De WGBO leert ons dat privacy een recht van de patient is en de privacy waarborgen een plicht van de zorgaanbieder.
De ambulancediensten zijn uiteraard ook zorgaanbieders.
Onlangs kreeg ik een blog van een politieman onder ogen, een emotioneel verhaal waarin hij de wereld liet weten dat hij met succes een baby had gereanimeerd. De populatie op sociale media verklaarde hem direct tot held echter was zijn blog simpel te combineren met informatie van P2000 websites. De politie schendt op grove wijze de privacy van een patient.
De ambulancedienst hoort te waarborgen dat de privacy niet door eigen personeel geschonden wordt maar ook niet door anderen die de ambulancedienst moeten helpen met reanimeren, tillen of afhijsen van patienten.
Vandaag lees ik op het forum onderstaand bericht:
https://www.facebook.com/112Haaglanden/posts/831405320365582
Moeilijk de leeftijd te schatten, maar ik denk dat Mischa nog niet heel oud is...
Peen
Via Google weet ik dat de patient op IJsselsestraat nummer
*) in Den Haag woont, ambulance 15-118 ter plaatse was onder ritnummer: 10182. De inzet vond plaatst op 18 januari 2018
Privacy waarborgen van je patient gaat zover dat het adres niet openbaar dient te worden.
Het onmiddelijk openbaar maken zorgt ook dat 112-fotografen ter plaatse gaan, ondanks dat ze in de p2000 melding kunnen zien dat het om ass. ambulance gaat.
De privacy wordt nog verder geschonden omdat deze sensatiezoekers ook nog foto's gaan maken en het vervolgens op internet kwakken.
De ambulancedienst van Den Haag gooit de adressen zelf ook op P2000 terwijl de meeste RAV-en in Nederland geen gebruik maken van P2000 voor alarmering ivm privacy van patienten.
Waarom vinden ambulancediensten dit allemaal normaal?
*) Huisnummer van patient verwijderd op verzoek van moderatorteam.