Waar ik vrij weinig over lees en wellicht zelf zo interpreteer is het volgende:
Als je een opleiding N3 of N4 gaat starten, is dit qua niveau vrij vast. Je zou eventueel niet tijdens de opleiding ervoor kunnen kiezen om een switch te maken naar N5?
Mijn vraag concreet geformuleerd: Kan een aspirant die tijdens de opleiding beter presteert dan gemiddeld en zelf hoger wilt deze switch ook tijdens zijn opleiding maken?
Het is mogelijk, ik ben zelf namelijk vorig jaar geswitched van niveau 4 naar 5. Gebruikelijk is het echter zeker niet (andersom gebeurt vaker). Uiteindelijk is het iets wat je zelf moet willen, twee academieafdelingen moeten er achter staan (mbo en hbo) en de eenheid moet het ook willen en formatieplekken hebben. Het is daarbij heel erg van belang hoe docenten en leidinggevenden erin staan. Vervolgens wordt er gekeken naar vrijstellingen, echter zijn die zeer beperkt en begin je praktisch vooraan in de n5-opleiding. Omdat het bijna niet voorkomt moet er veel geregeld worden en is het geen standaardtraject.
Mocht je toch liever niveau 5 willen doen, dan zou ik dat op voorhand bespreekbaar maken en niet hopen op die mogelijkheid tijdens de opleiding.