Ik kan ook niet bedenken waarom een gekwalificeerde arts van een verzorgingstehuis samen met de verpleging/verzorging van het tehuis niet een paar uur voor mevrouw zou kunnen zorgen. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat ze wegloopt.
Deze mevrouw heeft een gebroken heup. Als mevrouw 48 uur later op de operatietafel zou liggen is er nog steeds geen man over boord.
Ik had je al eerder gezegd dat je beter af bent met pijnbestrijding door de arts (huisarts of verpleeghuisarts) dan met de pijnbestrijding. De ambulanceverpleegkundige mag alleen pijnbestrijding geven zoals zijn baas het in protocol heeft gezet. In het LPA staat welk middel (volgens mij zal het ketamine zijn. Het LPA kenmerkt zich door opvallende lage doseringen waardoor je rustig af mag vragen of het wel voldoende zal zijn. Een gebroken heup geeft erg veel pijn. Een arts is niet gebonden aan LPA van ambulancediensten.
De arts kan kiezen om ketamine te geven zoals de ambulancedienst zou doen en vervolgens er morfine bij in te knallen. Het is zo lekker voor oma dat de ambulancedienst er niet tegen op kan met haar pijnbestrijdingsprotocol. Als iemand vijf uur met een gebroken heup buiten het ziekenhuis ligt moet je ook iets geven om trombose te voorkomen (een profylaxe). De ambulancedienst zal het vermoedelijk niet aan boord hebben in haar ambulancevoertuigen. De verpleeghuisarts heeft het wel voorhanden.
In essentie ben ik het eens met de redenatie dat een patiente met een gebroken heup, even kan wachten op vervoer naar een ziekenhuis, tov patiënten met bijvoorbeeld aanwijzingen voor een acuut coronair syndroom. Ook ben ik het met je eens dat media frequent zaken aandikken of anders formuleren om zo meer maatschappelijke betrokkenheid te genereren. Helaas is dat de huidige stand van zaken, en werken we binnen de hulpverlening onder een vergrootglas. Een dergelijke casus is natuurlijk een uiting van overbelasting van het hele systeem.
Wel vind ik dat bovenstaande bericht niet getuigt van enige nuance...
1: Helaas is de realiteit dat het personeel binnen een verzorgingshuis dermate onderbemand is, en de gemiddelde huisarts zo druk is, dat zij niet enkele uren voor 1 patient kunnen zorgen.
2:je haalt de kans op embolie vorming aan, maar zegt vervolgens dat 48 uur later geopereerd worden niet erg is. Er zijn diverse studies die aantonen dat hoewel elke patient met een collum fractuur enige mate van embolisatie vertoont peroperatief, de kans op vet en of longembolieen, hoger is naarmate langer wordt gewacht. Bovendien is "opereren binnen 24 uur" al enige tijd een prestatie-indicator voor ziekenhuizen.
3: Volgens mij valt het met de homeopatische doseringen van het LPA wel mee. Bij aanwijzingen op hypotensie wordt eerder ketamine gegeven, maar fentanyl staat ook nog altijd in het protocol, waar een oplaaddosis van 1-2 mcg/kg wordt aangeraden. Voor de gemiddelde net iets te zware 91 jarige dame van 80 kg betekent dit 80-160mcg fentanyl iv als oplaaddosis, en daarna mag worden opgetitreert tot 4mcg/kg (in totaal dus 320mcg in dit voorbeeld). Ik kan je verzekeren dat 160mcg fentanyl voor de gemiddelde 80 kg wegende volwassene meer dan voldoende is, en dat onze Lies bij 320mcg rechtstreeks naar het mortuarium gaat. Het werkt korter dan morfine. Eens. Maar moet de transfer toch kunnen overbruggen.
4: "ketamine en morfine erbij in knallen" getuigt ook niet echt van enige nuance. Ik hoop dat als ik 91 mag worden, ik met mijn dan toch al iets geatrofieerde brein niet volgepropt wordt met ketamine, laat staan direct morfine er boven op krijg. Ik zie nu al beestjes op de muur als ik er alleen aan denk.
5: Ik ben wel benieuwd naar de noodzaak toch tromboseprofylaxe bij langer dan 5 uur op de grond liggen. Kan me het idee goed indenken, maar vraag me af of dit prehospitaal al zou moeten worden gedaan en of er literatuur is om dit te ondersteunen. Ik ken het niet, maar dat zegt zeker niet alles. Overigens hebben veel regionale ambulance voorzieningen heparine aan boord.