Ambulance met andere sirene?

Auteur Topic: Ambulance met andere sirene?  (gelezen 8887 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2005, 23:38:57
en hij gaat ook vaak aan onder het viaduct op de n201 omdat dat zo mooi klinkt of niet bart? (niet dat jij dat doet maar er zijn collega's van je haha)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bart S

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2005, 23:59:14
en hij gaat ook vaak aan onder het viaduct op de n201 omdat dat zo mooi klinkt of niet bart? (niet dat jij dat doet maar er zijn collega's van je haha)

In de richting van Hoofdorp nader je dan de dubbele en drukke kruising met de Oosteinderweg. Een mooi voorbeeld van verkeersdrukte en een kruising voor je. Dus helaas niet omdat het zo mooi klinkt ;)

Bart


brw_sluis

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 30 oktober 2005, 00:22:26
Ja druk je gewoon met je voet in  :P Anders hadden ze hem daar natuurlijk niet geplaatst!  ;)

Maar dan moet je eerst zegmaar op de gewone sirene drukken en als je die wil versnellen op die ene knop drukken of hoe werkt dat ??


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2006, 21:11:11
ze zijn er ook in het stuur toch? de zogenaamde claxon ring ?

Bij ons werd de versneller eerder ook met de claxon (stuur) bedient. Die is om veiligheids redenen naar de knop op de vloer verplaatst. Het is namelijk een beetje link om te toeteren, bij de sjeef moet je nogal hard drukken, en ook nog eens moet uitwijken voor andere weggebruikers die van je schrikken. Nu kunnen we de handjes netjes aan het stuur houden.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2006, 21:33:39
Het gebruik van de sirene versneller verschilt per voertuig en per voertuig type hoe de bediening van de versneller geschiet. Ook verschilt de tijd van de versnelling. Sommige ambulance's hebben deze vast aan een tijd, namelijk 7 seconden, anderen gaan direct weer verder op de normale snelheid.

De versneller is op de voertuigen gekomen vanwege de zogenaamde "7 seconde regel". Die 7 seconden is de tijd dat een gemiddelde bestuurder van een motorvoertuig nodig heeft om doorgang te verlenen aan een voorrangsvoertuig. De bestuurder moet namelijk eerst waarnemen dat er een voorrangsvoertuig in aantocht is => constateren dat zij elkaars wegen kruisen => dan reageren en eventueel zijn voertuig verplaatsen, zodat hij of zij natuurlijk, doorgang aan een voorrangsvoertuig kan verlenen.

Overigens is het gebruik van de versneller niet wettelijk afgedekt. Hierdoor blijkt dat een voorrangsvoertuig dat gebruik maakt van de versneller en op dat moment een aanrijding veroorzaakt GEEN voorrangsvoertuig is. Dat zelfde geldt voor ambulance's met een zogenaamde ARBO stand van de sirene. Hierdoor voldoet deze niet aan de wettelijke eisen van 100 dB op een afstand van 7 meter voor het voertuig en is dan dus OOK geen voorrangsvoertuig.

Overigens wordt er momenteel flink gekeken hoe de nieuwe elektronische sirenes werken en hoe het resultaat hiervan is. Deze sirenes hebben een hger en meer jankend geluid en gaan echt door merg en been. Hier in de regio is de brandweer en doktersdienst er zeer content over. Maar dit is nog steeds een proef. Wat het uiteindelijke geluid zal worden zullen we over enkele jaren wel merken.


RR (die baalt van deze regelgeving en dus ALTIJD alles aanheeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Karim

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2006, 22:48:57

Overigens is het gebruik van de versneller niet wettelijk afgedekt. Hierdoor blijkt dat een voorrangsvoertuig dat gebruik maakt van de versneller en op dat moment een aanrijding veroorzaakt GEEN voorrangsvoertuig is.


Belachelijk eigenlijk zeg  :o >:(

Al moet ik de 1e rechter die 'n ambulance die zwaailichten en versnellende sirene voert geen voorrangsvoertuig noemt nog tegenkomen denk ik... Lijkt me toch sterk dat ze dat gaan gebruiken dan.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2006, 23:07:55
Belachelijk eigenlijk zeg  :o >:(

Al moet ik de 1e rechter die 'n ambulance die zwaailichten en versnellende sirene voert geen voorrangsvoertuig noemt nog tegenkomen denk ik... Lijkt me toch sterk dat ze dat gaan gebruiken dan.

Karim,

die is er!!!!! In dit geval eerst de Officier van Justitie en daarna de rechter. Dus . . . . vandaar dat ik geen enkel risico neem, om op deze manier gen***d te worden. Misschien ben ik daarom ook zeer stellig in het gebruik van optische en geluidssignalen en vandaar ken ik de reglementen en keek ik uit naar de Brancherichtlijn. Maar helaas, sommige suggesties zijn weer niet overgenomen.

RR (die economisch en maatschappelijk belang wel weet in te schatten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Karim

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2006, 23:10:15
Serieus ??!

Damn zeg  :o :(

Nou bedankt voor de tips dan maar, 'k zal er dan ook wat meer op gaan letten...


Bart S

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 12 januari 2006, 23:48:21
Overigens wordt er momenteel flink gekeken hoe de nieuwe elektronische sirenes werken en hoe het resultaat hiervan is. Deze sirenes hebben een hger en meer jankend geluid en gaan echt door merg en been. Hier in de regio is de brandweer en doktersdienst er zeer content over. Maar dit is nog steeds een proef. Wat het uiteindelijke geluid zal worden zullen we over enkele jaren wel merken.

Ben de je Transporters van Hoofddorp of Amstelveen al een keer tegengekomen? Mijn ervaring is dat die erg goed gezien en gehoord worden, beter als de Chevy's. De sirenes hebben een apart geluid (beetje jengelend) en zijn gemonteerd in de voorbumper.

Groeten,

Bart


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2006, 00:25:15
laat ik nu exakt weten hoe die ''claxonring of voetschakelaar'' werkt, maar omdat er geen duidelijke regelgeving is, wordt hij bij de elektronische sirene's bij zowel politie, brandweer of ambulance anders gebruikt, net hoe de dienst het wil, sterker nog er zijn een aantal politie regio's die hem absoluut niet willen gebruiken en altijd 100% geluid en de normale snelheid aan hebben staan (als hij tenminste wordt gebruikt), terwijl hun sirenes die mogelijkheid wel hebben.

bij de ambulances is het helemaal verwarring ten top, ze praten over een dag en nacht stand terwijl dit helemaal niet kan, immers in de nachtstand haalt de sirene de 100 dB op 7 meter helemaal niet.
De verwarring is echter onstaan door de arbo wens, niet meer dan 88 dB in de cabine

kortom iedereen beslist zelf hoe ze hem ingebouwd willen hebben, of niet.

overigens is normaal en versneld toegestaan als hij maar tenminste 100 dB op 7 meter haalt.
Nemo me impune lacessit