zou je geen 'vast' dmo netwerk kunnen aan leggen over een stedelijk gebied? Zo heb altijd een backup beschikbaar onafhankelijk van netwerkverbindingen. Porto op de meldkamer en gaan.
Met die porto op de meldkamer maak je al een denkfout. Je moet een soortgelijke situatie creeren als vroeger, de meldkamer bedient zenders op afstand. Met een portofoon ga je dat never nooit redden, zeker niet vanuit een dergelijk gebouw waarvan de ramen vaak voorzien zijn van coating. Vroeger stonden er ook verschillende zenders, verspreid door de regio die vaak aan elkaar gekoppeld stonden waardoor je door de hele regio (politie dan) dezelfde communicatie hoorde. De zenders zouden ook apart bediend kunnen worden in geval van DMO, een koppeling lijkt me in zo'n geval minder praktisch, het is immers een fall-back scenario. Zoals ik al zei heeft Drenthe zo'n systeem al in gebruik, alleen moeten die DMO-posten (zoals ze genoemd worden) voor zover ik weet fysiek bemand worden en kunnen ze dus blijkbaar niet op afstand, dus vanuit de meldkamer, bediend en uitgeluisterd worden terwijl dat technisch heel simpel te realiseren is. Kost wel wat extra centen omdat er een KPN-huurlijn aan gekoppeld moet worden, maarja je zou bijna zeggen, doe het goed of anders helemaal niet...