Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 109698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ijs_Duivel

  • Gast
Mee eens. Mensen remmen voor die palen. Hierdoor schrikken andere bestuurders weer, en na de paal wordt weer lekker gas gegeven. Zinloze dingen die flitspalen. Maak mensen bewust van de risico's die ze lopen bij een ongeval,de denkbeeldige tijdswinst van te hard rijden en het hogere verbruik van je voertuig.
Nederland is trouwens toch te klein om hard te rijden, de snelwegen zijn zo vol met andere verkeersdeelnemerns en op en afritten dat je constant moet afremmen voor overig verkeer. Beter is het om met gelijkmatiige snelheid van A naar B te komen.

Niets meer en niets minder dan electronische melkkoeien van de staat, geen verbetering van de rijveiligheid...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #231 Gepost op: 19 augustus 2009, 12:42:13
Topic-kick!  ;)

Kan de tekst helaas vanaf hier niet kopiëren;

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/08/kosten_bekeuring_melkkoe_justi.html


 ::)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #232 Gepost op: 19 augustus 2009, 14:18:51
Tja, ach... Als je niet in aanraking wilt komen met te hoge administratiekosten heb ik maar één oplossing: geen overtredingen plegen.
Wout


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #233 Gepost op: 19 augustus 2009, 18:15:29
Zo hard rijden dat je niet geflitst kunt worden kan altijd ook nog.. 8)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #234 Gepost op: 19 augustus 2009, 23:01:12
Tja, ach... Als je niet in aanraking wilt komen met te hoge administratiekosten heb ik maar één oplossing: geen overtredingen plegen.

Stuk gelezen? Men liegt gewoon. Ik noem dat liegen.  ::) ;D

Kosten bekeuring melkkoe justitie

De administratiekosten die sinds 1 juli gerekend worden op verkeersboetes, lijken een nieuwe melkkoe voor de overheid. Want terwijl de kostprijs van een bekeuring e4,30 is, betalen overtreders per prent 6 euro administratiekosten aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Dit levert jaarlijks een overschot op van een slordige 20 miljoen euro.

Door Jan Willem Navis

Toen staatssecretaris Albayrak van Justitie eind juni bepaalde dat het bedrag voor administratiekosten 6 euro moest zijn, beloofde ze dat alleen daadwerkelijke kosten op de burger verhaald zouden worden. Iedereen die gepakt wordt na een verkeersovertreding moet deze "kosten voor inning" betalen. Na 2012 kan het bedrag eens per twee jaar worden aangepast aan de inflatie. Het doorberekenen van de kosten van het CJIB gebeurt na een motie van de coalitiepartijen CDA, ChristenUnie en PvdA tijdens de begrotingsbesprekingen van 2007. Met het extra geld, geraamd op 65 miljoen euro, worden enkele verkiezingsbeloftes van het kabinet betaald, zoals gratis schoolboeken. Burgers kunnen niet in beroep gaan tegen de administratiekosten. De opbrengst hiervan komt boven op de bijna 600 miljoen euro die verkeersdeelnemers jaarlijks betalen voor 'fout' gedrag.

Geautomatiseerd

Van het puur 'doorberekenen' van kosten lijkt alleen geen sprake. Zo is e 2,23 van de administratiekosten bestemd voor personeelskosten. Maar volgens een woordvoerster van het CJIB komt aan het versturen van de circa 12,5 miljoen verkeersboetes per jaar juist geen mensenhand te pas. "Dat is een volledig geautomatiseerd proces. Pas bij overschrijding van de betalingstermijn gaat er iemand mee aan de slag." Dat is slechts het geval in 15 procent van de verkeersboetes.

Toch wordt via de personeelsheffing op de bekeuring tweederde van alle jaarlijkse personeelskosten van het hele CJIB geïnd. Dit terwijl de meeste werknemers juist bezig zijn met andere zaken. Zo int het bureau in Leeuwarden ook boetes die door de strafrechter zijn opgelegd en van instanties als de Voedsel en Warenautoriteit. Ook pakt het CJIB crimineel vermogen af. Een vergelijking van de aan bekeurden doorberekende gerechtskosten met die op de justitiebegroting, leert dat verkeersovertreders bijna alle deurwaarderskosten van het CJIB ophoesten. Dit terwijl 95 procent van de bekeuringen binnen een jaar wordt betaald, en juist bij andere boetes hoge incassokosten worden gemaakt.

Bezopen

Een woordvoerster van het CJIB kan geen verklaring geven voor het verschil tussen de in de rijksbegroting opgevoerde kostprijs van e 4,30 en de doorberekende e 6,00. "Daarover lopen enkele verzoeken om informatie, die eerst afgehandeld moeten worden." De ANWB noemt het verschil "bezopen". Woordvoerder Markus van Tol is benieuwd naar de reacties van de politiek, "want dit is niet aan de burger uit te leggen."
De oppositie was eerder al kritisch over de administratiekosten, die niet afhankelijk zijn van de hoogte van de bekeuring.

www.spitsnieuws.nl


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #235 Gepost op: 8 september 2009, 11:51:44
Volgens mij ging het over het niveau van de politie en niet over bekeuringen maar ja....
Het aantal verkeersboetes is inderdaad toegenomen, daar moet misschien aan toegevoegd worden dat niet komt door het 'blauw op straat' maar door automatische systemen. Flitspalen, traject controles etc.

En nou weet ik al wat de volgende opmerking gaat worden dus kop ik hem zelf vast in  ::) : Al die flitspalen plaatsen kost ook veel geld, stop dat in het blauw op straat..

En daar ben ik het mee eens.

als de flitspalen 1 dag aanstaan hebben ze hun investering terug verdiend :P
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #236 Gepost op: 8 september 2009, 11:54:04
als de flitspalen 1 dag aanstaan hebben ze hun investering terug verdiend :P

Ja maar...maar...maar.....die zijn toch t.b.v. de verkeersveiligheid?  ::)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #237 Gepost op: 8 september 2009, 12:14:36
Ja maar...maar...maar.....die zijn toch t.b.v. de verkeersveiligheid?  ::)  

Droom maar lekker verder.............................. ;)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #238 Gepost op: 8 september 2009, 12:35:21
Als de burger zich aan de wegenverkeerswet zou houden, valt er niks te controleren en nog minder te beboeten. Iedere wegpiraat die voor 3 km te hard een bon krijgt is mede verantwoordelijk voor het verlies aan capaciteit bij de politie. En dus medeverantwoordelijk voor de - schijnbaar - slechte prestaties van de politie.

Dus pleit ik voor ik voor 100 procent controles overal en een drastische verhoging van de verkeersboetes.

De burger dient heropgevoed te worden. Laten we op de weg beginnen.

( en nee, hier is niets sarcastisch aan en dit meen ik )


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #239 Gepost op: 8 september 2009, 12:56:15
Als de burger zich aan de wegenverkeerswet zou houden, valt er niks te controleren en nog minder te beboeten. Iedere wegpiraat die voor 3 km te hard een bon krijgt is mede verantwoordelijk voor het verlies aan capaciteit bij de politie. En dus medeverantwoordelijk voor de - schijnbaar - slechte prestaties van de politie.

Dus pleit ik voor ik voor 100 procent controles overal en een drastische verhoging van de verkeersboetes.

De burger dient heropgevoed te worden. Laten we op de weg beginnen.

( en nee, hier is niets sarcastisch aan en dit meen ik )

Geloof je nou echt dat dat de oplossing is?

Op de weg zijn we al het veiligste land, wellicht is er op ander gebied veel meer te scoren.
Ik vind dat de nadruk juist teveel op de weg ligt, en de ware crimie's kunnen gewoon hun gang gaan.
Laat de verkeerswet maar voor wat het is en los zaken op die wel mensenlevens zouden kunnen besparen.

Er gaan per jaar meer mensen ONNODIG dood in een ziekenhuis dan op de weg. Ik zie het puur als uitmelken.  In ONZE maatschappij zijn veel belangrijkere zaken die voor onrust en ongehoorzaamheid zorgen. Halveer een week de verkeershandhaving en er was voldoende mankracht om het trieste gebeuren in hoek van holland te voorkomen.

Wordt niet te kortzichtig, het LIJKTwel of je je laat leiden door de propaganda van Dhr. Spee.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”