Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 225142 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #350 Gepost op: 18 februari 2006, 16:45:22
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article222433.ece

Twijfel groeit over ‘brandstichting’ op Schiphol-Oost
Van onze verslaggevers Toine Heijmans, Kim van Keken

AMSTERDAM -  Justitie heeft nog steeds geen bewijs dat de brand op Schiphol-Oost van vorig jaar is aangestoken. Uit voorlopige conclusies van het (technisch) onderzoek blijkt dat het vuur ‘vermoedelijk’ is begonnen in de cel van een Libische gevangene, maar dat staat allerminst vast.

Volgens diens advocaat, Robbert Ketwaru, blijkt uit foto’s, ooggetuigenverslagen en voorlopige conclusies dat de brand evengoed op de gang kan zijn begonnen. ‘Wat vooral uit de stukken blijkt, is dat alles die nacht misging.’ Hij vraagt vandaag opheffing van de voorlopige hechtenis van zijn cliënt.

Bij de ramp, in de nacht van 26 op 27 oktober vorig jaar, kwamen elf vreemdelingen om en raakten vijftien personen gewond.
   

Duidelijk is dat de brand is ontstaan in of vlak buiten cel 11, de cel waar de Libiër was opgesloten. Hij had de avond ervoor een aansteker opgehaald bij de afdeling waar de eigendommen van de gedetineerden werden bewaard. De Libiër werd ruim een week na de ramp als mogelijke brandstichter aangehouden in het brandwondencentrum in Beverwijk, en zit sindsdien in voorlopige hechtenis.

Het Openbaar Ministerie (OM) wil weinig zeggen over het technisch onderzoek waarmee direct na de ramp werd begonnen, maar houdt andere mogelijkheden dan brandstichting open. ‘Wij zijn bezig met een onderzoek in brede zin’, zegt persofficier Maarten Vos.

Medegevangenen van de Libiër hebben van begin af aan gewezen op de mogelijkheid van een storing in het elektrische systeem. Foto’s, genomen vlak na de brand, laten een zwartgeblakerde cel 11 zien. Voor de deur is een extra zwarte plek waar ooit de elektriciteitskast heeft gezeten.

De vraag is of überhaupt nog ondubbelzinnig kan worden vastgesteld waar en hoe de brand begon. Mocht dat in de cel van de Libiër (die zelf brandstichting ontkent) zijn, dan is de vraag of het opzet was of een ongeluk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/35296531/Baas_bij_ramp_Schiphol_snel_bekend.html

 Baas bij ramp Schiphol snel bekend
DEN HAAG - Het kabinet bepaalt binnenkort wie bij een ramp of crisis op de luchthaven Schiphol de hulpverlening moet coördineren. De discussie daarover duurt al zo'n tien jaar. De ministers Remkes (Binnenlandse Zaken) en Donner (Justitie) dachten eind vorig jaar de oplossing te hebben bedacht, maar die is alweer van tafel, omdat de bestuurders zich er niet in konden vinden. Dat bleek woensdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer over de slepende kwestie.

Schiphol valt nu onder de gemeente Haarlemmermeer. Die beschikt over voldoende politie, maar bij een ramp op de luchthaven moeten de brandweer en ambulances uit Amsterdam komen.

De ministers wilden de hulpverlening voortaan laten aansturen door de regio Amsterdam-Amstelland. De politie van Haarlemmermeer moest volgens hen echter deel blijven uitmaken van de politieregio Kennemerland, die dan bij rampen zou worden aangestuurd door burgemeester Cohen van Amsterdam. Cohen en de gemeente voelden daar niets voor, omdat de verschillende diensten naar hun mening in één hand moeten zijn.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
http://www.telegraaf.nl/binnenland/35296531/Baas_bij_ramp_Schiphol_snel_bekend.html

 Baas bij ramp Schiphol snel bekend
DEN HAAG - Het kabinet bepaalt binnenkort wie bij een ramp of crisis op de luchthaven Schiphol de hulpverlening moet coördineren. De discussie daarover duurt al zo'n tien jaar. De ministers Remkes (Binnenlandse Zaken) en Donner (Justitie) dachten eind vorig jaar de oplossing te hebben bedacht, maar die is alweer van tafel, omdat de bestuurders zich er niet in konden vinden. Dat bleek woensdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer over de slepende kwestie.

Schiphol valt nu onder de gemeente Haarlemmermeer. Die beschikt over voldoende politie, maar bij een ramp op de luchthaven moeten de brandweer en ambulances uit Amsterdam komen.

De ministers wilden de hulpverlening voortaan laten aansturen door de regio Amsterdam-Amstelland. De politie van Haarlemmermeer moest volgens hen echter deel blijven uitmaken van de politieregio Kennemerland, die dan bij rampen zou worden aangestuurd door burgemeester Cohen van Amsterdam. Cohen en de gemeente voelden daar niets voor, omdat de verschillende diensten naar hun mening in één hand moeten zijn.

Dat geschakel wordt helemaal niets.... ze moeten het gewoon duidelijk regelen... anders moeten ze voor elk incident dat iets groter is dan normaal een inschatting gaan maken aan welke burgemeester ze het moeten gaan vertellen....is het een ramp? nah... dus haarlemmermeer, ow wacht... het loopt uit de hand.. laten we die van amsterdam ook maar bellen ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Overlevenden Schipholbrand beginnen procedure

HAARLEM - Een groep overlevenden van de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost is een procedure begonnen tegen het ministerie van Justitie, de Rijksgebouwendienst en de gemeente Haarlemmermeer.

De groep bestaat uit 21 mensen die de brand hebben overleefd en menen dat hen psychisch letsel is toegebracht. Bij de brand, op 27 oktober vorig jaar, kwamen elf mensen om het leven.



Volgens de groep was het complex niet brandveilig, zijn er grote risico's genomen en is er ten tijde van de felle brand een aanzienlijk aantal fouten gemaakt. Aan de hand van een zogeheten voorlopig getuigenverhoor willen de overlevenden aantonen dat zij recht hebben op schadevergoeding.

Volgens het verzoekschrift dat letselschadeadvocaat M. de Witte namens de groep van 21 bij de rechtbank heeft ingediend, hebben de overlevenden een posttraumatische stress-stoornis opgelopen. Zij waren "doodsbang", aldus De Witte.

Bron:Nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/article215282.ece

Overlevenden Schipholbrand beginnen procedure

HAARLEM - Een groep overlevenden van de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost is een procedure begonnen tegen het ministerie van Justitie, de Rijksgebouwendienst en de gemeente Haarlemmermeer. De groep bestaat uit 21 mensen die de brand hebben overleefd en menen dat hen psychisch letsel is toegebracht. Bij de brand, op 27 oktober vorig jaar, kwamen elf mensen om het leven. Volgens de groep was het complex niet brandveilig, zijn er grote risico's genomen en is er ten tijde van de felle brand een aanzienlijk aantal fouten gemaakt.
Aan de hand van een zogeheten voorlopig getuigenverhoor willen de overlevenden aantonen dat zij recht hebben op schadevergoeding. Volgens het verzoekschrift dat letselschadeadvocaat M. de Witte namens de groep van 21 bij de rechtbank heeft ingediend, hebben de overlevenden een posttraumatische stressstoornis opgelopen. Zij waren ,,doodsbang'', aldus De Witte.
Aansprakelijkheid
Volgens advocaat De Witte hebben de overlevenden voor hun procedure niets aan de uitkomsten van diverse andere onderzoeken naar oorzaak en gevolg van de brand en de mogelijk daaruit voortvloeiende aansprakelijkheid, onder meer omdat getuigen niet onder ede zijn gehoord. De Witte heeft een lijst met getuigen ingediend.
Hij wil in eerst instantie vijf mensen horen die tijdens de brand in het cellemcomplex aan het werk waren. ,,Ik begin onderaan'', zegt De Witte. Uiteindelijk wil hij ook de ministers Verdonk (Vreemdelingenzaken) en Donner (Justitie) als getuige horen.
(ANP)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Een al wat ouder colom van Ome Ed van november 2005:

http://www.brandweer.nl/cms/show/id=630871

Nazorg meester.

Ooit was het simpel: je kon brand voorkomen, en je kon brand bestrijden. Preventie en repressie. Dat was het. En de auto’s waren rood…

Het is woensdag 26 oktober. Midden in de nacht gaat de telefoon. Het is Kees te Boekhorst, de regiocommandant Amsterdam e.o. Er is brand in het cellencomplex op Schiphol Oost en hij vindt dat ik dat moet weten. Als hij ophangt sta ik even in twijfel. Ik heb geen dienst, dus eigenlijk heb ik er niets te zoeken. Maar bij twijfel moet je niet twijfelen. Dus ga ik op pad, kijken hoe het mijn teams vergaat.

Ondertussen is de wereld veranderd, zijn de mensen en hun opvattingen veranderd. Er is sneller dan voorheen kritiek op de brandweer na incidenten, terwijl het aantal slachtoffers bij brand eerder afneemt dan toeneemt. Het COT noemt dit de overgevoeligheidsparadox. De door de maatschappij ervaren onveiligheid groeit, terwijl de objectieve cijfers juist een daling van de onveiligheid aangeven. En de seinen gaan op rood…

De brandbestrijding op het cellencomplex is in volle gang als ik aankom. Ik zie veel bekende gezichten, strakke gezichten van inspanning met een kleine glimlach van herkenning als ze me zien. Ik loop rond, kijk rond, luister rond; heb geen taak, wel werk. Dan klinkt er over de porto’s het bericht dat er slachtoffers zijn gevonden. Ik sta naast de deur waar de lichamen naar buiten worden gebracht. Eerst één, dan nog één, en nog één. Het worden er elf.

De overgevoeligheid voor schade en verlies in onze moderne maatschappij is begrijpelijk. We zijn verlies niet meer gewend, en dan komt een klap extra hard aan. Maar het plaatst de brandweer wel voor een lastig probleem: hoe ga je om met kritiek van de maatschappij als je weet dat je er alles aan gedaan hebt om een goede inzet te doen? En de bal gaat over rood…

Het is 04.00 op Post Rijk, de eerste debrief met brandweermensen van Schiphol. We praten over de inzet, wat ze hebben gezien, wat ze er van vinden. Op Post Sloten is rond half zes de tweede debrief, met brandweermensen van Schiphol en van Haarlemmermeer. Dit team heeft de eerste inzet gezet gedaan, en dit team heeft ook de slachtoffers gevonden. Er is hard en lang gewerkt, en er zijn vijftig mensen gered, misschien wel meer. Maar we weten dat het daar morgen in de pers niet over gaat: het zal gaan over de elf die ze niet meer konden helpen.

In 1995 was het ongeval op de Motorkade in Amsterdam, in 1998 Harderwijk, in 1999 de Bijlmerenquete, in 2000 Enschede, in 2001 Volendam, in 2003 Haarlem. Het is in de moderne complexe samenleving niet de vraag of er ongevallen gebeuren, maar wanneer. Dat is de stelling van Charles Perrow, een Amerikaanse onderzoeker. Hij spreekt daarom van normal accidents, normale ongevallen. Het hoort er bij, zeg maar. De maatschappij moet dus leren omgaan met de verwerking van ongevallen. Dat geldt ook voor de brandweer; besef dat een brand soms zo’n impact heeft, dat het niet voorbij is na het oprollen van de slangen, het is de ramp na de ramp. En ook de nazorgfase hoort bij rood…

Vrijdagochtend 28 oktober. Op elk van de drie kazernes beginnen we de dag met een nieuwe debrief. De impact van de cellenbrand is over de volle breedte geland. De verhalen in de pers van zelfverklaarde experts zijn weliswaar zwaar aangekomen, maar we hadden ze verwacht en we hadden elkaar er op de eerste debrief al voor gewaarschuwd. Ik hoor onze mensen praten, ik zie ze reageren op elkaar, met elkaar. Dit zijn teams met veerkracht, stel ik voor mezelf vast. En hoewel er nog een lang traject zal volgen, met vele verhoren en nog meer rapporten, geef ik in gedachten het voorlopig nader bericht: nazorg meester.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=694183/sc=6b791d

Kamer wil opheldering bajesboten Rotterdam
Gepubliceerd op dinsdag 21 maart 2006
DEN HAAG (ANP) - Een grote meerderheid in de Tweede Kamer eist opheldering van het kabinet over de bajesboten in Rotterdam. De partijen reageren hiermee op bevindingen van een journalist van het weekblad Vrij Nederland, die kort als bewaker op een van de boten werkte.

In het televisieprogramma NOVA vertelde journalist R. van de Griend van Vrij Nederland dinsdag dat hij zonder eerdere ervaring na een cursus van een week diensten mocht draaien op een van de boten.

Uit commentaar van ondere anderen collega-bewakers en leidinggevenden blijkt dat de gevangenisboten onveilig zijn in gevallen van brand en dat het personeel slecht omgaat met de gevangenen.

Bovendien vinden er volgens Van de Griend op de detentieboot Bibby Stockholm veel mishandelingen plaats door de gedetineerden zelf, zoals meervoudige verkrachting.

Langer vast

Volgens de journalist zitten op de bajesboten in Rotterdam ruim vierhonderd illegale vreemdelingen vast. Naast de slechte opstandigheden leven zij vaak ook veel langer opgesloten dan mag, stelde de journalist.

Kamerleden van onder andere de VVD, CDA en GroenLinks eisen een antwoord van het kabinet op de vragen die de journalist van Vrij Nederland oproept. Vooral de slechte brandveiligheid ligt gevoelig na de fatale brand op een detentiecentrum op Schiphol vorig jaar.

In het programma van NOVA reageerde Securicor, het beveiligingsbedrijf op de boten, dat de misstandden op de boten niet bekend zijn bij de directie.


Target77

  • Gast
Laat staan dat leidinggevenden bij Securicor hun eigen mensen niet eens kennen  :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Laat staan dat leidinggevenden bij Securicor hun eigen mensen niet eens kennen  :-X
Och,ik zag vanochtend om 7uur al iemand van Securicor op het nieuws van RTL4 al driftig melden dat het allemaal nog wel meevalt  :-X


Target77

  • Gast
Och,ik zag vanochtend om 7uur al iemand van Securicor op het nieuws van RTL4 al driftig melden dat het allemaal nog wel meevalt  :-X

Tja....het zou wat wezen als hij op nationale tv het tegendeel zou bewijzen  ;D ;D ;D