Heel duidelijk in onderstaand bericht is dat de brandweer van Schiphol verantwoordelijk is voor de luchthaven en de gebouwen op de luchthaven (volgens FV is dat illegaal)...
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/extra/vandaagopschiphol/article4394597.ece/Brandweer_Schiphol_klaar_voor_klus_die_hopelijk_nooit_komtBrandweer Schiphol klaar voor klus die hopelijk nooit komt
* Gepubliceerd op 18 februari 2009, 21:33
* Laatst bijgewerkt op 18 februari 2009, 21:36
Een dagploeg van de brandweer en ambulancepersoneel op het platform.
schiphol -
Binnen dertig seconden moeten ze in de wagens zitten en binnen drie minuten bij een vliegtuig in problemen zijn. En dus zitten dag en nacht in drie brandweerposten de manschappen klaar. ,,Met studie en trainingen stomen we iedereen klaar voor werk dat ze waarschijnlijk nooit doen'', schetst brandweercommandant Ed Oomes de bijzondere positie van de Schiphol brandweer.
Echte ongevallen doen zich namelijk zelden voor. Oomes en zijn collega Han van den Broek moeten diep graven in hun geheugen. In 1997 was er het Transavia toestel dat door de harde zijwind van de Zwanenburgbaan raakte, maar dat was geen brand. Dat geldt ook voor een ongeval met een Saab toestel dat van de baan af schoot en waarbij wel drie slachtoffers vielen. Voor een grote brand is voor het laatst uitgerukt bij de Bijlmerramp, waar schuimblussers van Schiphol de Amsterdamse brandweer assisteerden.
Toch wil dat niet zeggen dat de nu 60-jarige Schipholbrandweer niets te doen heeft. ,,Twee tot drie keer per week rukken we uit voor een toestel in problemen. Dat is eigenlijk altijd een voorzorgsmaatregel. Een piloot heeft dan een automatische waarschuwing gekregen voor problemen met bij voorbeeld het landingsgestel. Of problemen met een motor zoals na een aanvaring met vogels. Of een vliegtuig krijgt een klapband'', somt Van den Broek enkele incidenten op.
Maar voor het geval het echt mis mocht gaan, dan zijn de mannen en tien vrouwen er klaar voor. Vlak bij de start- en landingsbanen zijn de kazernes. Post Rijk doet de Kaagbaan, Aalsmeerbaan en Schiphol-Oostbaan, de post Sloten is voor de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan en post Vijfhuizen heeft de Polderbaan en ook de Buitenveldertbaan. Op iedere post staan drie crashtenders. ,,In feite is dat een rijdende bak met heel veel water, waar we schuim aan kunnen toevoegen. Daarnaast hebben we poeder. Met kanonnen spuiten we dat onder hoge druk op de vuurzee. We hebben enorme hoeveelheden tot onze beschikking en dat moet ook wel bij calamiteiten. Binnen drie minuten moet een brand geblust zijn. Zo niet, dan is het niet meer te bedwingen en spreken we van het bergen van het vliegtuig en de slachtoffers'', brengt Oomes de realiteit terug in het gesprek.
Juist de kerosine kan een vliegtuigbrand zo explosief maken. En daarom wordt daar ook veel op geoefend. Bij de post Sloten staat een oefenvliegtuig en internetfilmpjes tonen aan dat een brand in no-time is uitgemaakt. Bij de post Sloten staat ook een oefencentrum van de Amsterdamse brandweer en dat is toch bijzonder. De brandweer Schiphol is immers een jaar geleden weggehaald van de supervisie van de Amsterdamse regio en ondergebracht bij Kennemerland. ,,Van oudsher vielen we onder Amsterdam. Daar zit veel ervaring met Schiphol en daarom waren we ook niet onverdeeld gelukkig met de overgang naar Kennemerland. Maar inmiddels zijn de verhoudingen goed. De kennis over de luchthaven is nu op orde, we oefenen samen en er is een interregionale samenwerking gekomen met Amsterdam. Zij springen bij grote calamiteiten ook bij met manschappen en daarmee gaat die kennis niet verloren'', benadrukt de commandant.
Uiteraard is de samenwerking met de brandweer van Haarlemmermeer ook goed. Hoewel Schiphol in Haarlemmermeer ligt, is het de Schipholbrandweer die als eerste uitrukt bij calamiteiten langs de banen, bij gebouwen op Schiphol-Oost, de kerosineopslag, de gebouwen en wegen op Schiphol. In wettelijke regels is bepaald dat Schiphol als luchthaven zelf een brandweer moet hebben voor het luchtverkeer. Maar voor de andere taken zijn afspraken gemaakt met grote bedrijven en de gemeente Haarlemmermeer. ,,Daardoor hoeft de KLM niet meer een eigen bedrijfsbrandweer te hebben en dat geldt ook voor de kerosineopslag. Met Haarlemmermeer hebben we afgesproken dat wij op Schiphol de gebouwenbranden voor onze rekening nemen tot het niveau van de middelbrand. Wij zijn snel ter plaatse, kennen het gebied goed en voelen ons verantwoordelijk voor de mensen die hier komen en werken. Bovendien biedt het de brandweerlieden de gelegenheid om vaker in actie te komen. Het zorgt voor afwisseling in het werk'', geeft Van den Broek ronduit toe.
En dus zitten de 138 brandweerlieden iedere drie weken op een andere post, waarbij de gebouwenploeg de vierde post is. Op Sloten en Rijk staan gewone brandweerwagens voor deze calamiteiten in gebouwen en op wegen. Daarnaast zijn er nog 25 mensen in dagdienst en zij houden zich onder andere bezig met preventie (genoeg sprinklers en branddeuren in gebouwen) en het maken van aanvalsplannen voor de 140 gebouwen op Schiphol.
De nu zestig jaar bestaande brandweer (de eerste jaren was er alleen een brandweer van de KLM en Fokker) viert het jubileum overigens bescheiden. Nu de luchthaven moet bezuinigen is er alleen geld voor een jubileumboek dat de medewerkers volgende week krijgen.