Natuurlijk moet er een grens worden getrokken en moet die grens dan ook wel gehandhaafd blijven. Toch blijft het vervelend als de welbekende envelop op de deurmat ligt, de blauwe envelop die ik zelfs nog liever :p. Waar het mij om gaat is dat de flitspalen in mijn optiek weinig bijdragen aan de verkeersveiligheid (let op: ik zeg 'weinig' en niet 'niets'). Flitspalen willen wel eens staan op plekken waarvan ik denk moet dat nou hier. Uiteraard hebben we met z'n allen regels gemaakt en daar moeten we ons ook allemaal aan houden. Ik betaal de boetes dan ook wel, maar ik wordt er niet vrolijk van. Verkeersveiligheid vind ik erg belangrijk. Bij mij in de straat willen er ook wel eens een paar debielen met 60 door de straat heen scheuren (30-km gebied, smal straatje) waar op zomerse dagen alle kinderen heerlijk buiten van het mooie weer aan het genieten zijn. Dat is verkeersonveilig gedrag, en dat mag van mij kei- en keihard worden aangepakt.
Flitspalen worden overigens niet voor een dag geplaatst en ook zeker niet om de dag verplaatst. Na de eerste twee weken van geflits weten de meeste mensen dat de paal er staat, en anticiperen daaro; netjes aan de snelheid houdende rijden ze langs de mooie paal, om vervolgens weer vol gas door te scheuren, zorgt die paal dan voor verkeersveiligheid?
Daarom blijf ik erbij dat het aantal VROS-teams veel verder moet worden uitgebreid, die dan ook echt op de overtreders gaan jagen. Nogmaals; regels zijn regels, maar om direct de reageren op de stelling flitspalen zorgen meer voor schijnveiligheid dan echte veiligheid in het verkeer, de nadelen (heb ik de kosten al genoemd) wegen veel meer dan de voordelen.
Daarnaast hoeft er natuurlijk niet alleen maar geflitst te worden. Prachtige inovaties als groene golven zorgen er ook voor dat iedereen zich netjes aan de snelheid houd omdat je dan lekker kunt doorrijden. Prachtig!
Verder komt het ook veel voor dat er een snelheidsbeperking is ingesteld terwijl iedereen zich in godsnaam afvraagt waarom. Een simpel tekstbord met uitleg doet al wonderen. Zo weest de snelheidslimiet in krimpen ad Lek een tijdje terug plotseling van 60 naar 30 teruggedraaid. Niemand trok zich daar wat van aan, de weg is breed genoeg voor een autoweg en zo in de weg ook ingericht. Later werd er de tekst geplaatst dat de omwonenden last hadden van de trillingen van het verkeer, en dat dit een tijdelijke oplossing was. 9 van de 10 passanten pasten daarop hun snelheid aan...