De auto's kunnen wel veiliger zijn geworden, maar de bestuurders niet. En men hoeft niet zelf een ongeval te creëren maar de gevolgen blijven hetzelfde. ABS, EPS, CC, APS, enz.... niets van dit helpt als de hersentjes eigenwijs zijn.
Bovenstaand ben ik volledig met je eens.
Maar wie o wie neemt nou eens dat gevoel weg, omtrent het spekken van onze staatskas? Wie o wie kan nu eens duidelijk onderbouwen, zonder wetgeving erbij te sleuren, dat 50 rijden op wegen waar 80 veilig en verantwoord is, met verkeersveiligheid te maken heeft? Of dat 60 rijden links en rechts gevaarlijk is? Of 110 ipv 100? Duizenden flitsboetes per dag, paar KM's, met of zonder administratiekosten..Jong en oud, verkeershufters en moeders met kinderen, je opa, je oma, je moeder en je vrouw. Brengen die echt allemaal de verkeersveiligheid in het geding, of is het een toch echt een kwestie van binnenharken? Duizenden mensen per dag halen de schouders op en zeggen: Ja, ik heb blijkbaar te hard gereden, betalen maar. Het zij zo. Om de verkeersveiligheid te vergroten? Nee, puur om het betalen. Omdat het zo geschreven staat! Als makke lammetjes. Dat stuit mij tegen de borst.
Neem van me aan dat ik verkeersveiligheid erg hoog in het vaandel heb staan. Gordels, kinderstoeltjes, nuchter en redelijk fit zijn, deugdelijke verlichting, noem het maar. Maar stel die flitsvoertuigen nou eens op, op plekken waar het ertoe doet. Scholen, winkelcentra, speelplaatsen. Niet net op die wegen, waar je net even gas kunt geven. Zonder gevaarssetting.
Uiteraard loert er altijd ergens wel gevaar op de weg, maar even lichtelijk zwart-wit nu. Laat de mensen aub weer eens spiegelen en letten op wat het overige verkeer doet, ipv almaar schichtig om je heen kijken en ontdekken of hermandad ergens op de loer ligt.