Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108532 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #350 Gepost op: 30 december 2009, 19:50:15
Stuk verdriet...

Realiseren je jullie niet dat dit soort vernielzucht waarbij de daders dus NIET gepakt worden uit onze zakken wordt betaald?

Kan ik niet om lachen dit soort vandalen. :(

Ja maar waarom zie je dan zo weinig flitspalen bij bv zebrapaden, bij scholen of in de buurt an een gehandicaptenoort? Waarom staan ze beneden bij een viaduct of als de weg lichtjes afloopt? Inderdaad omdat niet iedereen een bmw heeft met dynamische of adaptieve cruisecontrol die afremt als je 1a2 kilometer versnelt. En dan heb je hem 84km na correctie! Geef mij maar fijn een laser controle (icm algemene controle) of VROS! Heb je veel meer aan en voegt meer toe aan de verkeersveiligheid. Voor de onkostenveroeding van een pak-lul(kut) korpschef kun je al ga een 2 streper (of anderhalve 1 streper) in dienst nemen. Zet een 2 streper naast een allround pm en je auto is gevuld.

Dus flitskasten in ieder geval verplaatsen of weg, en meer blauw op straat.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #351 Gepost op: 18 februari 2010, 19:25:53
Flitspalen zijn er inderdaad alleen maar om de staatskas te spekken. Flitsen op de snelweg vind ik al helemaal grote onzin, ik vind dat je het geld wat besteed wordt aan radarapparatuur, flitspalen etc. beter in VROS-wagens kunt steken, en de mensen die het echt bont maken van de weg te plukken. Ikzelf wordt ook zeer regelmatig geflitst, en dan zijn het inderdaad de overtredingen van 60 waar je 50 mag etc. Waar gaat het in godsnaam over??? :o

Daarnaast is dat geflits ook een momentopname, dus als je twee uur achter het stuur zit en al die tijd netjes aan de snelheid houdt, behalve op één moment, heb je een prent te pakken.

Ik wil wel benadrukken dat ik de verkeersveiligheid nogal belangrijk vind, en dat er zeer zeker moet worden gecontroleerd. Maar als iemand een paar kilometers per uur te hard rijd, en er verder geen gevaarlijke situatie ontstaat daardoor, waarom wordt je dan bekeurd? En dat is de reden waarom ik een groot voorstander ben voor meer VROS-wagens. Een flitscamera'tje kan niet zien of er sprake is van een gevaarlijke situatie, agenten wel...

Zoo, dat is er allemaal weer uit :D (Heb net weer een prachtige envelop binnen 58 waar 50 is toegestaan, fantastisch! M'n dag kan niet meer kapot. Zucht :-\


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #352 Gepost op: 18 februari 2010, 20:31:16
Flitspalen zijn er inderdaad alleen maar om de staatskas te spekken. Flitsen op de snelweg vind ik al helemaal grote onzin, ik vind dat je het geld wat besteed wordt aan radarapparatuur, flitspalen etc. beter in VROS-wagens kunt steken, en de mensen die het echt bont maken van de weg te plukken. Ikzelf wordt ook zeer regelmatig geflitst, en dan zijn het inderdaad de overtredingen van 60 waar je 50 mag etc. Waar gaat het in godsnaam over??? :o

Daarnaast is dat geflits ook een momentopname, dus als je twee uur achter het stuur zit en al die tijd netjes aan de snelheid houdt, behalve op één moment, heb je een prent te pakken.

Ik wil wel benadrukken dat ik de verkeersveiligheid nogal belangrijk vind, en dat er zeer zeker moet worden gecontroleerd. Maar als iemand een paar kilometers per uur te hard rijd, en er verder geen gevaarlijke situatie ontstaat daardoor, waarom wordt je dan bekeurd? En dat is de reden waarom ik een groot voorstander ben voor meer VROS-wagens. Een flitscamera'tje kan niet zien of er sprake is van een gevaarlijke situatie, agenten wel...

Zoo, dat is er allemaal weer uit :D (Heb net weer een prachtige envelop binnen 58 waar 50 is toegestaan, fantastisch! M'n dag kan niet meer kapot. Zucht :-\

Kijk en weet je wat het leuke is... daar gaat deze maatschappij dus van naar de klote... Dat eeuwige gekruidenier van iedereen. JE mag er maar 50... als jij op 58 geklokt wordt, dan heb jij bijna 70 op je teller gereden terwijl je weet dat je er maar 50 mag...dus... gewoon dikke eigen schuld dikke bult, jij zit zelf met je voetjes op de pedalen...

Als iedereen zich iets meer bewust was van dat soort zaken... dan was er een hoop geld meer om echte boeven te vangen....

Dus niet zo zeiken op flitspalen... ik denk dat men dankbaar gebruik maakt van het feit dat men in nederland iedereen maar zelf wil bepalen wat goed voor m is... er zijn regeltjes in dit land... tja... so be it...

En ja ik heb ook wel eens fanmail van het cjib... shit happens... dokken en klaar...

gezeik over flitspalen.... als je je gewoon aan de snelheid houdt... heb je nergens last van...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #353 Gepost op: 19 februari 2010, 08:05:10
Het is heel simpel: de meeste automobilisten rijden jaarlijks honderden zo niet duizenden keren gedurende een bepaalde afstand te snel, althans harder dan ter plaatse is toegestaan. Gemiddeld levert dat slechts 1 bekeuring per jaar op. Dan vind ik dat het wel meevalt.

Ben het met mijn voorganger eens dat dat gekruidenier zielig gedoe is. Beginnen ze pas te flitsen bij 10 km/u te snel en iemand wordt gepakt met 11 km/u te snel dan begint die weer te zei***.

Zelf ben ik vorig jaar gepakt voor 26 km/u te snel (76 ipv 50). Voor degenen die daar bekend zijn: op het stukje Afrikaweg in Zoetermeer tussen Meerzichtlaan en Stadshart. Exact dezelfde inrichting qua weg als het stuk daarvoor waar je 70 mag (afrit A12 tot Meerzichtlaan), maar had niet goed gekeken en zag de borden met 50 km/u dan ook niet. Kan je zeggen 'je kan daar gemakkelijk sneller, belachelijk', maar feit blijft dat ik niet goed gekeken had. Die 170 euro bekeuring heb ik dan ook zonder morren betaald. Heb geen zin om dan 'zand in de raderen te gaan strooien' van justitie/CJIB door bezwaar in te gaan dienen, WOB-verzoeken in te dienen etc.

Waar ik wél moeite mee heb dat is het feit dat ik (terecht) wordt aagepakt als ik regels overtreedt maar dat anderen voor veel zwaardere zaken niet aangepakt worden. Nee, zelfs worden afgekocht om ze maar koest te houden met Oud en Nieuw. Dat doet je rechtsgevoel niet veel goed. Ik kan mij enigszins voorstellen dat dat voor sommige mensen de reden is om nogal sceptisch te staan tegenover verkeersboetes e.d. Het houdt het gevoel in stand dat als je je maar zo hufterig mogelijk gedraagt, je overal mee weg komt en als je een net burger bent die een klein uitglijertje maakt, je gelijk aangepakt wordt.

Wat de bijdrage van flitspalen aan de verkeersveiligheid betreft: als ze er niet zouden zijn zou er ongetwijfeld op veel meer plekken een stuk harder gereden worden en zouden er meer ongelukken gebeuren. Maar persoonljk zou ik veel meer geld pompen in VROS-teams. Hufterig verkeersgedrag is immers niet (altijd) met flitspalen te constateren.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #354 Gepost op: 19 februari 2010, 13:04:54
Wat de bijdrage van flitspalen aan de verkeersveiligheid betreft: als ze er niet zouden zijn zou er ongetwijfeld op veel meer plekken een stuk harder gereden worden en zouden er meer ongelukken gebeuren. Maar persoonljk zou ik veel meer geld pompen in VROS-teams. Hufterig verkeersgedrag is immers niet (altijd) met flitspalen te constateren.

en dat ben ik dus wel volledig met je eens...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #355 Gepost op: 21 februari 2010, 01:40:49
Natuurlijk moet er een grens worden getrokken en moet die grens dan ook wel gehandhaafd blijven. Toch blijft het vervelend als de welbekende envelop op de deurmat ligt, de blauwe envelop die ik zelfs nog liever :p. Waar het mij om gaat is dat de flitspalen in mijn optiek weinig bijdragen aan de verkeersveiligheid (let op: ik zeg 'weinig' en niet 'niets'). Flitspalen willen wel eens staan op plekken waarvan ik denk moet dat nou hier. Uiteraard hebben we met z'n allen regels gemaakt en daar moeten we ons ook allemaal aan houden. Ik betaal de boetes dan ook wel, maar ik wordt er niet vrolijk van. Verkeersveiligheid vind ik erg belangrijk. Bij mij in de straat willen er ook wel eens een paar debielen met 60 door de straat heen scheuren (30-km gebied, smal straatje) waar op zomerse dagen alle kinderen heerlijk buiten van het mooie weer aan het genieten zijn. Dat is verkeersonveilig gedrag, en dat mag van mij kei- en keihard worden aangepakt.

Flitspalen worden overigens niet voor een dag geplaatst en ook zeker niet om de dag verplaatst. Na de eerste twee weken van geflits weten de meeste mensen dat de paal er staat, en anticiperen daaro; netjes aan de snelheid houdende rijden ze langs de mooie paal, om vervolgens weer vol gas door te scheuren, zorgt die paal dan voor verkeersveiligheid?

Daarom blijf ik erbij dat het aantal VROS-teams veel verder moet worden uitgebreid, die dan ook echt op de overtreders gaan jagen. Nogmaals; regels zijn regels, maar om direct de reageren op de stelling  flitspalen zorgen meer voor schijnveiligheid dan echte veiligheid in het verkeer, de nadelen (heb ik de kosten al genoemd) wegen veel meer dan de voordelen.

Daarnaast hoeft er natuurlijk niet alleen maar geflitst te worden. Prachtige inovaties als groene golven zorgen er ook voor dat iedereen zich netjes aan de snelheid houd omdat je dan lekker kunt doorrijden. Prachtig!

Verder komt het ook veel voor dat er een snelheidsbeperking is ingesteld terwijl iedereen zich in godsnaam afvraagt waarom. Een simpel tekstbord met uitleg doet al wonderen. Zo weest de snelheidslimiet in krimpen ad Lek een tijdje terug plotseling van 60 naar 30 teruggedraaid. Niemand trok zich daar wat van aan, de weg is breed genoeg voor een autoweg en zo in de weg ook ingericht. Later werd er de tekst geplaatst dat de omwonenden last hadden van de trillingen van het verkeer, en dat dit een tijdelijke oplossing was. 9 van de 10 passanten pasten daarop hun snelheid aan...


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #356 Gepost op: 22 februari 2010, 00:26:40
Ikzelf wordt ook zeer regelmatig geflitst, en dan zijn het inderdaad de overtredingen van 60 waar je 50 mag etc. Waar gaat het in godsnaam over??? :o

Google eens op 'remafstand'.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #357 Gepost op: 22 februari 2010, 10:55:03
Het gaat erom dat er niet altijd sprake is van een VERKEERSONVEILIGE SITUATIE als je 10 kilometers per uur harder rijdt. En daarom vind ik flitspalen niet bijdragen aan de verkeersveiligheid, maar aan schijnveiligheid.

Ik weet ook wel dat je een langere remweg nodig hebt, maar dat hoeft niet altijd onveilig te zijn.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #358 Gepost op: 22 februari 2010, 11:47:15
Het gaat erom dat er niet altijd sprake is van een VERKEERSONVEILIGE SITUATIE als je 10 kilometers per uur harder rijdt. En daarom vind ik flitspalen niet bijdragen aan de verkeersveiligheid, maar aan schijnveiligheid.

Ik weet ook wel dat je een langere remweg nodig hebt, maar dat hoeft niet altijd onveilig te zijn.
Het is niet aan jou om te bepalen of het wel of niet kan... dat heeft de wetgever al gedaan.... weet je wat het mooie is... dan kun jij gewoon je bezig houden of je niet te hard rijdt....

Nogmaals... door dit soort eeuwige gekruidenier en ik maak zelf wel uit hoe hard ik rijd...... gaat dit land naar de klote...

50 is 50... en als je dan een bon krijgt voor 58 te hard.... eigen schuld... had je maar op moeten letten...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #359 Gepost op: 22 februari 2010, 11:54:30
Daaraan toevoegend, de bekeuring voor 58 in een 50 zone; Dit is 58 na aftrek van de correcties en weetikwat, en dan in aanmerking genomen dat de snelheidsmeter van de auto altijd hóger aangeeft dan de snelheid gemeten met bijv. iphone (in mijn Golf V een verschil van 5km/uur), zal de beboete in kwestie een snelheid van rond de 65 km/uur op zijn klok hebben gehad  :-X.

50 is 50... en als je dan een bon krijgt voor 58 te hard.... eigen schuld