De richtlijnen zijn m.i. duidelijk. Zo wordt b.v. een veel voorkomend probleem (patient te goed voor A1 en te slecht voor A2) wordt nu aangepakt.
Ik heb ooit wel eens een onderzoek gezien waar uit bleek dat de brandweer meer slachtoffers veroorzaakte als dat er daadwerkelijk gered werden. Als dit een objectief en juist beeld is dan kan ik me wat bij die richtlijn voorstellen. (maar dat weet ik dus niet, ik heb alleen de conclusie doorgelezen)
Als ik nu kop: “Onderzoek wijst uit dat SIGMA meer paniek zaait dan nodig is”, maar dat niet verder onderbouw, dan kweek ik een hoop ergernis. Niet doen dus. Een dergelijke conclusie is onzinnig, ik heb dat onderzoek niet terug kunnen vinden.
Ondertussen heeft de CPA hier de nieuwe term A2+ ook al gevonden en maakt er grettig gebruik van, om zo de gevreesde rijtijdoverschreidingen terug te dringen van de A1 ritten.
RR (die steeds meer twijfels krijgt over deze richtlijnen)
A2+ wordt niet gebruikt om rittijden naar beneden te brengen. A2+ wordt aangevraagd door de ambulance verpleegkundige als hij dat in het kader van de patiënt nodig acht.
Rijden met OGS breng medeweggebruikers in gevaar.
Richtlijnen zijn bedoeld om de gevaren terug te brengen en om duidelijkheid te scheppen.
Het rijden met OGS ’s nachts: het is in principe onzin om ’s nachts met lawaai te rijden. Blauwe flitsers zijn mijlenver waar te nemen. Indien noodzakelijk moet je lawaai gebruiken. Het komt erop neer dat je je verstand gebruikt.
Indien het tot een ongeval komt dan zal de rechter eerst naar de branche richtlijnen kijken. Vervolgens zal hij naar de situatie kijken en daar een conclusie uit trekken.
In eerste instantie blijft de ambulancechauffeur aansprakelijk, maar er zijn natuurlik verzachtende omstandigheden.
Persoonlijk zie ik de richtlijn niet als en inperking, maar als een houvast.