste woord heeft. ‘Het ministerie heeft alleen de mogelijkheid verkend eraan te sleutelen.’
Files
Peijs voerde op 1 november 2005 vier 80-kilometerzones in op de snelwegen bij Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Daarmee wilde zij de luchtvervuiling en geluidsoverlast aanpakken. Maar de trajecten leiden niet tot de gewenste luchtverbetering en wel tot enorme files, vooral bij Den Haag (lees ook Veel meer files door 80-kilometerzones).