Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #400 Gepost op: 24 september 2010, 09:59:15
Kip & Ei verhaal ... Dus omdat de politie een controle neer zet en een (te hard?) voorbij rijdende motorrijder op een andere (afremmende?) motorrijder rijd moet er maar niet meer gecontroleerd worden? Als je af en toe ziet wat een normale politie auto al met het verkeersbeeld doet ... Alle opvallende politieauto's maar van straat af ?Er word ook veel bij scholen en andere black-spots gecontroleerd, echter niet door het KLPD ... KLPD doet snelwegen, de regio de rest.
Kijk op een gemiddelde dag eens op de flitsservice.nl flitslijst en je komt (spontaan) tot de ontdekking dat er veel meer controle's bibeko dan bubeko staan ....

JA, zal een hoop schelen in elk geval. zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,44209.0.html

Oke Oke just kidding...............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #401 Gepost op: 24 september 2010, 11:30:41
Dus als ik jou moet geloven is elke controle volledig ten behoeven van het verhogen van de verkeersveiligheid en draagt elke controle daar flink aan bij?
De gevolgen, welke enkele controles veroorzaken, uiteindelijk toch de schuld van de weggebruikers zijn?

Ik heb al eerder aangegeven dat controle lokatie's worden uitgezocht aan de hand van ongevalsstatistieken, ''meldingen'' en wegen waarvan bekend is dat er veel hard word gereden. Als ik in de regio Amsterdam kijk zijn dat onder andere de wegen A5, A9 en A4. Als men kijkt naar de brandweerwebsite's van Hoofddorp, Badhoevedorp en Amstelveen zie je dat er minimaal 1 keer per dag een brandweerinzet is voor een ongeval. In +/- 50 a 60% van de aanrijdingen daar is er sprake van (zwaar) letsel en/of beknelling.

De bekeuringen van 8 km te hard op een autosnelweg hebben inderdaad geen effect, maar zoals ook al eerder aangegeven moet de grens ergens worden getrokken ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #402 Gepost op: 24 september 2010, 12:57:42
Soms lijkt het zinloos om op snelwegen te controleren, maar bekijk het ook vanuit economisch oogpunt. Door grotere snelheidsverschillen (lees te hard) krijg je meer remreacties en meer files.

En zoals Jerommeke zegt, er is gewoon een grens en daar dien je je aan te houden. Vier druppels tegen de kerk is ook wildplassen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #403 Gepost op: 24 september 2010, 15:26:21
Even iets anders tussendoor.
Als je een flitser cq laser gunner ziet en je geeft het teken van 'langzaam rijden, ze controleren je snelheid' kun je daar ook een boete voor krijgen?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #404 Gepost op: 24 september 2010, 15:35:13
Soms lijkt het zinloos om op snelwegen te controleren, maar bekijk het ook vanuit economisch oogpunt. Door grotere snelheidsverschillen (lees te hard) krijg je meer remreacties en meer files.

Leg mij dan eens uit:

3 tot 5 baantjes snelweg, 's avonds laat of een rustige zondag. Erg weinig voertuigen op de weg. Je kan lekker in je ''eigen'' baantje door blijven tuffen. *flits*

Hoezo file? Immers, al voer je een remactie uit; er zit niemand achter je..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #405 Gepost op: 24 september 2010, 23:05:19
Even iets anders tussendoor.
Als je een flitser cq laser gunner ziet en je geeft het teken van 'langzaam rijden, ze controleren je snelheid' kun je daar ook een boete voor krijgen?

Zolang dit niet doormiddel van lichtsignalen gebeurt op zich niet!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #406 Gepost op: 25 september 2010, 00:02:22
3 tot 5 baantjes snelweg, 's avonds laat of een rustige zondag. Erg weinig voertuigen op de weg. Je kan lekker in je ''eigen'' baantje door blijven tuffen.

Nou draai ik nog niet zo heel lang mee, maar alle zware aanrijdingen die ik tot nu toe mee heb gemaakt op auto(snel)wegen zijn toch 's avonds laat/ 's nachts gebeurd  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #407 Gepost op: 25 september 2010, 01:56:59
Even iets anders tussendoor.
Als je een flitser cq laser gunner ziet en je geeft het teken van 'langzaam rijden, ze controleren je snelheid' kun je daar ook een boete voor krijgen?
Toeteren of knipperen met verlichting: €60,-
Op andere wijze ambtshandelingen belemmeren: onbekend bedrag, dat bepaald de officier van justitie

Dus ja, daar kan je ook een boete voor krijgen.
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #408 Gepost op: 25 september 2010, 01:58:11
Nou draai ik nog niet zo heel lang mee, maar alle zware aanrijdingen die ik tot nu toe mee heb gemaakt op auto(snel)wegen zijn toch 's avonds laat/ 's nachts gebeurd  ::)
Zeker de echt heftige. Juist de snelheidsovertreders die de macht over het stuur verliezen lopen een groot risico. Auto versus boom wint boom ook wanneer auto 150 km/uur rijdt.
Wout


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #409 Gepost op: 25 september 2010, 12:47:18
Op andere wijze ambtshandelingen belemmeren: onbekend bedrag, dat bepaald de officier van justitie

Ben ik niet helemaal met jou eens. Als jij op straat met je arm staat te gebaren dat er verderop een flitswagen staat ben jij niet strafbaar. Hierover zijn meerdere uitspraken:

Citaat
Jurisprudentie rechtbank Amsterdam: waarschuwer niet strafbaar
De rechtbank in Amsterdam oordeelde in een dergelijk geval dat verdachte, die het teken gaf om vaart te verminderen de ambtshandeling van de politieagent - namelijk het bepalen van de snelheid van het motorrijtuig - niet verijdelde, omdat die agent nog bezig was met die handeling, en dat hij die handeling evenmin belette of belemmerde, omdat zijn gedraging de agent niet verhinderd of bemoeilijkt heeft om te bepalen met welke snelheid het motorrijtuig het door hem gecontroleerde traject passeerde (vonnis van 28 oktober 1931, NJ 1932, blz. 134, W. 12397).

Opvattingen Melai en Remmelink
Ook prof. Melai (Ars Aequi 1973, blz. 89) is van mening dat het gedrag van de waarschuwer niet strafbaar is. Mr. Remmelink (Noyon-Langemeijer) is van mening dat hier wél van beletten en belemmeren sprake is, te weten van de uitoefening van de controlerende taak van de politie, maar acht het handelen van de waarschuwer gerechtvaardigd - en dus niet strafbaar - op grond van het principe, dat iemand die een overtreding helpt voorkomen handelt in het belang van het recht.

Art. 31 RVV 1990
Een automobilist die ter waarschuwing een claxon- of lichtsignaal geeft, zal naar onze mening echter strafbaar zijn ter zake van overtreding van artikel 31 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Bron: Stapel en de Koning

Anders wordt het als je  bewust voor de foto of de meetapparatuur gaat staan maar dat spreekt voor zich.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein