Ambulance met andere sirene?

Auteur Topic: Ambulance met andere sirene?  (gelezen 8812 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Gepost op: 24 oktober 2005, 14:20:51
Ik zit nu een aantal weken op een kantoor in het centrum van Enschede (nabij ziekenhuis) en het is me opgevallen dat er (tenminste) een ambulance is die van sirene kan wisselen. Hierbij gaat de standaard drietoon over in een soort versnelde drietoon of iets wat daar op lijkt.
Met betrekking tot de situatie: de straat waarover de ambulances aanrijden is er één met gescheiden rijbanen die regelmatig verstopt zit, de bedoelde ambulance(s?) schakelt over naar de versnelde sirene zodra de auto's voor hem niet snel genoeg ruimte maken. (na zo'n geval vanmorgen dacht ik, ik vraag het hier ff ;) )
Ook heb ik een ambulance de versnelde toon horen gebruiken bij het oprijden van een rotonde nabij Oldenzaal (buiten bebouwde kom).

Kennelijk is dit nieuw? Heeft iemand meer informatie?

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2005, 14:29:52
deze versneller wordt in het hele land al ruim gebruikt. vaak is het volume ook hoger. zelfs sommige politiekorpsen werken er al mee. een en ander na aanleiding van onderzoek waaruit blijkt dat het afwisselen meer opvalt en is dus inderdaad bedoeld om sneller ruimte en doorgang te krijgen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2005, 15:40:23
De versnelde drietoon is al ruim 5 a 6 jaar in gebruik. Ik meen ook ooit iets gehoord te hebben dat het moest omdat je drie keer je toon moet laten horen voordat je een kruising oversteekt.......maar goed, dat is een vaag verhaal van een poosje terug. misschien weet hier een collega-chauffeur iets meer van.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Lukas074

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2005, 19:22:01
De versnelde drietoon is al ruim 5 a 6 jaar in gebruik. Ik meen ook ooit iets gehoord te hebben dat het moest omdat je drie keer je toon moet laten horen voordat je een kruising oversteekt.......maar goed, dat is een vaag verhaal van een poosje terug. misschien weet hier een collega-chauffeur iets meer van.

Carl.

Dat heeft met een afstand van zoveel meters t emaken. De afstand weet ik niet.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2005, 20:42:55
kijk eens op www.112amsterdam.nl daar zie je zowel ambulance als politie die de versneller gebruikt
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2005, 09:06:30
Bedankt voor de reacties :)

De chauffeur kan dus zelf bepalen of en wanneer hij de versneller aanzet? Er rijden hier ook regelmatig ambulances voorbij die uitsluitend de drietoon gebruiken...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

firemanr

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2005, 09:23:13
Ik zit nu een aantal weken op een kantoor in het centrum van Enschede (nabij ziekenhuis) en het is me opgevallen dat er (tenminste) een ambulance is die van sirene kan wisselen. Hierbij gaat de standaard drietoon over in een soort versnelde drietoon of iets wat daar op lijkt.
Met betrekking tot de situatie: de straat waarover de ambulances aanrijden is er één met gescheiden rijbanen die regelmatig verstopt zit, de bedoelde ambulance(s?) schakelt over naar de versnelde sirene zodra de auto's voor hem niet snel genoeg ruimte maken. (na zo'n geval vanmorgen dacht ik, ik vraag het hier ff ;) )
Ook heb ik een ambulance de versnelde toon horen gebruiken bij het oprijden van een rotonde nabij Oldenzaal (buiten bebouwde kom).

Kennelijk is dit nieuw? Heeft iemand meer informatie?

Zowel ambu als brandweer heeft die er tegenwoordig (en nog langer) opzitten.
Je kunt het gebruiken als er iemand voor je blijft rijden of als je aan een druk kruispunt of gewoon kruispunt komt.

1 druk op je gewone toeter geeft die versnelling. Dit doet hij dan een aantal keer en daarna vervalt hij weer op de lage snelheid. ;)

Robin Hundman

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2005, 09:23:56
Dat klopt, ze kunnen zelf weten of ze de versnelde 3-toon gebruiken.
De knop die met de pijl aangegeven is daarmee kunnen ze de versnelde 3-toon inschakelen. Dit is een foto van een versneller van de ambulance van de VZA.

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2005, 09:26:10
Dat klopt, ze kunnen zelf weten of ze de versnelde 3-toon gebruiken.
De knop die met de pijl aangegeven is daarmee kunnen ze de versnelde 3-toon inschakelen. Dit is een foto van een versneller van de ambulance van de VZA.

is dat makkelijk dan? als die knop op die plaats zit  :-\

of kan je die met je voet bedienen?
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

Robin Hundman

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2005, 09:33:37
Ja druk je gewoon met je voet in  :P Anders hadden ze hem daar natuurlijk niet geplaatst!  ;)