Meer kennis is niet erg. Je kunt nooit iemand verbieden meer kennis tot zich te nemen. Hoe dit naar voren komt in handelen op een evenement maakt wel verschil. Ik heb het idee dat nu in de VNEZ er wel grenzen worden aangegeven... of wordt dat hier anders gezien?
Zoals al benoemd houd ik de discussie van de ABCD voor de eerstehulpverlener liever bij het daarvoor geopende topic. De ABCD is niet alleen een methode om je handelen te stroomlijnen. Zoals in het andere topic benoemd kan deze in geval van een ehbo'er alleen in benadering worden uitgevoerd, en beslist niet puur een lijstje. Als deze benadering voor een eerstehulpverlener helpt moet deze het mooi uitvoeren. Het handelen hoeft hierdoor niet te veranderen en niet meer tijd te kosten. Als een ehbo'er hierdoor wel in de knoei komt, meer dingen uitvoert omdat het toevallig in een lijstje staat, het meer tijd kost.... dan nee.
Voor mij vind ik zo'n methodiek niet spannend voor in een richtlijn waarin een grens wordt gesteld aan daadwerkelijke interventies. Als het beestje een naam krijgt zodat dit helpt zodat ze, zoals geleerd in de cursus, (A) de kinlift toepassen, (B) 10 tellen de ademhaling tellen bij bewusteloosheid (C) borstcompressies geven indien nodig.. be my guest.
Net als met de wet BIG voor de vpk/artsen etc. wordt kwaliteit gewaarborgd door ook een grens te stellen aan het handelen. Ik zie in de VNEZ een opzet om dit - eindelijk - ook voor ehbo'ers te verwezelijken.