Ik heb een tijdje als EHBO'er langs het veld gezeten, het protocol daar was heel helder: de clubarts is de baas, je gaat het veld pas op wanneer de clubarts daarom vraagt en volgt zijn instructies in het kleinste details op. Dat protocol wordt er heel hard in gestampt, ook door je eigen leidinggevende. (Je zult maar iets fout doen bij een speler van een paar miljoen die daardoor een wedstrijd niet meer kan spelen is het argument.)
Als EHBO'er moet je trouwens ook gewoon op de expertise van een arts kunnen vertrouwen, ook buiten het voetbalveld natuurlijk. Lijkt me een heel nare situatie ook voor de betrokken EHBO'ers.
Ongeacht of een speler wel of niet "duur" is, mag totaal geen enkele invloed hebben op het starten van een reanimatiepoging. Ook in het verlenen van EHBO blijkt het grote geld dus kennelijk doorslaggevend te zijn.
Als dit betreffende protocol voorschrijft dat de clubarts inderdaad "de baas" is, dan betekent dit dat de start van een reanimatie pas na enkele minuten kan mogen plaatsvinden, dus na beoordeling van de clubarts. Dit protocol is in mijn ogen dan ook zachtjes gezegd aan een stevige revisie toe.
Of anders gezegd, wie is de clubarts, club of voetbal organisatie dan wel om te bepalen of er een reanimatie(poging) opgestart mag worden, pas na toestemming van clubarts en ondanks dat er overduidelijk sprake is van een (mogelijk) circulatie probleem.
Dit protocol gaat in tegen alle richtlijnen en aanbevelingen van de NRR, ERC en andere gezaghebbende organisaties betreffende het onmiddelijk starten met reanimeren in afwachting van professionele hulp.
Wachten op toestemming van clubarts om te mogen reanimeren is in mijn ogen juist een ernstig belemmering om een vermogen kostende speler te laten overleven. Het laten uitstellen middels "eigen" protocollen van levensreddende handelingen (o.a. reanimeren) is in mijn ogen strafbaar te stellen.
Of te wel dit protocol werkt averechts als het om redden van
dure alle spelers gaat.
Wat nu als een collega
dure speler en/of een EHBO-er toch, voordat de clubarts ter plaatse is, alvast start met reanimeren? Wordt hij dan vervolgd voor het onmiddelijk starten van een reanimatie om iemands leven te redden?
Krijg je dan een levenslange schorsing van wedstrijden, of een eeuwigdurende stadionverbod van de KNVB aan je broek?
Had Nouri een betere uitkomst gekregen als onmiddelijk was gestart met reanimeren?
Interessante juridische casus waar ik graag antwoord op wel zien.
En inderdaad, de clubarts mag op dit moment nog van geluk spreken over de "milde" straf, want hij heeft in mijn ogen gefaald in zijn handelingen.