Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 225133 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #870 Gepost op: 22 februari 2009, 23:47:18
'Aardige' reacties van een aantal personen...  ;) Blijkbaar ook van mensen met enige verstand van zaken.   :)

http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-02-20/nieuwe-feiten-schipholbrand

Nieuwe feiten Schipholbrand
Uitzending van 20 februari 2009
Nieuwe feiten Schipholbrand

In Netwerk vanavond nieuwe feiten rondom de Schipholbrand. Op basis van onafhankelijk onderzoek naar de processen-verbaal, de beelden van de beveiligingscamera’s en andere beschikbare bronnen komt een brandexpert tot andere conclusies dan de Onderzoeksraad voor Veiligheid in 2006. Bij de brand in het cellencomplex op Schiphol kwamen eind oktober 2005 elf mensen om het leven.



Reageer
Schiphol
20 februari, 2009 - 21:06
PeeBee
Hoe krijgt deze man toch iedere keer weer een podium om met de grootste stelligheid flauwekul te verkopen. Volgens Vos begint de brand in de schil. Als de bewoner van cel 11 wordt gered brandt het volgens Vos alleen op het onderste bed. In zijn scenario is de brand dan al van boven door het plafond van de cel gebrand, heeft vervolgens het bovenste bed overgeslagen en is op het onderste bed terecht gekomen. Sterk staaltje Hans Klok. En dat alles terwijl de bewoner op zijn bed ligt. Vos maakt deel uit van het verdedigingsteam van de bewoner. Wellicht een belang bij dit verhaal. Met betrekking tot de crashtender heeft hij al eerder onzin de wereld ingestuurd zoals bij de brand in De Punt.

    * login of registreer om te reageren

'Deskundige' Fred Vos
21 februari, 2009 - 00:16
Geert
In uw uitzending introduceert U de heer Fred vos als wetenschapper. Ik vraag mij in alle eerlijkheid af op grond waarvan U deze kwalifikatie op baseert. De heer Vos is drager van de academische titel doctorandus,op grond van een afgeronde studie Arbeidsfysiologie. Dit betekent twee dingen: i) de studie heeft geen enkel raakvlak met het in Uw programma gepresenteerde (documenten)onderzoek naar de oorzaken van de ramp, en ii) het hebben van een academische titel staat niet per definitie gelijk aan wetenschapper zijn. Op dit punt strooit de heer Vos al jaren graag en royaal met slaapzand. Verder staat in noot 1 in het door U op de website aangeboden rapportage van de hand van van de heer Vos het volgende over de totstandkoming: Volgens de norm NFPA 921 voor de methode en 'Legal Considerations'en 1033 voor bekwaamheid. Samengenomen voldoet een onderzoeker daarmee in de USA aan de 'Daubert rules' Deze door de heer Vos zelfverklaarde relatie tussen -Amerikaanse-normen voor methoden en bekwaamheid uitgebracht door de National Fire Protection Association en de -wederom Amerikaanse- regels voor relevantie en betrouwbaarheid van getuigendeskundigen is nietszeggend en wekt slechts de schijn van deskundigheid. Opmerkelijk is verder de naam van de door de heer Vos gekozen bedrijfsnaam waaronder de rapportage is aangeboden: Vision before tools. Dit lijkt mij veelzeggend omdat het kan doen vermoeden dat de tools een aan de visie ondergeschikte rol spelen. Dit zou in de echte wetenschappelijke wereld nog als uitgangspunt van een theorievormend onderzoek kunnen dienen, maar bij een onderzoek naar een feitelijke reeks gebeurtenissen, goed gedocumenteerd en op beeld vastgelegd, zoals in het onderhavige geval, wekt het op z'n minst de schijn van vooringenomenheid. Bepaald niet wetenschappelijk te noemen! Maar enig wetenschappelijk gehalte heb ik tot nu toe nog nimmer aangetroffen in de redenaties achter de analyses van de heer Vos.

    * login of registreer om te reageren

Schipholbrand
20 februari, 2009 - 21:22
Westeinder
Beste redactie van Netwerk. Als jullie jezelf serieus zouden nemen kwam een mediageile persoon als Vos niet aan het woord. De man is uitgekotst door brandweer Nederland en wordt hier totaal niet serieus genomen. Hij pretendeert overal verstand van te hebben en heel veel voor brandweer Nederland betekent te hebben. Hij baseert zijn conclusie en verhalen meestal op hopeloos verouderd materiaal. Voorts heeft hij totaal geen kennis van brandbestrijding. Zoals blijkt uit het feit dat hij niet snapt dat de tweede brandweerauto af gaat leggen op open water. Volgens Vos is het "brandje" te blussen vanaf de brandkraan (waar al een andere autospuit op staat). bij aankomst van het tweede voertuig is de brand echter al dermate ontwikkeld dat twee wagens op één ringleiding geen optie meer is. Met zijn uitspraken dat er mensen te redden zouden zijn geweest kwetst hij niet alleen de nabestaanden maar ook de hulpverleners. Vanaf de aankomst van het eerste brandweervoertuig was er GEEN redding meer mogelijk. Nogmaals jammer dat jullie een charlatan als Vos aan het woord laten.

    * login of registreer om te reageren

Reageerders op dit
21 februari, 2009 - 12:30
reageerder
Reageerders op dit programma. Kennelijk kennen jullie Meneer Vos allemaal op een andere manier dan zoals andere mensen hem kennen. Jullie kennen hem kennelijk zo goed dat jullie hem allemaal met Fred aanspreken. Ik reageer hierop omdat het in Nederland kennelijk zo is gesteld is dat je niet deugt wanneer je ergens tegenin gaat. Wij kennen de heer Vos op een andere manier. Mensen en bedrijven die brandschade hebben opgelopen waar ze niets aan kunnen doen zijn blij met een onafhankelijk onderzoeker als de heer Vos. Want in Nederland zijn bijna alle onderzoekers aangesloten bij een vereniging waar ook de verzekeringsmaatschappijen zijn aangesloten. Hoe kun je dan nog spreken van een onafhankelijk onderzoeker?Die lui kennen elkaar allemaal. Kennelijk mag je je hier nergens in verdiepen want dan deug je niet. De heer Vos die neemt geen blad voor de mond en dan ben je in Nederland gelijk pispaal. Er zouden meer mensen zoals de heer Vos moeten zijn dan zou het allemaal een stuk beter gaan in Nederland. Dan zouden er minder mensen gedupeerd worden die brand hebben gehad. Zoals ook te zien was in het programma van Zembla op zondag 8 februari.

    * login of registreer om te reageren

Heer Fred Vos
21 februari, 2009 - 21:22
Geert
Geachte Reageerder, ik mag U er op attent maken dat de heer Vos in géén van de drie bedoelde reacties wordt aangesproken met zijn voornaam Fred. En uit uw reactie maak ik op dat U de heer Vos niet kent, noch privé noch als collega, dus stel ik U de vraag: op grond waarvan acht U de mening van een onbekende juister dan die van mensen die de heer Vos kennen? Escucho la voz de Zorro? Met vriendelijke groet, Geert

    * login of registreer om te reageren

Fred
21 februari, 2009 - 22:17
berg
@reageerder, Het is goed mogelijk dat u de heer Vos anders kent dan wij hem kennen. Daarentegen ken ik weer u/jullie en Fred, maar of nu het onderwerp brand cellencomplex en de beweringen van Fred/Bas nu relevant zijn voor uw business, uw klanten, ik durf te stellen nee. Anders gezegd: schoenmaker denk aan uw leest. Het gaat er niet om Fred als pispaal (sorry, uw woordkeuze) te gebruiken, het gaat hier om beweringen van zijn kant die toetsbaar onjuist zijn. Het is de programmamakers te verwijten dat zij geen enkel (eigen) onderzoek hebben gedaan, temeer omdat er voldoende informatie aan de redactie is geleverd. Maar nee, ze tonen en betalen Vos, die een meer dan goede relatie heeft met Bas van de Heuvel. Ik herinner U aan de uitzending van NOVA; http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/6477 betreffende hetzelfde onderwerp. De heren hebben ruim samen gewerkt maar missen toetsbaar en bewijsbaar elke onderbouwing, gegeven de feiten, voor hun bewering over een brand buiten de celruimte, voor de duidelijkheid, een brand eerder dan in de celruimte, om maar een feit te noemen. En nu neemt U mensen die zijn manier van communicatie, als daar al sprake van zou zijn, kwalijk dat zij hier reageren. Sorry, maar dat gaat mij dan weer te ver schoenmaker(s)

    * login of registreer om te reageren

Zeer suggestief rapport
22 februari, 2009 - 13:14
Communicator
Ik heb de moeite genomen om het rapport door te lezen en dan valt onmiddellijk op dat de heer Vos in bijna elke zin een suggestie of een waardeoordeel legt. Ook in de beschrijvende delen aan de hand waarvan hij later een oordeel geeft gebeurt dit. Een paar voorbeelden: * Gelet op de expliciete onderzoeksaanbevelingen over ‘valse meldingen die avond’, van de commissie Hendrikx, expliciet gericht aan de hoofdofficier van justitie en aan de OvV, is dit ‘zwijgen’ daarover, qua onderzoeksbelangstelling of waarheidsvinding, eufemistisch: ‘verrassend’ te noemen. Niet in het minst omdat één van de beide leden van de commissie Hendrikx daarop deel uitmaakte van de begeleidingscommissie van de OvV voor dat onderzoek. * In 2004 en daarvoor is de gemeenteraad (ook) hierover valselijk voorgelicht; vooraf aan een te nemen raadsbesluit met betrekking tot de brandweerzorg op en rond Schiphol. etc.etc. In mijn optiek behoort een onderzoeker een waardevrij verslag op te stellen, dan de kaders waarbinnen getoets moet worden te beschrijven en dan aan de hand daarvan die toets uitvoeren. De heer Vos laat zich sterk door zijn eigen emoties leiden en verliest daarmee de grip als wetenschapper (zoals hij zichzelf graag profileert) op de materie. Het is een zeer sterk gekleurd rapport dat vol staat van suggesties. Ik heb destijds het hele onderzoeksproces van zeer dichtbij mogen meemaken en ik durf te stellen dat die onderzoeken met alle kunde en kennis van gerespecteerde onderzoekers verricht zijn. Zonde dat de heer Vos zijn oud nest zo bevuild.

    * login of registreer om te reageren


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #871 Gepost op: 22 februari 2009, 23:48:54
http://www.netwerk.tv/artikelen/branddeskundige-laakt-onderzoek-schipholbrand

Branddeskundige laakt onderzoek Schipholbrand
Reportage: Nieuwe feiten Schipholbrand

Branddeskundige laakt onderzoek Schipholbrand De Onderzoeksraad Voor Veiligheid heeft de brand in het cellencomplex op Schiphol - waarbij eind oktober 2005 elf mensen om het leven kwamen - slecht onderzocht. Dat zegt brandexpert Fred Vos vanavond in Netwerk. “De belangrijkste conclusies die door de Raad en andere commissies zijn uitgebracht, zijn niet gebaseerd op de feiten”, stelt Vos.

Oud-brandweercommandant Fred Vos deed zelfstandig onderzoek op basis van de processen verbaal, beelden van beveiligingscamera’s en andere beschikbare bronnen. Zijn conclusies staan haaks op die van de Onderzoeksraad van Pieter van Vollenhoven. Zo uit Vos harde kritiek op de brandweer, terwijl de raad in haar eindrapport nauwelijks conclusies trekt over het brandweeroptreden. Vos: “Helemaal aan het begin van de bouw van het complex hebben de bouwers aan de brandweer voorgesteld dat zij een eigen brandweeringang konden krijgen en die is door twee preventiemedewerkers afgewezen. Dat is vragen om problemen.”

Vos constateert dat op de bereikbaarheidskaart van het cellencomplex - zeg maar de TomTom van de brandweer - duidelijk de brandkranen staan aangegeven. Vos: “Eén brandweervoertuig rijdt volstrekt onbegrijpelijk weer weg. Dat is niet te volgen, want hij staat tussen twee brandkranen in die een hoeveelheid water leveren waar je zo’n brandje makkelijk mee kan blussen.”

In zijn onderzoek berekent Vos dat door allerlei vertragingen in de alarmeringsfase de brandweer laat in actie kwam. “Pas zes minuten na het eerste automatische alarm – als de vlammen al uit het dak slaan – wordt de alarmering serieus genomen. Als je op tijd was gekomen, waren die mensen te redden geweest.”

Vanaf Schiphol kwamen zogeheten crashtenders de brand blussen. Dit zijn blusvoertuigen die speciaal zijn ontworpen voor het bestrijden van vliegtuigbranden. Volgens Vos werken zij bij een brand in een cellencomplex contraproductief. “Honderdduizenden liters water zijn op een waterdicht gebouw geperst. Tijdens het sproeien met die enorme hoeveelheid duw je de warmte naar binnen. Je staat het gebouw niet toe kapot te gaan en de hitte kwijt te raken”.

De Onderzoeksraad stelt in haar eindrapport dat de brand is ontstaan in cel 11. Onzin, zegt Vos. “Die conclusie is niet gebaseerd op de feiten. Die duiden op een brand die eerder is begonnen. Buiten de cel.”

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid laat in een reactie weten dat zij in de bevindingen van Vos geen aanleiding ziet om aan te nemen dat de brand op een andere manier is ontstaan dan in het rapport staat. Met betrekking tot de andere door Vos gepresenteerde feiten laat een woordvoerder weten: “In wat wij hebben gezien, zien wij geen redenen om hier nader in te duiken.”


12748

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #872 Gepost op: 23 februari 2009, 00:07:35
Ik kan mij mateloos irriteren aan uitspraken als: "zo'n brandje", en "illegale meldkamer  (ik neem aan dat die er niet voor niets is)Toppunt van universitaire studie is toch wel deze uitspraak:    "als je op tijd was gekomen zoals het behoort, dan waren deze mensen te redden geweest" En waarom je met een HD slang "niets kunt" moet hij me nog maar 's uitleggen.

Ik stel voor dat men in de protecollen opneemt bij opschaling grote brand: Telefoontje naar Fred ;D Want als die TP is is alles zo gepiept!!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #873 Gepost op: 23 februari 2009, 00:10:19
Voor de mensen die zelf wat onderzoek willen doen (en wat tijd overhebben  ;)) of wat willen na lezen, zijn hier de relevante site's te vinden met informatie:

webpagina van de gemeente Haarlemmermeer over de brand:
http://www.haarlemmermeer.nl/content.jsp?objectid=29457

webpagina Onderzoeksraad over de brand:
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/brand-cellencomplex-schiphol-oost/

Webpagina met verwijzingen naar reacties van Justitie over de schipholbrand:
http://www.justitie.nl/search.aspx?simpleSearch=schipholbrand&zoekknop=Zoek

Oude kranten artikelen:
http://news.google.com/archivesearch?q=schipholbrand

Wie weet er nog meer?  :)


Rene112

  • Gast
Reactie #874 Gepost op: 23 februari 2009, 00:18:51
Voor de mensen die zelf wat onderzoek willen doen (en wat tijd overhebben  ;)) of wat willen na lezen, zijn hier de relevante site's te vinden met informatie:

......

Wie weet er nog meer?  :)

Wat dacht je van bijna 100 pagina's met vele berichten waarin vrijwel alle nieuwsberichten, publicaties en wetenswaardigheden zijn te lezen?

Dit topic dus  ;D ;)

groeten,
René de Caluwé


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #875 Gepost op: 23 februari 2009, 16:35:19
De offciële reactie van de Veiligheidregio Kennemerland:

Persverklaring
Haarlem, 21 februari 2009

De uitzending van de actualiteitenrubriek Netwerk van 20 februari jl. was gewijd aan de conclusies van een onderzoek van de heer Fred Vos over de brand in het cellencomplex, “Detentie- en Uitzetcentrum Schiphol-Oost”. Tijdens de uitzending laat hij zich negatief uit over de conclusies van het onderzoek dat door de Onderzoeksraad voor Veiligheid in september 2006 is afgerond. Onder andere zet hij vraagtekens bij het optreden van de brandweer tijdens deze brand.

Burgemeester Weterings
Theo Weterings, burgemeester Haarlemmermeer en voorzitter van de Veiligheidsregio Kennemerland: “De bevindingen van de heer Vos zijn voorgelegd aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De onderzoeksraad heeft daarop geantwoord dat zij blijven bij hun eerdere conclusies. Wij onderschrijven nog steeds de conclusies van de onderzoeksraad en sluiten ons bij hun oordeel aan.”

Brandweercommandant Schippers
Frans Schippers, commandant brandweer Kennemerland: “De onderzoeksraad heeft een heldere mening over het optreden van de brandweer. De heer Vos heeft recentelijk aan de brandweer een aantal vragen gesteld. Deze vragen zijn nog niet beantwoord. De conclusies van de heer Vos zijn dan ook gebaseerd op onvolledige informatie.”

Deze verklaring is verzonden namens de gemeente Haarlemmermeer en brandweer Kennemerland. Een verdere inhoudelijke reactie volgt na bestudering van het rapport van de heer Vos.

http://www.vrk.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=2265&hoofdid=500
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/93798

Te veel verschillen tussen justitiële inrichtingen

Den Haag - De Inspectie voor de Sanctietoepassing (ISt) is kritisch op de onderlinge verschillen tussen justitiële inrichtingen. Ook tussen de reclasseringsregio’s bestaan te veel verschillen. Gedetineerden kunnen dat als rechtsongelijkheid ervaren. Dat staat in het jaarbericht 2008 van de Inspectie voor de Sanctietoepassing, dat dinsdag 17 maart openbaar is gemaakt.

Het blijkt dat de werkwijze en de uitvoering van landelijke regels in de justitiële inrichtingen onderling teveel verschilt. Veel gedetineerden komen gedurende hun 'loopbaan' in contact met justitiële inrichtingen op verschillende locaties, waardoor ze een vergelijking kunnen maken.

De inspectie dringt er bij het hoofdkantoor van de Dienst Justitiële Inrichtingen opnieuw op aan om meer sturing te geven aan de justitiële inrichtingen en aan de invoering van nieuw beleid.

64 locaties gecontroleerd
De ISt heeft in 2008 54 locaties van DJI bezocht en 10 locaties van de reclassering. In totaal ging het om 18 doorlichtingsbezoeken, 36 bezoeken in het kader van een thema-onderzoek en 10 vervolgonderzoeken. Daarnaast is in 2008 enkele malen een onderzoek gestart naar aanleiding van een incident.

Het is de inspectie gebleken dat activiteiten in de justitiële inrichtingen regelmatig uitvallen. De oorzaken zijn verschillend: personeelstekort door onderbezetting, ziekte of vakantie, een slechte planning, een weinig flexibele inzet van personeel of schaarste aan gespecialiseerde werknemers.

Per inrichting wordt verschillend omgegaan met deze uitval. Soms worden gedetineerden ingesloten als de arbeid komt te vervallen en op andere locaties worden vervangende activiteiten aangeboden, zoals recreatie.

De ISt heeft nog niet een zo ernstige mate van uitval aangetroffen dat sprake zou zijn van een schending van een wettelijk recht van gedetineerden, maar vraagt wel aandacht voor de inspanning die de inrichtingen leveren om deze uitval te vermijden.

Veiligheid
Omdat gedetineerden gedurende de nacht zijn ingesloten en daardoor volledig afhankelijk van een beperkt aantal medewerkers, heeft de inspectie een onderzoek Nachtveiligheid gevangeniswezen uitgevoerd. De algemene conclusie was dat er ’s nachts wordt gewerkt zoals het beleid dat voorstaat. Er zijn geen onaanvaardbare risico’s aangetroffen.

Brandveiligheid
In mei 2008 concludeerden de Vrom-inspectie, de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid, de Arbeidsinspectie en de ISt, dat de brandveiligheid weliswaar was verbeterd, maar nog niet voldoende.

De nog lopende aanpassingen aan gebouwen en trainingen van het personeel gaven echter voldoende vertrouwen dat het brandveiligheidsniveau tenminste op termijn op papier voldoende zal zijn.

Of de brandveiligheid ook in de praktijk op het gewenste niveau zal raken, baarde de inspecties nog zorgen. Daarom zal er in 2010 een nieuw gezamenlijk onderzoek naar de brandveiligheid worden uitgevoerd.

De Inspectie voor de Sanctietoepassing blijft zich evenwel afvragen of de brandveiligheid in alle inrichtingen een dusdanig risico vormde dat de eisen die geteld zijn aan gebouwen, de technische voorzieningen en de personele organisatie overal op hetzelfde niveau moesten worden gebracht.


Reïntegratie
Het blijkt dat de activiteiten om de recidive terug te dringen nog niet goed van de grond komen. Vaak nemen nog maar weinig gedetineerden deel aan de zogeheten TR-trajecten.

Het aanbod van en de aansluiting met onderwijs in de penitentiaire inrichting onvoldoende en de tijd die de reclassering nodig heeft om met een reïntegratieplan te komen is te lang.

De inspectie concludeert in het jaarbericht dat het programma Terugdringen Recidive de reïntegratie daardoor juist dreigt te belemmeren in plaats van te bevorderen. Om die reden zal de ISt in 2009 een afzonderlijk onderzoek wijden aan de manier waarop de uitgangspunten van het programma Terugdringen Recidive in de praktijk worden gerealiseerd.

Reclassering
In 2008 deed de ISt relatief weinig onderzoek op het terrein van de reclassering omdat veel onderwerpen dusdanig in beweging waren, dat een onderzoek midden in een veranderingsproces weinig zinvol leek.

De Inspectie is in het jaarbericht wel kritisch op o.a. de doorlooptijden en het ontbreken van een visie bij de reclassering hoe het executeren van de werkstraf in relatie staat tot haar missie of organisatiedoelstelling.

De kritische houding van de inspectie is mede gebaseerd op de European Rules on Community Sanctions and Measures, waarvan enkele bepalingen betrekking hebben op het uitgangspunt dat de tenuitvoerlegging van de werkstraf zoveel mogelijk dienstbaar wordt gemaakt aan gedragsverbetering en reïntegratie van de veroordeelde.

Echter, noch het ministerie van Justitie, noch de reclasseringsorganisaties hebben beleid geformuleerd op welke wijze de uitvoering van de werkstraffen bijdraagt aan de maatschappelijke reïntegratie van werkgestraften. In de uitvoeringspraktijk is wel zichtbaar dat medewerkers van de reclassering hier zelf invulling aan proberen te geven.

Inspectie Sanctietoepassing
De Inspectie voor de Sanctietoepassing houdt toezicht op de reclasseringsorganisaties en op alle landelijke diensten en inrichtingen die onder de Dienst Justitiële Inrichtingen vallen. De inspectie onderzoekt of de taken van deze verschillende organisaties effectief en met voldoende kwaliteit worden uitgevoerd. Bovendien houdt de inspectie toezicht op de naleving van wet- en regelgeving.

De inspectie is onafhankelijk, maar organisatorisch een onderdeel van het ministerie van Justitie. Bevindingen van de inspectie worden gerapporteerd aan de staatssecretaris van Justitie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.framemethod.net/schipoostnl.html

Brand in het detentie- en uitzetcentrum Schiphol-Oost in de nacht van 26 op 27 oktober 2005.

Over deze brand werd door de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid een uitgebreid onderzoek gedaan en het eindrapport en de bijlagen zijn beschikbaar op de website : Onderzoeksraad voor Veiligheid in de rubriek PUBLICATIES http://www.onderzoeksraad.nl/

De informatie die in dit artikel staat over het gebouw en de brand is overgenomen uit het rapport van de Onderzoeksraad. Dit rapport beschrijft niet alleen de feiten, maar trekt ook een aantal conclusies wat betreft de verantwoordelijkheid van de verschillende betrokken overheden.

Het is interessant om aan de hand van dit rapport een aantal FRAME berekeningen te maken om na te gaan of het gebruik van FRAME de betrokken overheden had kunnen helpen om hun taak beter uit te voeren en eventueel deze ramp te voorkomen.

Beschrijving van de ramp.

In de nacht van 26 op 27 oktober 2005 werd het cellencomplex te Schiphol-Oost kort voor middernacht door een grote brand getroffen. Elf celbewoners kwamen daarbij in hun cel om het leven door koolmonoxidevergiftiging. Doordat na de bevrijding van een van de celbewoners de celdeur open bleef staan en een grote hoeveelheid brandbaar materiaal in de cel aanwezig was, ontstond een grote hoeveelheid rook in de gang en kon de brand zich verder ontwikkelen.

http://www.framemethod.net/GIF_files/schiphol.GIF[/img]

De brand ontstond op 26 oktober 2005 kort voor middernacht op het bed van cel 11 van vleugel K. Het is vrijwel uitgesloten dat een technische oorzaak aan de brand ten grondslag ligt. Het is mogelijk dat een weggeworpen sigaret de brand veroorzaakt heeft.

http://www.framemethod.net/GIF_files/schiphol2.GIF[/img]

Brandproeven hebben aangetoond dat de initiële brandontwikkeling kan zijn verlopen langs een keten van brandstoffen (beddengoed, matrassen, wandbekleding), waarbij elke schakel voldoende energie leverde voor het doen ontbranden van de volgende. De twee matrassen speelden een essentiële rol bij het in brand geraken van de gehele cel.

Het openen en geopend blijven van de deur van cel 11 heeft de brandontwikkeling versneld. Rook en vuur konden zich buiten de cel verspreiden. Als de deur na het openen weer was gesloten, zou de brandontwikkeling zijn onderbroken.

De omvang die de brand in korte tijd kreeg, is mede verklaarbaar uit de grote hoeveelheid brandbaar materiaal in de cel, waaronder met name de wandbekleding.

De versnelde brandontwikkeling die optrad nadat de tweede matras van het stapelbed in brand was geraakt, ging gepaard met een plotselinge toename van de rookproductie. Deze versterkte rookontwikkeling, die kenmerkend is voor een brand in de flashover-fase, wordt primair veroorzaakt door een oplopend zuurstoftekort in de brandende ruimte; de aard van de brandende materialen is daarbij van minder betekenis.

Door de versnelde rookverspreiding in de gang, was het voor de reddend optredende bewaarders fysiek onmogelijk alle celbewoners uit hun cel te bevrijden. De Rook en Warmte Afvoer installatie, die zou moeten zorgen voor het afvoeren van rook en warmte, werkte tijdens de brand niet.

Vanuit de gang heeft de brand zich met name door de schilconstructie ruimtelijk kunnen uitbreiden. In de gang zelf bleef de brand, door de beperkte aanvoer van verse lucht, stationair, met uitzondering van de kopse gevel van vleugel K waar via de geopende nooddeur lucht binnenkwam.

http://www.framemethod.net/GIF_files/schiphol3.GIF[/img]

De organisatie van het cellencomplex Schiphol-Oost was onvoldoende voorbereid en ingericht op het optreden bij brand, waardoor de dienstdoende personeelsleden voor een vrijwel onmogelijke taak stonden. De locatiedirecteur heeft vooraf geen risico-inventarisatie gemaakt en onvoldoende doordacht hoe het personeel zou moeten optreden bij brand. De hoofddirectie van de DJI heeft hiervoor geen kader aangereikt en/of condities gecreëerd. Tevens heeft toezicht beperkt plaatsgevonden.

De brandweer arriveerde relatief laat bij de brand. De oorzaken hiervoor liggen zowel bij de brandweer als bij de directie van het cellencomplex. De automatische brandmeldinstallatie meldde de brand niet direct bij de brandweer, het cellencomplex was niet voorbereid op de aankomst van de brandweer en de brandweer was onvoldoende voorbereid op de situatie op het cellencomplex.

Er had onvoldoende afstemming plaatsgevonden tussen de brandweer en het cellencomplex waardoor niet is onderkend dat uitgaande van het Brandbeveiligingsconcept Cellen en Celgebouwen, de brandweer pas na 15 minuten na de melding ter plaatse gereed is voor de inzet en de bedrijfshulpverlening tot dat moment op zichzelf is aangewezen. Gelet op het late tijdstip van de feitelijke inzet van de brandweer en het stadium waarin de brand zich op dat moment bevond, was de kans klein dat de elf slachtoffers nog te redden waren.

http://www.framemethod.net/GIF_files/schiphol4.GIF[/img]

Verantwoordelijkheden.

Ten aanzien van de brandveiligheid van vleugel K van het cellencomplex Schiphol-Oost zijn de drie belangrijkste verantwoordelijke partijen: 1) de Dienst Justitiële Inrichtingen, 2) de Rijksgebouwendienst en 3) de gemeente Haarlemmermeer. De Raad beschouwt de DJI als de primair verantwoordelijke partij ten aanzien van de brandveiligheid.

o De Dienst Justitiële Inrichtingen draagt, conform wetgeving, de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de celbewoners en het personeel als gebruiker van het cellencomplex. De DJI is verantwoordelijk voor het opstellen van het Programma van Eisen voor het gebouw richting de Rijksgebouwendienst. De DJI is uiteindelijk de partij onder wiens verantwoordelijkheid personen worden opgesloten en kan direct invloed uitoefenen op de (brand)veiligheid en is daarmee primair verantwoordelijk.

o De Rijksgebouwendienst (RGD) draagt als opdrachtgever voor de bouw en later als eigenaar van het cellencomplex, de verantwoordelijkheid voor het realiseren van een cellencomplex dat brandveilig kan worden gebruikt.

o De gemeente Haarlemmermeer verleent de bouw- en gebruiksvergunning en draagt de verantwoordelijkheid voor toezicht en handhaving tijdens de bouw en het gebruik van het cellencomplex.

De hoofddirectie van de DJI draagt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van celbewoners en personeel. In de dagelijkse praktijk is de locatiedirecteur van het cellencomplex, conform de wet, de verantwoordelijke voor veiligheid waaronder brandveiligheid, maar heeft deze taak onvoldoende ingevuld. Hij heeft vooraf te weinig aandacht geschonken aan de risico's die verbonden zijn aan het gebruik van het gebouw als cellencomplex. Ook was de organisatie niet ingericht op een calamiteit van deze omvang. Om de genoemde verantwoordelijkheid in te vullen, moet de hoofddirectie DJI een passend kader scheppen en mogelijkheden creëren. De hoofddirectie van de DJI heeft dit onvoldoende concreet gedaan en heeft in het Programma van Eisen voor de bouw onvoldoende rekening gehouden met de risico's ten aanzien van brandveiligheid.

De RGD heeft, vanuit zijn verantwoordelijkheid voor een brandveilig gebouw, zijn taak onvoldoende invulling gegeven, aangezien vleugel K niet aan het Bouwbesluit voldeed. Voorafgaand aan de bouw is onvoldoende aantoonbaar rekening gehouden met de risico's ten aan
zien van brandveiligheid en zijn deze niet aan de DJI kenbaar gemaakt bij oplevering van het gebouw.

De gemeente Haarlemmermeer heeft, vanuit haar verantwoordelijkheid voor vergunningverlening, toezicht en handhaving, haar taak onvoldoende ingevuld. Zij had de vergunningen niet mogen afgeven (de vergunningen zijn verleend op basis van beperkte informatie en een bouwplan dat strijdig was met de bouwwetgeving) en het toezicht had te weinig diepgang.

FRAME -berekeningen.

Uit het rapport blijkt dat het gebouw niet voldeed aan de wetgeving (Bouwbesluit) en dat onvoldoende was aangetoond dat de voorgestelde alternatieven een gelijkwaardig nievau van veiligheid waarborgden.

Een van de mogelijke toepassingen van FRAME is juist het aantonen van een (globale) gelijkwaardigheid. Dit kan men best door eerst een berekening te maken voor een vergelijkbaar gebouw dat wel aan de regelgeving voldoet , waaruit men het door de wetgever gewenste niveau van veiligheid kan halen, en dan een tweede berekening met het voorgestelde alternatief.

Als de R-waarden in het tweede geval lager zijn dan in het eerste , kan men spreken van gelijkwaardigheid.

Het gewenste niveau van veiligheid.

Het is van belang te beseffen dat de wetgever bij het opstellen van de regelgeving impliciet uitgaat van de meest voorkomende situatie, maar dat die voorkennis in de meeste gevallen niet in de wetgeving staat vermeld. Voor een cellencomplex betekent dit dat men is uitgegaan van de gebruikelijke (steen)bouwmethode met een nagenoeg onbestaande immobiele vuurbelasting en een lage mobiele vuurbelasting (de inventaris) van 5-20 kg vurenhout per m2 of 70 à 280 MJ/m². Daar worden dan een aantal voorwaarden (compartimengrootte, loopafstanden, enz) aan gekoppeld die samen het gewenste niveau van veiligheid beogen.

In het Bouwbesluit stelt men lagere eisen aan tijdelijke gebouwen dan aan permanente. Dit is te verantwoorden door het feit dat men eigenlijk de kans op een ernstige brand door het falen van de voorzieningen voldoende klein wil houden voor de hele "levenscyclus" van het gebouw. Neemt men voor een tijdelijk gebouw een levensduur aan van 10 jaar en voor een permanent een levensduur van 50 jaar, dan is de kans op optreden van een brand tijdens de sowieso al 5 keer lager tijdens die cyclus. Men kan dus bouwelementen gebruiken die meer kans hebben op falen, in tijdelijke gebouwen en toch hetzelfde veiligheidsniveau halen van permanente gebouwen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
VERVOLG

In het Bouwbesluit vindt men dit terug in de eis voor WBDBO van 20 minuten voor tijdelijke ipv van 60 minuten voor permanente.

Een eerste FRAME berekening geeft aan welke R-waarden men kan verwachten voor een cellencomplex conform het Bouwbesluit, in de gebruikelijke steenbouw en met de gebruikelijke inventaris. De vereiste voor een automatische brandmeldinstallatie staat niet in het Bouwbesluit, maar aangenomen wordt dat dit standaard is voorzien door de DJI en RGD.

Het rapport van de eerste FRAME berekening is hier te vinden http://www.framemethod.net/pdf_files/schost01.pdf . Bij de invoering van de personenfactor werden de aanwezigen als "niet beweeglijke personen" beschouwd, omdat de cellen door een bewaarder moeten geopend worden om te kunnen evacueren. De berekende risico's zijn dan R=0.36, R1=1.06 en R2=0.36, wat wijst op een gebouw met laag risico voor het gebouw en aanvaardbaar risico voor de personen. Op te merken valt dat zonder een automatische brandmeldinstallatie, de personen onvoldoende beveiligd zouden zijn volgens FRAME.

De afwijkende constructie.

Het cellencomplex was niet conform aan het Bouwbesluit en men had enkele voorzieninge getroffen waarvan men dacht dat men een gelijkwaardig niveau van veiligheid haalde : een beperkte RWA installatie, een droge sprinklerinstallatie in de loze ruimte boven de cellen; het direct inzetbaar zijn van al het personeel; de 24 uur per dag door 2 personen bemande bewakingspost.

In het verslag van de onderzoeksraad is hierop kritiek : "In meer algemene termen plaatst de commissie vraagtekens bij het gegeven dat beperkingen op het gebied van de fysieke veiligheid duurzaam kunnen worden gecompenseerd door maatregelen in de sfeer van de interne organisatie, omdat menselijk handelen altijd een kwetsbaar element blijft".

In FRAME wordt aan organisatorische maatregelen een beperkt gewicht toegekend, maar te klein om bouwkundige tekorten te compenseren, wat in de lijn ligt van de kritiek van de onderzoeksraad.

De voorziene RWA installatie kan men in FRAME inbrengen bij factor v. De droge sprinklerinstallatie gevoed door een brandweerkoppeling kan men niet in FRAME invoeren. Het is een systeem dat niet conform aan de vakregels en dus geen enkele waarde heeft, wat in de praktijk ook is gebleken. Het is mij een raadsel dat men dit heeft voorgesteld en aanvaard: een sprinklerinstallatie zonder vaste watervoorziening werkt net zo min als een auto met een lege brandstoftank.

De onderzoeksraad stelt op p.112 van het rapport :

"Daarnaast bleek uit de reactie op het conceptrapport van de Raad dat onduidelijkheid bestond over het aantal beschikbare nooduitgangen mede door de aanwezigheid van de deur in de kopse gevel van de vleugel. De vraag is of het aanwezige hekwerk rondom het gehele cellencomplex kan worden beschouwd als een gelijkwaardige oplossing voor het feit dat de wetgeving stelt dat de vluchtroute naar een ander brandcompartiment moet leiden. Indien het hekwerk rond het penitentiaire terrein bewust als gelijkwaardige oplossing is gekozen voor het niet voldoen aan de prestatie-eis329, had dit opgenomen moeten zijn in de bouwvergunning. Alle penitentiaire inrichtingen moeten beschikken over een afgesloten buitenruimte (zie artikel 3 van de Regeling politiecellencomplex). Het Bouwbesluit heeft de uitgang naar die buitenruimte niet aangemerkt als uitgang naar een rookvrije vluchtroute. Het beroep op gelijkwaardigheid is daarom niet correct. Het Bouwbesluit heeft de uitgang naar die buitenruimte niet aangemerkt als uitgang naar een rookvrije vluchtroute."

Ik ben zo vrij om het hier niet mee eens te zijn. In de brandveiligheid neemt men algemeen aan dat een persoon bij brand in veiligheid is als hij het gebouw waar het brand heeft verlaten. Dat dit in een cellengebouw niet evident is en men daarom aanvaardt dat de persoon ook in veiligheid is in een ander brandcompartiment, is een aanvulling op de algemene regel, wat niet betekent dat de algemen regel (buitenlucht = veilig) vervalt. In de Amerikaanse norm NFPA 101 wordt het vluchten naar een binnenkoer wel als een geldige uitgang beschouwd.

Een veel groter bezwaar is het feit dat deur in de kopse gevel door de bewaarders moest ontsloten worden. De deuren naar buiten kunnen eigenlijk alleen als nooduitgang beschouwd als ze bij brand ontgrendeld zijn. Dit had gekund door een koppeling van de vergrendeling met de branddetectie, maar was niet voorzien.

Uit het verslag blijkt dat de verhoging van de vuurbelasting door het gebruik van met houten platen beklede containers een aanzienlijke rol heeft gepeeld in de grootte van dit drama. De vuurbelasting in de cellen was naar schatting 140 kg/m² of 1960 MJ/m² . Voor de hele vleugel kan men spreken van een gemiddelde vuurbelasting van 1300 MJ/m².

Omdat er in het Bouwbesluit niets staat over het wijzigen van de vuurbelasting , is het dus mogelijk dat een minder deskundige ontwerper deze risicoverhoging over het hoofd ziet. Met FRAME kan dit niet. Juist door het in rekening brengen van de verhoogde vuurbelasting blijkt uit de tweede FRAME berekening dat men geen gelijkwaardig veiligheidsniveau heeft gehaald en is het personenrisico zo hoog dat men kon verwachten dat er bij brand slachtoffers zouden vallen.

FRAME maakt een onderscheid tussen de mobiele en de vaste vuurbelasting. Bij de beoordeling zou men kunnen twijfelen of men de houten bekleding bij de ene of de andere zou moeten rekenen. Beschouwt men de cellen als deel van de constructie dan wordt Qi ongeveer 1000 MJ/m² , wat een ongunstige waarde geeft voor de omgevingsfactor r.

Beschouwt men de cellen als inhoud van de gebouwenschil, dan moet men de houten constructie bij Qm in rekening brengen, wat dan een hogere waarde voor de ventilatiefactor v geeft. Dit laatste stemt het best overeen met de ontwikkeling van de brand. Indien men deze optie neemt, wordt het duidelijk uit de waarde van factor v, dat de RWA installatie veel te klein is gedimensioneerd.

Op te merken valt dat in beide gevallen, het resultaat voor de personenrisico vergelijkbaar (slecht) is .

Door de hogere vuurbelasting moet men in FRAME ook de watervoorziening herbekijken. Rekening houdend met de problemen van watertransport bij de brandbestrijding, is hier de watervoorziening als onvoldoende beoordeeld, wat een invloed heeft op het risico voor het gebouw, maar niet op dat van de personen. De ontwerper mocht veronderstellen dat een BHV ploeg zou zijn, vermits dit op grond van de Arbo-wet vereist was. Er is ook verondersteld dat er twee vluchtrichtingen zijn, wat impliceert dat de deur naar buiten ontgrendeld wordt door de branddetectie.

De tweede berekening (zie bijgevoegd rapport http://www.framemethod.net/pdf_files/schost1.pdf ) geeft de volgende resultaten R= 0.75, R1= 2.03 en R2= 0.44. Dit betekent dat niet hetzelfde niveau werd gehaald als in een conform gebouw, maar ook dat het risico voor de personen te hoog is. Men mag niet vergeten dat de waarde van R op een logaritmische schaal is gedefinieerd , een stijging van R1 van 1 naar 2 betekent een 10x hogere kans opslachtoffers. Het voorgestelde ontwerp voldoet dus niet aan de FRAME-toets voor een brandveilig gebouw.

De werkelijke toestand.

In de fatale nacht bleek dat een aantal van de voorzieningen niet werkten, zoals het falen van de RWA , het ontbreken van een correct systeem van doormelding naar de brandweer, de onmogelijkheid om bepaalde deuren tijdig te openen, de geringe personeelsbezetting. Als men dit invoert in een FRAME berekening, blijkt onmiddellijk dat men met een zeer lage waarde zit voor het aanvaardbare risico A1, wat duidelijk wijst op een zeer gevaarlijke toestand.

Het grootste impact krijgt men in de FRAME berekening als men de tweede vluchtroute wegneemt, wat een waarde geeft van R1= 15,5 in het geval dat men de wandbekleding bij de mobiele vuurbelasting rekent . Uit het verslag van de brand blijkt ook dat de brandweer praktisch geen reddingsoperaties kon uitvoeren omdat ze de vleugel niet binnen geraakten.

Een ander alternatief.

Het is enigszins verwonderlijk dat men er niet aan gedacht om de cellen zelf te beveiligen met sprinklers. De cellen zijn slechts 13 m² groot, twee fast-response sprinklers per cel zijn voldoende en men hoeft slechts een kleine watervoorziening hebben: het kan dezelfde zijn als die voor de aanwezige brandslanghaspels.

Dit alternatief kan men in FRAME inbouwen als "sprinklers in zones van hoog risico" in factor U. Door de gegevns in de FRAME berekening te wijzigen kan men zien dat dit tot een hoger maar nog enigzins onvoldoende niveau van veiligheid leidt. Een andere mogelijkheid is dat men de cellen zou voorzien van een op afstand bediende ontgrendeling, die geactiveerd wordt na brandmelding . Dit kan men in FRAME verwerken door de mobiliteitsfactor p van 8 "niet beweeglijke personen" naar 2 (beweeglijk, maar afhankelijk) te brengen. Dit zou het personenrisico naar R1=1.05 doen dalen.

Door op die manier met varianten te gaan spelen kan men met FRAME gaan zoekn naar de meest elegante oplossing om een het gebouw een voldoende niveau van brandveiligheid te bezorgen

Erik De Smet, 22 februari 2008


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Haast 4 jaar verder en nog steeds zijn blijkbaar niet alle gevangenissen in orde...

http://leiden.westonline.nl/nieuwsitem/30519

Gevangenis Scheveningen sluit twee afdelingen
 
DEN HAAG - De penitiaire inrichting in Scheveningen gaat twee afdelingen sluiten. Dat heeft staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie dinsdag bekend gemaakt.
Het gaat in totaal om 282 cellen. De cellen in Scheveningen voldoen al een tijd niet meer aan de scherpere eisen voor brandveiligheid. Albayarak laat ze niet meer renoveren, omdat er in Zuid-Holland minder cellen nodig zijn. De crimininaliteit in de provincie is de afgelopen jaren afgenomen.

Het personeel van de gevangenis is 's ochtends ingelicht over de sluiting. Het ministerie hoopt zoveel mogelijk gedwongen ontslagen te voorkomen, maar de operatie gaat de provincie Zuid-Holland vermoedelijk 474 arbeidsplaatsen kosten.

Oegstgeest

In totaal worden er in Nederland 1350 cellen geschrapt. De bouw van de geplande gevangenis in Oegstgeest is ook van de baan. In de Tweede Kamer is niet iedereen gelukkig met deze plannen: onder meer VVD, PVV en de SP tekenen protest aan.