Vaseline voor inwendige wonden?

Auteur Topic: Vaseline voor inwendige wonden?  (gelezen 14960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2005, 17:48:52
Een stukje vloei wil ook wel helpen.... ;)

Roland rookt gratis... :-X
  Ta


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2005, 19:57:16
Dat aluin lijkt me overigens vrij pijnlijk op een wat groter wondje, heb het ooit eens gebruikt, en het steekt behoorlijk... ;D


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2005, 15:00:42
Een van de ouders (werkzaam in ziekenhuis) adviseerde mij voor dit soort wonden zuurvrije vaseline te gebruiken.
Dit zou ook kunnen bij bloedneuzen die niet snel stoppen.
(Aanbrengen met wattenstokje)

Hoi Remi

Iets anders wat in beide gevallen een redelijk goed resultaat geeft is een watje met Otrivin neusdruppels (xylometazoline) ertegen aanhouden. Werkt vaatvernauwend en stopt de bloeding sneller. Bij een bloedneus die met dichtknijpen niet wil stoppen gewoon een propje watten met xylometazoline kortdurend erin houden.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2005, 14:09:10
Hoi Remi

Iets anders wat in beide gevallen een redelijk goed resultaat geeft is een watje met Otrivin neusdruppels (xylometazoline) ertegen aanhouden. Werkt vaatvernauwend en stopt de bloeding sneller. Bij een bloedneus die met dichtknijpen niet wil stoppen gewoon een propje watten met xylometazoline kortdurend erin houden.

Dit vind ik toch wel een bijzondere....

Ik mocht geen otrivin meer gebruiken omdat mijn neus er vanbinnen zo dun door was geworden en en ik er alleen maar telkens een bloedneus van kreeg.
  Ta


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2005, 14:30:10
Het zorgt voor een vasoconstrictie van de vaatjes
(dus stopt ook bloedingen)
bij langdurig gebruik geeft het een "rebound"(terugslag)
effect.

groetjes! ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2005, 16:09:46
Hoi Remi

Iets anders wat in beide gevallen een redelijk goed resultaat geeft is een watje met Otrivin neusdruppels (xylometazoline) ertegen aanhouden. Werkt vaatvernauwend en stopt de bloeding sneller. Bij een bloedneus die met dichtknijpen niet wil stoppen gewoon een propje watten met xylometazoline kortdurend erin houden.

Erg handige tip! Bedankt!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:03:57
Wordt door de  arts op de spoed ook gedaan
Tampon met Xylo!

(geen o.b.! ;))


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:47:12

Dit vind ik toch wel een bijzondere....

Ik mocht geen otrivin meer gebruiken omdat mijn neus er vanbinnen zo dun door was geworden en en ik er alleen maar telkens een bloedneus van kreeg.

Hoi annemiek, wat SEH zustertje al zei, je krijgt een rebound-effect waardoor je tegenovergestelde bewerkstelligt, nooit langer dan 7 dagen achter elkaar gebruiken en dan minimaal 7 dagen niet gebruiken. Maar bij bloedneus die langer dan 7 dagen aanhoudt misschien wel eerder aan de bel trekken :P


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2005, 17:49:14
Hoi annemiek, wat SEH zustertje al zei, je krijgt een rebound-effect waardoor je tegenovergestelde bewerkstelligt, nooit langer dan 7 dagen achter elkaar gebruiken en dan minimaal 7 dagen niet gebruiken. Maar bij bloedneus die langer dan 7 dagen aanhoudt misschien wel eerder aan de bel trekken :P

Ik ben ook bestempeld als otrivinist--->otrivin verslaafde en gebruik het nu nooit meer!
  Ta


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2005, 20:28:59
Xylo = xylocaine = epinefrine = adrenaline?
Arts  www.alphalog.nl