Afgesplitst uit: Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen » Veiligheidsregio / Crisisbeheersing » Overwegingen en beweegredenen opschaling GRIP 1
Een simpel voorbeeld:Laatst in Urk, een losgeslagen vaartuig, geen slachtoffers etc. de KNRM was direct met twee vaartuigen ter plaatse, de brandweer schaalde op naar GRIP, de halve politiemacht uit de buurten moest het havengebied afzetten en de brandweer liet Copi en meerdere voertuigen waaronder een hoogwerker (windkracht 9/10) aanrukken en ambulances etc.
1.De reden van opschaling was de de mogelijkheid dat er nog schepen onder de losgeslagen ark zouden kunnen zitten waarin mogelijk ook nog slachtoffers waren. Door de harde wind kregen de sleepboten het niet voor elkaar de ark daar weg te trekken en de KNRM kon met de boten ook weinig uitrichten nadat de ark eenmaal geëvacueerd was.
2.De halve politiemacht valt ook wel mee. Er waren twee noodhulpauto's uit Emmeloord, twee lokale wijkagenten, een OPCO, een OVD en later zijn er nog twee eenheden met mensen van de LE Infra ter plaatse gekomen 3.om het onderzoek over te nemen ivm specialisme op het water. Toen waren de noodhulpauto's overigens ook al weer retour gegaan.
1.Toevallig reden we de Staverse kade op toen de Ark los sloeg en vanaf de hogerwal snel op de wind ging afdrijven. Onze belangstelling onder dit soort weersomstandigheden in en nabij havens gaat nu eenmaal naar die objecten die gevoelig kunnen zijn voor harde wind/ zware storm. Mogelijke slachtoffers in de aangedreven vaartuigen, pleziervaartuigen, nadat de meerpalen voor de jachten door de Ark omver waren geduwd kan een punt van overweging zijn, de brandweer Urk heeft zelf een duikteam, met o.a. een vrouwelijke duiker, dat regelmatig uitgebreid in de haven oefent.
2.Ik doel, met de halve politiemacht uit de buurten, meer op het woekeren met capaciteit in de polder.
3.De Ark heeft tijdens een vorige storm al een bolder uit de grond getrokken. Gelet op en de harde dwarswind op de hoge opbouw, de bekende stijging van het water in Urk bij een harde westelijke wind en de positie van de bolders dicht aan het water waardoor de meereinden kort staan worden de door de wind toch al forse horizontale krachten middels de meereinden omgezet in zeer grote verticale krachten, de bolders zijn voornamelijk berekend/uitgelegd op horizontale krachten en zeker niet op zeer grote verticale krachten.
Het is gebruikelijk bij o.a. container terminals, jetties en sluizen dat vaartuigen tijdens de vooruitzichten op zware dwarswinden extra worden afgemeerd op zogenaamde stormbolders ver van de waterkant.
Vwb de Staverse kade bij tijdige waarschuwingen voor zeer zware storm uit het Westen is dit niet gedaan, dodenbedden ingraven etc voor het dijkje in het strand oid werd kennelijk niet overwogen, ook niet gelet op de verwachten langere duur van het verblijf van de Ark op Urk.
Dan moet je de Ark snel voor de storm verhalen naar een gunstiger plek, zoals achteraf ook is gedaan.