Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 232953 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 29 oktober 2005, 17:31:52
Ook criminelen zijn en blijven mensen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 29 oktober 2005, 20:49:09
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/10/art0000A006001C.html

29 Oktober 2005   18:53
Zes families ingelicht over brand

SCHIPHOL Van zes slachtoffers van de brand in het cellencomplex op Schiphol is de familie inmiddels geïnformeerd. De Immigratie- en Naturalisatiedienst heeft de naaste familieleden opgespoord en hun verteld wat er is gebeurd.

De families van de andere slachtoffers zijn nog niet gevonden. In totaal zijn nu tien van de elf omgekomen illegalen geïdentificeerd. Ze komen uit Suriname, Oekraïne, Turkije, Bulgarije, Georgië, Libië en de Dominicaanse Republiek.

De identiteit van het elfde slachtoffer is nog niet bekend. Het lichaam is zo zwaar verminkt dat identificatie alleen mogelijk is door DNA-onderzoek.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 29 oktober 2005, 20:55:15
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/10_oktober/29/binnenland/1029_1630_kritiek_schipholbrand.xml

laatst gewijzigd: 29-10-2005   20:25
'Kritisch rapport ging niet over cellenblok'
Een rapport dat kritiek leverde op het cellencomplex op Schiphol had geen betrekking op het door brand getroffen cellenblok K. Dat meldt het ministerie van Justitie.

Nationaliteit slachtoffers Schipholbrand bekend
 Nabestaande slachtoffer Schipholbrand

Kritiek
Het rapport van de commissie-Siepel leverde flinke kritiek op de cellen van de Marechaussee. Er zou onder meer sprake zijn van brandgevaar. Ook zou het personeel niet weten wat te doen tijdens een brand.

Niet aanwezig
De brand woedde in justitiecellen voor illegalen en bolletjesslikkers. Tijdens het onderzoek waren deze cellen nog niet aanwezig. Ze zijn dan ook niet onderzocht door de commissie-Siepel, stelt Justitie.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:17:11
ff naar de juiste topic slepen  ;D

ik zeg verder niets meer, ik woon een kwartier van schiphol af, en ik wist al dat er brand was voordat er ook maar een brandweerwagen werd geallemeerd  :-X

Hoe wist je dat dan???  ???

politie ging er al heen ver (minuut of 3 a 4 )  voor dat de pieper ging

1 tot 2 minuten is normaal voor de verwerking op de AC maar 4 minuten is te lang...... Weet je het zeker van de tijd? Je hebt zeker geen bandje mee lopen met de alarmeringen/politie.... ??? :-\ ;)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #114 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:30:17
nou precies weet ik het niet

ik weet wel dat de politie uit hoofddorp al bij de bocht naar schiphol rijk (n201 - schiphol rijk) was (dat hoorde ik ) voordat de pieper ging en hoofddorp n201-schiphol rijk is toch een minuut of 3 rijden met toeters en bellen exc. alarm

maar k weet het niet precies
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #115 Gepost op: 30 oktober 2005, 12:10:38
nou precies weet ik het niet

ik weet wel dat de politie uit hoofddorp al bij de bocht naar schiphol rijk (n201 - schiphol rijk) was (dat hoorde ik ) voordat de pieper ging en hoofddorp n201-schiphol rijk is toch een minuut of 3 rijden met toeters en bellen exc. alarm

maar k weet het niet precies
Ik heb idd ook eerst politie gehoord voor ik de alarmeringen zag.... maar de eerste alarmeringen zullen voor de schipholbrandweer geweest zijn gok ik?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

mark_b

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #116 Gepost op: 30 oktober 2005, 16:46:39
2029568 16:43:27 30-10-05 BR 2 BRANDGERUCHT Cellencomplex Schiphol TEN POL 64 Inzetprocedure ODM 693 Groepscode 1
0102998 16:43:25 30-10-05 BR 2 BRANDGERUCHT Cellencomplex Schiphol TEN POL 64 Inzetprocedure ODM 693 Amsterdam-Amstelland - monitorcode
0101602 16:43:25 30-10-05 BR 2 BRANDGERUCHT Cellencomplex Schiphol TEN POL 64 Inzetprocedure ODM 693 Brandweer Haarlemmermeer - post Hoofddorp - ovd spoed

Wat gebeurd daar nu weer?
TWITTER foto's suck....

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 30 oktober 2005, 16:48:59
Dat is echt nog niet uit hoor!  ;)
343, never forget.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 30 oktober 2005, 17:03:14
Ik heb idd ook eerst politie gehoord voor ik de alarmeringen zag.... maar de eerste alarmeringen zullen voor de schipholbrandweer geweest zijn gok ik?

Als er een automatische brandmelding geweest is gaat deze naar de RAC. Deze verwerkt hem en waarschuwt de wagens.

Gaan de alarmeringen voor schiphol niet via pieper/pager?

Als ik de meldingen zo zie reden ze niet voor een OMS melding maar voor een binnenbrand. Dit impliceert dat er geen doormelding heeft plaats gevonden maar dat het via de 112 centrale is binnen gekomen.

De detentieboot en uitzetcentrum zestienhoven in Rotterdam zijn vergelijkbaar en op de eerste rijden ze minstens 1x per dag. Op de tweede toch minstens 2x per week.

Weet iemand of er vaak meldingen kwamen vanuit schiphol? Als dat niet zo was zit er a) geen BMI met volledige bewaking in of b) hij stond zwaar vertraagd / uit

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 31 oktober 2005, 08:22:43
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1130652115031.html

Leiding doof voor grieven bewakers
Van onze verslaggeefster Kim van Keken

AMSTERDAM - Het personeel van het detentiecentrum op Schiphol-Oost wist dat de situatie in de cellenblokken onveilig was. Meerdere malen hebben bewaarders bij de leiding aangedrongen op verbeteringen, zonder gehoor te krijgen. Volgens de bewaarders is er gerommeld met het alarmsysteem.

Donderdag kwamen elf vreemdelingen om het leven nadat er brand was uitgebroken in het complex. Volgens de toezichthouders, die uit angst voor hun baan anoniem willen blijven, was de ramp te verwachten. ‘Niemand luisterde.’

De directie was op de hoogte van de situatie, blijkt uit schriftelijke meldingen die in het bezit zijn van de Volkskrant. De nooddeuren van in elk geval vleugels J en K zouden zijn ontkoppeld van het alarmsysteem. Daardoor zouden de deuren bij brandalarm niet zijn opengegaan. Bij een werkend systeem hadden de gevangenen, nadat zij uit hun cellen waren bevrijd, via deze noodvoorzieningen de afdeling kunnen verlaten.

Volgens het personeel heeft de leiding dat systeem geblokkeerd omdat het brandalarm te vaak afging tijdens ‘prullenbakbrandjes’. De kans op ontsnappingen nam daardoor toe. De vreemdelingen zijn overdag niet ingesloten en zouden via de nooddeuren kunnen weglopen.

De bewaarders hebben meerdere malen gewezen op het gevaar van rokende gedetineerden. Op de K-vleugel, waar de brand uitbrak, mochten vreemdelingen op cel roken. Andere klachten die medewerkers hebben geuit zijn het gebrek aan personeel in de nachtdiensten en een tekort aan portofoons. De leiding heeft twee weken geleden de verbanddozen van een aantal units verwijderd omdat ze ‘onnodig zouden worden gebruikt en niet goed werden bijgevuld’.

Het ministerie van Justitie gaat niet in op de klachten zolang het onderzoek naar de brand nog loopt. Het Nibra, het Nederlands instituut voor Brandveiligheid en Rampenbestrijding, meent dat het complex onmogelijk kan hebben voldaan aan de veiligheidseisen. De brandweer stelde echter tijdens routinecontrole in september dat het cellencomplex in orde was.