http://www.ad.nl/binnenland/article614324.eceOverheid heeft niks van rampen geleerd
Door OLOF VAN JOOLEN
DEN HAAG - Door een waarschuwing van een deskundige over brandgevaar in de wind te slaan, heeft de Rijksgebouwendienst...
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00092/bajesboot_92070h.jpgDe bajesboot in de Rotterdamse haven. FOTO ANP
...de basis voor een nieuwe versie van de Schipholbrand gelegd. Hiermee laat de overheid zien niks te hebben geleerd van Volendam, Enschede en de ramp in het cellencomplex.
Dat zegt hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale van de Technische Universiteit in Delft. Hij plaatst de perikelen rond de detentieboten bewust in het rijtje van de grote Nederlandse rampen van het afgelopen decennium.
Het materiaal waarvan de elektriciteitskabels aan boord zijn gemaakt, veroorzaakt bij brand extreem veel schadelijke rook.
,,Ook in Enschede, Volendam en nu op Schiphol zie je dat er luchthartig is omgegaan met waarschuwingen,’’ zegt Ale. ,,Hetzelfde geldt voor de handhaving door het bevoegd gezag. Dat moet ervoor zorgen dat prestatie-eisen zoals die voor brandveiligheid worden gehandhaafd.’’
In een interne notitie verdedigt de Rijksgebouwendienst (RGD) zich tegen de kritiek door erop te wijzen dat de elektra aan boord van de boot wel voldoet aan de NEN 1010-norm. Dat is de enige standaard waar het bouwbesluit naar verwijst.
De voorzitter van de commissie die verantwoordelijk is voor de bewuste norm - elektrotechnisch deskundige Peter Coppes - vindt dat de overheid daarmee een verkeerde uitleg aan de regels geeft. Volgens hem eist NEN 1010 sinds vele jaren wel degelijk dat er ook rekening wordt gehouden met de gevolgen van brand en de keuze van de juiste kabels. Hij vindt daarom dat de RGD op basis van de norm had moeten kiezen voor een veiliger variant.
Branddeskundige Frans Paap van Effectis (onderdeel van TNO) zou de RGD ook hebben geadviseerd dit soort materialen te gebruiken. De onderzoeker die zich bezighoudt met de manier waarop branden zich verspreiden, steunt de conclusies die zijn collega voor de RGD trok.
,,In een gebouw zoals de detentieboot, waar verder weinig andere brandbare goederen zijn, vormen brandende kabels een zeer reëel risico,’’ legt hij uit. ,,Wanneer de kabels zoals in dit geval onbeschermd boven de vluchtwegen hangen, komt er snel veel rook en zal ontsnappen sterk worden bemoeilijkt,’’ herhaalt Paap de bevindingen van zijn collega.
Rookvrije kabels worden nog maar mondjesmaat toegepast. Slechts vijf procent van de gebouwen heeft ze.
Dat komt omdat de kabels niet verplicht zijn. Op een heel bouwwerk kosten ze een paar duizend euro extra, maar de meeste opdrachtgevers hebben dit er niet voor over. Uit de interne notitie blijkt dat het bij de overheid niet anders is. ,,De goedkoopste oplossing was het uitgangspunt,’’ staat er.
Het maakt ook duidelijk dat de RGD geen kritiek wil op de keuze van materialen. De deskundige noemt gemonteerde bedlampjes gevaarlijk omdat ze niet tegen een tik of stoot kunnen. Ook kan gemakkelijk brand ontstaan wanneer er een deken tegenaan ligt. Volgens hem komt dat doordat de armaturen oud en van de goedkoopste kwaliteit zijn. De dienst heeft het liever over ‘bestaand materiaal’ dan ‘oud materiaal’.