Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 232179 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #860 Gepost op: 29 januari 2009, 15:19:56
Radiostation wil proces Schipholbrand uitzenden

29-01-09 13:02

http://www.parool.nl/parool/nl/38/MEDIA/article/detail/141641/2009/01/29/Radiostation-wil-proces-Schipholbrand-uitzenden.dhtml
 
Radiostation M2M (Migrant to Migrant) wil dat overlevenden en nabestaanden van de brand het proces van zo nabij mogelijk kunnen meemaken. Foto ANP/Koen van Weel
AMSTERDAM - Radiostation M2M (Migrant to Migrant) wil het proces in hoger beroep tegen verdachte Ahmed Al-J. van de Schipholbrand integraal en rechtstreeks uitzenden via internet. Het station heeft daartoe een verzoek ingediend bij het gerechtshof in Amsterdam, dat is belast met de zaak.

Ahmed Al-J. werd door de rechtbank tot drie jaar cel veroordeeld voor het stichten van brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost, waardoor in oktober 2005 elf mensen om het leven kwamen. Het gerechtshof heeft de inhoudelijke behandeling gepland op 21 en 23 april en 7 en 8 mei.

M2M wil dat overlevenden en nabestaanden van de brand het proces van zo nabij mogelijk kunnen meemaken. Het merendeel van hen bevindt zich buiten Nederland en zal niet in staat zijn naar Amsterdam te komen om het proces fysiek bij te wonen. Een uitzending via internet zou uitkomst kunnen bieden.

Het gerechtshof moet nog beslissen op het verzoek. Donderdag vond bij het hof een zogeheten regiezitting plaats in de zaak. Bij die gelegenheid wees advocaat-generaal Hans Wesselink er namens het Openbaar Ministerie op dat de privacy van personen die bij de zaak zijn betrokken in het geding kan komen. Hij acht het niet wenselijk dat namen van betrokkenen rechtstreeks worden uitgezonden. Volgens M2M kan dit technisch worden opgelost door een vertraging in te bouwen, waardoor namen kunnen worden 'weggepiept'.

Eduard Damman, advocaat van Al-J., heeft nog geen standpunt over het verzoek van M2M ingenomen. Hij moet de kwestie nog met zijn cliënt bespreken.

Een rechtstreekse uitzending van het hele proces zou een unicum zijn. Doorgaans staan strafrechters alleen audiovisuele registratie van bepaalde procesonderdelen toe. (ANP)

--------------------------------------------------------------------------------
Samen sterk in de hulpverlening!


guest4965

  • Gast
Reactie #861 Gepost op: 20 februari 2009, 22:13:21
Weer twijfels rapport Schipholbrand

AMSTERDAM - Nadat in november een onderzoeker al stelde dat uitkomsten van het onderzoek naar de Schipholbrand niet kloppen, is er weer iemand opgestaan die dit denkt.

Oud-brandweercommandant Fred Vos zei vrijdag in Netwerk na zelfstandig onderzoek tot de conclusie te zijn gekomen dat de brand niet is ontstaan in cel elf van de Libiër Achmed al-J.

Sigaret
De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde eerder dat de brand in de cel van Al-J. was ontstaan door een weggeschoten sigaret. Vos denkt echter dat de feiten erop duiden dat de brand al eerder in de schilruimte boven cel tien en cel elf is begonnen.

Veiligheidsonderzoeker Bas van den Heuvel bepleitte medio november al in het actualiteitenprogramma Nova dat het onderzoek naar de Schipholbrand moet worden heropend.

Brand
Van den Heuvel stelde ook dat de brand, die in oktober 2005 aan elf mensen het leven kostte, niet is ontstaan in cel elf, maar al eerder woedde in het cellencomplex. De Onderzoeksraad voor Veiligheid besloot het onderzoek naar de brand echter niet te heropenen. Voor een andere primaire brandhaard zijn geen aanwijzingen of sporen gevonden, stelde de raad.

Vos zei dat de raad de brand slecht heeft onderzocht. "De belangrijkste conclusies die door de raad en andere commissies zijn uitgebracht, zijn niet gebaseerd op feiten." Zo trekt de onderzoeksraad volgens hem nauwelijks conclusies over het brandweeroptreden. De brandweer valt volgens Vos echter heel wat te verwijten. Zo zou die door allerlei vertragingen in de alarmeringsfase laat in actie zijn gekomen. "Pas zes minuten na het eerste automatische alarm, als de vlammen al uit het dak slaan, wordt de alarmering serieus genomen. Als je op tijd was gekomen, waren die mensen te redden geweest."

Materieel
Ook werd volgens Vos verkeerd materieel ingezet en heeft de brandweer bij de bouw van het complex de verkeerde beslissing genomen geen eigen brandweeringang te willen. Tijdens de brand stonden te veel auto's in de sluis, waarop een ambulance de sluis weer uit moest, voordat de poort naar het complex open ging.

De oud-brandweercommandant deed eerder onderzoek naar onder meer de Herculesramp en de vuurwerkramp in Enschede. Voor zijn onderzoek naar de Schipholbrand beschikte hij over processen-verbaal, beelden van beveiligingscamera's en andere bronnen. Omdat hij als getuige werd gehoord in de strafzaak had hij inzage in het volledige dossier.

Heropening
De onderzoeksraad laat in een reactie weten ook dit keer geen redenen te zien om het onderzoek te heropenen. Kamerlid Jan de Wit (SP) wil de bevindingen van de oud-brandweercommandant voorleggen aan minster van justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA).

De Libiër Achmed al-J. werd in juni 2007 door de rechtbank in Haarlem veroordeeld tot drie jaar cel voor brandstichting. Het hoger beroep in de zaak tegen de inmiddels 26-jarige man loopt nog.
© Novum

www.nu.nl


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #862 Gepost op: 20 februari 2009, 22:57:29
Meneer Vos heeft alle vrijheid om een rapport te schrijven met daarin wat hij wil, maar het staat werkelijk stijf van subjectiviteit :-\

Jammer meneer Vos, ik had gehoopt dat u uw persoonlijke mening dit keer thuis had gelaten..
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #863 Gepost op: 21 februari 2009, 00:07:47
Tja je hebt gelijk, ik heb al eerder discussie met hem gevoerd.

Maar het blijft zeer frustrerend om hem te horen praten over brandweeroptreden: het toppunt lijkt me toch wel het punt in het rapport waarbij hij de Amsterdamse brandweer bejubelde die een uur na aankomst(na eigen zeggen) ter redding wordt ingezet en hier vol overtuiging mee aan de slag gaan. Overlevingskansen in de K-unit na een uur?

Geweldig commentaar van een amsterdamse bevelvoerder uit 1980. De 'polderbrandweer' is uiteraard onbekwaam, maar de Amsterdamse brandweer, die na een uur gaat redden is wel professioneel bezig?

'meneer Vos, tijd voor het bejaardenhuis,' dat is mijn mening
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #864 Gepost op: 21 februari 2009, 17:22:41
Zie hier: http://www.brandpreventieforum.nl/forum/koffiehoek/fred-vos-discussies-t390.html#p7895 het filmpje in Flash.

Maar even afgezien van Fred als persoon heeft hij natuurlijk wel een aantal punten, vooral bijvoorbeeld de reactie van de meldkamer die blijft vragen of ze het zeker weten.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #865 Gepost op: 21 februari 2009, 17:28:50
IK wordt hier altijd een beetje onrustig van. Zij die mij kennen weten vast wel waarom.
Ik vind Vos nog tamelijk mild met zijn uitspraken. Overigens is er nog helemaal niemand geweest (hiermee doel ik op hen die er daadwerkelijk wat over zouden moeten en kunnen zeggen) die de feiten die Fred aandraagt, tegenspreekt. En dat verbaast mij :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #866 Gepost op: 21 februari 2009, 19:06:40
Deels is het natuurlijk oud nieuws dat fred weer afgestoft heeft...  ;) De commissie Hendrikx (met Don Berghuijs) kwam al tot dezelfde conclusie. Goed van Fred dat hij deze bevinding uit het rapport onderschrijft!  ;) :D

http://www.refdag.nl/artikel/1242154/&bdquo%3BMelding+brand+cellencomplex+Schiphol+kwam+te+laat%22%3B.html

„Brand Schiphol te laat gemeld”
15-12-2005 11:44

HOOFDDORP (ANP) – De brandweer van Haarlemmermeer heeft de melding van de brand in het detentiecentrum op Schiphol–Oost te laat gekregen. Dat staat in het eindrapport van de commissie–Hendrikx dat donderdag is gepresenteerd in Hoofddorp.

De commisie pleit ervoor om bij brand in een detentiecentrum direct de brandweer te waarschuwen en niet eerst intern met bedrijfhulpverleners de brand te lijf te gaan. De brand brak 26 oktober kort voor middernacht uit, maar werd pas even na middernacht gemeld aan de brandweer van Haarlemmermeer.

Bij de brand kwamen elf illegalen om het leven.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #867 Gepost op: 21 februari 2009, 19:11:54
Vrijdagavond uitzending geweest. Verwacht niet voor maandag een uitspraak.   ;)
Ik kan voor een deel niets anders dan hem gelijk geven, de dingen die ik gezien heb komen wel overeen met zijn conclusies(gedeeltelijk adhv foto's terugkijken).... dat heb ik bij de veiligheidsraad voor zover ik me kan herinneren ook verklaard... maar das al wel een tijd terug...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #868 Gepost op: 21 februari 2009, 23:01:52
Heel duidelijk in onderstaand bericht is dat de brandweer van Schiphol verantwoordelijk is voor de luchthaven en de gebouwen op de luchthaven (volgens FV is dat illegaal)...

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/extra/vandaagopschiphol/article4394597.ece/Brandweer_Schiphol_klaar_voor_klus_die_hopelijk_nooit_komt

Brandweer Schiphol klaar voor klus die hopelijk nooit komt

    * Gepubliceerd op 18 februari 2009, 21:33
    * Laatst bijgewerkt op 18 februari 2009, 21:36

Een dagploeg van de brandweer en ambulancepersoneel op het platform.
schiphol -

Binnen dertig seconden moeten ze in de wagens zitten en binnen drie minuten bij een vliegtuig in problemen zijn. En dus zitten dag en nacht in drie brandweerposten de manschappen klaar. ,,Met studie en trainingen stomen we iedereen klaar voor werk dat ze waarschijnlijk nooit doen'', schetst brandweercommandant Ed Oomes de bijzondere positie van de Schiphol brandweer.
 Echte ongevallen doen zich namelijk zelden voor. Oomes en zijn collega Han van den Broek moeten diep graven in hun geheugen. In 1997 was er het Transavia toestel dat door de harde zijwind van de Zwanenburgbaan raakte, maar dat was geen brand. Dat geldt ook voor een ongeval met een Saab toestel dat van de baan af schoot en waarbij wel drie slachtoffers vielen. Voor een grote brand is voor het laatst uitgerukt bij de Bijlmerramp, waar schuimblussers van Schiphol de Amsterdamse brandweer assisteerden.

Toch wil dat niet zeggen dat de nu 60-jarige Schipholbrandweer niets te doen heeft. ,,Twee tot drie keer per week rukken we uit voor een toestel in problemen. Dat is eigenlijk altijd een voorzorgsmaatregel. Een piloot heeft dan een automatische waarschuwing gekregen voor problemen met bij voorbeeld het landingsgestel. Of problemen met een motor zoals na een aanvaring met vogels. Of een vliegtuig krijgt een klapband'', somt Van den Broek enkele incidenten op.

Maar voor het geval het echt mis mocht gaan, dan zijn de mannen en tien vrouwen er klaar voor. Vlak bij de start- en landingsbanen zijn de kazernes. Post Rijk doet de Kaagbaan, Aalsmeerbaan en Schiphol-Oostbaan, de post Sloten is voor de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan en post Vijfhuizen heeft de Polderbaan en ook de Buitenveldertbaan. Op iedere post staan drie crashtenders. ,,In feite is dat een rijdende bak met heel veel water, waar we schuim aan kunnen toevoegen. Daarnaast hebben we poeder. Met kanonnen spuiten we dat onder hoge druk op de vuurzee. We hebben enorme hoeveelheden tot onze beschikking en dat moet ook wel bij calamiteiten. Binnen drie minuten moet een brand geblust zijn. Zo niet, dan is het niet meer te bedwingen en spreken we van het bergen van het vliegtuig en de slachtoffers'', brengt Oomes de realiteit terug in het gesprek.

Juist de kerosine kan een vliegtuigbrand zo explosief maken. En daarom wordt daar ook veel op geoefend. Bij de post Sloten staat een oefenvliegtuig en internetfilmpjes tonen aan dat een brand in no-time is uitgemaakt. Bij de post Sloten staat ook een oefencentrum van de Amsterdamse brandweer en dat is toch bijzonder. De brandweer Schiphol is immers een jaar geleden weggehaald van de supervisie van de Amsterdamse regio en ondergebracht bij Kennemerland. ,,Van oudsher vielen we onder Amsterdam. Daar zit veel ervaring met Schiphol en daarom waren we ook niet onverdeeld gelukkig met de overgang naar Kennemerland. Maar inmiddels zijn de verhoudingen goed. De kennis over de luchthaven is nu op orde, we oefenen samen en er is een interregionale samenwerking gekomen met Amsterdam. Zij springen bij grote calamiteiten ook bij met manschappen en daarmee gaat die kennis niet verloren'', benadrukt de commandant.

Uiteraard is de samenwerking met de brandweer van Haarlemmermeer ook goed. Hoewel Schiphol in Haarlemmermeer ligt, is het de Schipholbrandweer die als eerste uitrukt bij calamiteiten langs de banen, bij gebouwen op Schiphol-Oost, de kerosineopslag, de gebouwen en wegen op Schiphol. In wettelijke regels is bepaald dat Schiphol als luchthaven zelf een brandweer moet hebben voor het luchtverkeer. Maar voor de andere taken zijn afspraken gemaakt met grote bedrijven en de gemeente Haarlemmermeer. ,,Daardoor hoeft de KLM niet meer een eigen bedrijfsbrandweer te hebben en dat geldt ook voor de kerosineopslag. Met Haarlemmermeer hebben we afgesproken dat wij op Schiphol de gebouwenbranden voor onze rekening nemen tot het niveau van de middelbrand. Wij zijn snel ter plaatse, kennen het gebied goed en voelen ons verantwoordelijk voor de mensen die hier komen en werken. Bovendien biedt het de brandweerlieden de gelegenheid om vaker in actie te komen. Het zorgt voor afwisseling in het werk'', geeft Van den Broek ronduit toe.

En dus zitten de 138 brandweerlieden iedere drie weken op een andere post, waarbij de gebouwenploeg de vierde post is. Op Sloten en Rijk staan gewone brandweerwagens voor deze calamiteiten in gebouwen en op wegen. Daarnaast zijn er nog 25 mensen in dagdienst en zij houden zich onder andere bezig met preventie (genoeg sprinklers en branddeuren in gebouwen) en het maken van aanvalsplannen voor de 140 gebouwen op Schiphol.

De nu zestig jaar bestaande brandweer (de eerste jaren was er alleen een brandweer van de KLM en Fokker) viert het jubileum overigens bescheiden. Nu de luchthaven moet bezuinigen is er alleen geld voor een jubileumboek dat de medewerkers volgende week krijgen.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #869 Gepost op: 22 februari 2009, 12:33:59
IK lees niks over wettelijke verantwoordelijkheden ::) Heeft iemand uberhaupt zicht op de stukken waarin de officiele aanwijzing van de schipholbrandweer is omschreven? Volgens mij zouden daar tot in de details moeten zijn omschreven waar de schipholbrandweer verantwordelijk voor is en hoe men er mee om gaat?
Ondanks dat Fred wijst in bepaalde richtingen is en blijft het een feit dat niemand poogt datgene wat Fred beweert te ontkrachten......en dat is niet handig.
Waarom gaat men niet in het openbaar de discussie met Fred aan, ik snap het niet, immers men heeft toch niks te verbergen? Of wel soms.......?