Helemaal mee eens hoor.
Ik zie het nut van fuad ook niet zo zeer. Het richt zich op burgers, maar wat daar het voordeel van is zie ik niet zo snel. Wederom omdat zoals ik al zei, ik geen tas tourniquets bij heb als burger.
Ik heb de indruk dat het iets puur commercieels is. Ik denk dat als we energie zouden stoppen in zorgen dat een groot deel van de burgers een basis ehbo diploma hebben waar ze wat simpele dingen in leren als een luchtweg openen, een stabiele zijligging en druk uitoefenen op een wond, we daar veel meer levens mee kunnen redden. Natuurlijk stopt een tourniquet een bloeding beter, maar die dingen zullen we dan eerst moeten verdelen.
Ik heb de website van FAUD even bekeken
https://www.faud.nl maar kan niet zo goed bedenken wat precies het probleem is. Op dit forum lees ik van alles over de inzet in de warm zone, inzet in hot zone, HART, JRU, anti-terreureenheden en care under fire. Op de website van FAUD lees ik niets over uitrukken door burgers naar een plek waar een terreuraanslag heeft plaatstgevonden.
Ik heb meer moeite met het Nederlandse Rode Kruis en EHBO. In juni 2013 heb ik hier uitvoerig gepost over de nieuwe inzichten om bloedingen te stoppen en levens te redden van slachtoffers van terreuraanslagen en spree-shootings. Iedereen kon zien aankomen dat de Hartford Consensus ook in Nederland zou worden ingevoerd.
Het Rode Kruis en Oranje Kruis hebben de hakken in het zand gezet. Diverse instructeurs van deze clubs hebben niet gekozen om het even aan te zien maar kozen om keihard in de tegenaanval te gaan om te bepleiten dat een tourniquet levensgevaarlijk is, zorgt voor amputaties enz.
Ik vind het niet zo raar dat er kleinere aanbieders zijn die de Hartford Consensus in een lespakket gieten voor de mensen die er wel behoefte aan hebben.
https://www.facs.org/about-acs/hartford-consensusIn veel landen zie je dat brandweer en ambulancediensten elke week de boer op gaan naar winkelcentra en evenementen om zoveel mogelijk burgers gratis te leren hoe ze een tourniquet aanleggen en hemostatische verbanden moeten gebruiken.
In Nederland doen de professionele hulpverleners dat niet. De ambulancediensten lukt het niet eens om op tijd te komen bij spoedmelding laat staan dat ze tijd hebben om op zaterdagmiddag in een kraampje voor de Albert Heijn kunnen staan om burgers iets te leren. De brandweer in Nederland zal je ook niet aantreffen in winkelcentra om burgers voorlichting te geven. De Nederlandse brandweer komt misschien wel met een terreurgevolgsbestrijdingskalender zodra ze voldoende brandweervrouwen hebben gevonden die zich deels willen uitkleden voor de camera. Zo doen onze spuitgasten het ook voor brandwondenslachtoffers, borstkankerpatienten enz.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/755444-friese-brandweerdames-maken-kalenderKortom als de hulpdiensten het niet doen moet een commerciele aanbieder het maar doen. Het mooie van marktwerking is dat bedrijven het alleen kunnen aanbieden als er een markt voor is. Als niemand belang bij deze opleiding heeft gaat de aanbieder failliet.
Ik vind het daarom vreemd als deze opleiding wordt afgeserveerd omdat je indruk hebt dat het iets puur commercieels is. Ik vind het nog vreemder als je stelt dat je geen tas met tourniquets bij je hebt als burger waardoor deze opleiding waardeloos is en je vervolgens stelt dat burgers een basis EHBO diploma moeten halen.
Vroeger zaten EHBO-ers in zaaltjes bij Oranje Kruis waar gezegd werd dat ze zandzakjes moesten gebruiken bij een gebroken been. Het waren mooie tijden om al die Oranje Kruis mensen als burger te zien sjouwen met een tas vol zandzakjes en snelverbanden.