De termen "eerstehulp onder gevaarlijke omstandigheden", FAUD en alle dergelijke soortgelijke leuke benamingen klinken erg indrukwekkend, maar ik ben van mening dat de genoemde eerstehulphandelingen gewoon in een serieuze EHBO cursus moeten zitten.
Enkele serieuze en zichzelf respecterende commerciele en non-profit EHBO certificeerders en organisaties als Nedcert en LPEV hebben het gebruik van een tourniquet al enkele jaren STANDAARD in hun opleidingen opgenomen. Dit gegeven zegt al iets die organisaties. Hierbij zijn zij niet alleen vooruitstrevend te noemen, maar tonen zij de in het buitenland overweldigend bewezen nut en noodzaak van het gebruik van tourniquet aan.
De grootste landelijke EHBO organisaties als het OK en RK, en elke organisatie die hen volgt en/of hun instructeurs daarvan, doen al jaren grotendeels juist het tegenovergestelde, het afstoten van vernieuwingen en versimpeling van de EHBO.
Lees vooral, ter ondersteuning van mijn betoog, ook het nieuwste december nummer van EHBO.nl van het OK, waarin (nogmaals) versimpeling van EHBO handelingen wordt aangekondigd en waar naar mijn mening dus totaal geen plaats kan zijn voor een tourniquet voor de basis opgeleide EHBO-er.
Het grootste gevaar is dat nu allerlei bedrijfjes worden opgericht die zich op het gebruik van de tourniquet "storten" als aanvulling op bestaande EHBO opleidingen.
Hierin schuilt het echte gevaar dat met tegenstrijdige aanvullende EHBO opleidingen veel inzichten en handelingen van verschillende EHBO certificeerders door elkaar gaan lopen en de EHBO-ers hierin kunnen "verzuipen" ten nadele van een effectieve EHBO aan ernstig verwonde slachtoffers.
Een EHBO opleiding zoals die van Nedcert en LPEV waar de betreffende handelingen van A-Z volledig zijn opgenomen , incl de ABCDE, hebben daarin een absolute pré en geven het OK en RK echt het nakijken.
De mass casualty bags van het Rode Kruis bevatten:
20x SOFTT03O Soft Tactical Tourniquet oranje
9x WI 0084 Ideaalwindsel 5m x 8cm
10x FCP-03 Traumazwachtel 10cm
50x HD 0920 Hekaset nitriel L per 2st
1x RKS01 sticker Rode Kruis
Ze zijn te huren voor grote evenementen/ te koop via het Rode Kruis (prijs weet ik niet).
De toegangscontrole is vaak waardeloos, genoeg voetbalstadions waar "heel streng" gefouilleerd wordt en uiteindelijk staat toch het hele stadion weer in de rook door de fakkels die afgestoken worden. Het is dus niet moeilijk iets (een bom) mee te smokkelen in een stadion o.i.d.
Ook dit is een serieus probleem.
- Wie heeft direct toegang tot deze bags of kan deze krijgen bij een aanslag?
- Waar wil men deze bags opstellen? (Toch niet met á la AED in afgesloten kast?)
- Mogen andere hierin getrainde burgers direct toegang krijgen?
- Zijn er genoeg mensen binnen de organisatie getraind?
- etc.