Ik heb begrepen van een netbeheerder dat de LL geen C2000 kunnen gebruiken als zij boven de 400 m (meen ik me te herinneren) vliegen. Dan "zien" ze meerdere zendmasten en dat zou het systeem van slag laten raken.
Klopt helemaal, en daarom zijn er voor luchtvaartdoeleinden aparte frequenties gereserveerd met een grotere "hergebruikafstand". De frequenties van "normale" zenders die alleen door portofoons en voer/vaartuigen worden gebruikt die kunnen meestal om de 25 kilometer opnieuw worden gebruikt zonder dat dit voor storing zorgt. Vanuit de lucht is die 25km veel te kort omdat je dan meerdere zenders ziet die op dezelfde frequentie werken en als je dan gaat zenden, dan zullen meerdere zenders jouw signaal ontvangen, ook de zenders die jou niet horen te ontvangen met als gevolg dat andere verbindingen verstoord worden.
Om dit te voorkomen zijn sommige zendmasten voorzien van speciale "luchtvaart-frequenties" die gewoon in dezelfde TETRA mobilofoons en/of portofoons te programmeren zijn, maar dan speciaal voor helikopters en vliegtuigen van de politie luchtvaart dienst en natuurlijk de traumaheli's. Deze frequenties worden ongeveer na pas 100km hergebruikt en daardoor is de kans op de eerder genoemde storing vele malen kleiner. In de analoge tijd was dit hetzelfde geregeld. Althans, bij de politie. De PLD had aparte frequenties met een grote hergebruikafstand om de kans op verstoring op de 'normale' kanalen te verkleinen.
Zolang de luchtvaart dus gebruik maakt van deze aparte frequenties (waarmee men overigens exact dezelfde netwerkfunctionaliteiten heeft als met de normale frequenties) dan zou er dus letterlijk en figuurlijk geen vuiltje aan de "lucht" moeten zijn. De vraag is echter in hoeverre dit goed getest is en hoe deze frequenties verdeeld en op elkaar afgestemd zijn.
Theoretisch zou het gewoon moeten werken, zolang ze maar geen mobilofoon met "normale" kanalen inbouwen, want dan gaat het onherroepelijk mis...
Groeten, Peter.