Ik denk dat hier wel een grondig onderzoek wordt ingesteld naar alle factoren die meegewerkt hebben aan de ontwikkeling van de brand en de evacuatie.
bericht uit de telegraaf
Donner: handmatig openen is bewuste keuze
SCHIPHOL - Het handmatig openen van de cellen in het complex op Schiphol-Oost is een bewuste keuze geweest. Minister Donner van Justitie zei dit donderdag tijdens een persconferentie na een bezoek aan de rampplek.
De bewindsman wil het technisch onderzoek naar de toedracht van de fatale brand in de nacht van woensdag op donderdag afwachten. Afhankelijk van de uitkomst worden eventueel maatregelen genomen bij andere instellingen. Nu kunnen de deuren van de cellen in het complex op Schiphol niet met één druk op de knop worden geopend. Bij sommige inrichtingen kan dit wel. De bewindsman kon geen antwoord geven of het handmatig openen van de cellen een reden is voor het grote aantal slachtoffers.
Een woordvoerder van Justitie zegt desgevraagd dat gekozen is voor handmatige opening in verband met kortsluiting. Als de deurvergrendeling elektronisch is en er kortsluiting ontstaat, lukt het volgens hem helemaal niet meer om cellen open te krijgen.
Volgens Donner komt het regelmatig voor dat gedetineerden brandjes stichten in hun cel, om te kunnen ontsnappen. In het complex op Schiphol-Oost is twee keer eerder brand geweest, een keer door brandstichting. Dat was in december 2003 toen een Italiaan in zijn cel brand stichtte. Een woordvoerder van de marechaussee zei toen dat mensen die in vreemdelingenbewaring zitten, meer vrijheden hebben dan andere gedetineerden, omdat ze geen criminelen zijn. Zo mochten de mensen niet op hun cel roken, maar wel daar buiten.
Volgens Donner hebben de hulpverleners gedaan wat ze konden tijdens en na de bestrijding van de brand in het cellencomplex. Hulpdiensten, marechaussee en brandweer waren zo snel als mogelijk ter plaatse.
De recherche heeft tot en met donderdagochtend elf lijken geborgen. Acht gedetineerden worden nog vermist en zijn voortvluchtig, vertelde Donner.
SP-Kamerlid De Wit vindt dat de minister voorbarig is met zijn conclusie dat adequaat is gehandeld bij de brand. „Het is verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Er zijn elf mensen op gruwelijke wijze in een vlammenzee om het leven gekomen, erger kun je je haast niet voorstellen. Ik vind het echter nog niet het moment om conclusies te trekken. Het stoort mij dat minister Donner nu al zegt dat er correct is gehandeld”, aldus De Wit. Hij wil dat een onafhankelijke instantie de kwestie eerst tot op de bodem uitzoekt.
Voor de familieleden van de betrokkenen heeft het Rode Kruis een telefoonnummer geopend. Overlevenden krijgen traumahulp. Donner: „Op dit moment kan ik slechts zeggen dat ik hoop dat mensen dit kunnen verwerken, dat we hiervan kunnen leren en dat we snel zullen doen wat nodig is om herhaling te voorkomen.”