@ Palmpie
Tekenend en opmerkelijk dat je alleen de laatste regel 'behandelt'.
Werk jij niet bij de brandweer? Daar gaat het bericht hoofdzakelijk over.
Een Raad is slechts een naam, die heeft geen 'winst' oogmerken.
De daar benoemde eerdere onderzoekers van het Nibra mogelijk wel.
Zij noemen de NFPA 921 als toegepaste norm, die echter 'spoliation of evidence' als een misdrijf kenmerkt.
Verder overteden zij alle relevante normen daarbinnen in deze zaak; zoals ook de recherche en DGMR.
Maar kijk eens naar wat de brandweer had kunnen/moeten doen vooraf en na de melding.
Het ging toch om het leren?
Wat ik van de zaak afweet heb ik uit de media en het rapport van de onderzoeksraad.
Het beeld wat ik van de zaak,
door die bronnen heb, is dat er te snel gebouwd is en dat er bijvoorbeeld met de sprinklerinstallatie fundamentele denkfouten gemaakt zijn. Als je even goed de gebeurtenissen boom bij brand in je hoofd heb weet je dat een sprinkler in deze toepassing niet zal gaan werken.
Ik weet niet of je het AD leest maar het past wel in het beeld van Herman van Z. Doordrukken, doordrukken, gemeente onder druk zetten, een beetje dreigen met de minister, enz. Het complex moet koste wat kost van de minister open. Je moet dan als brandweer goed in het proces betrokken worden, er moet tijd vrijgemaakt worden (
ten koste van andere projecten) om de bouw te begeleiden en je moet je burgemeester en wethouders achter de brandweer hebben staan. Zodra je burgemeester andere prioriteiten heeft ben je als brandweer weg.
Daarnaast lopen er (brandveiligheids) adviseurs rond die het altijd mooi weten te brengen. Een beetje Yin, een beetje Yan en 'hopla' het is volgens hun veilig. Er ligt dan bij de brandweer een rapport die aangeeft dat het veilig is. Vooral als het project onder (politieke) tijdsdruk staat moet je 'ballen' hebben om het rapport/gegevens van tafel te vegen. Je bent inprincipe 'gedekt' door het rapport.... Daarvoor heb je ook de lijn nodig (chef, commandant, burgemeester) om je te steunen. Maar daarvoor moet je weer wel tijd krijgen om het goed te beoordelen en/of kennis hebben van de materie.
Na het beoordelen komt ook nog de uitvoering. Heb je de tijd om alles te controleren bij zo'n haast klus. Ook hier zal je gesteund moeten worden als je bepaalde zaken wilt uitzoeken / weer wil open laten maken.
Voor het complex had een aanvalsplan moeten zijn maar ik betwijfel of dat veel uitgemaakt zou hebben. De ontruiming van de vleugel had door het personeel gedaan moeten worden. Als het personeel zijn werk goed gedaan had (niet alleen het uitvoerend personeel maar ook het management met bijv trainingen) had dit niet gebeurt. Simpel door de deur van de cel te sluiten had het voorkomen geweest / hadden de andere cellen simpeler ontruimt kunnen worden.
Een overschrijding van de loopafstand uit het rapport van OoV onderschrijf ik niet. Wat is er tegen om de gevangenen naar buiten te laten vluchten... Beter zo dan dat je slachtoffers krijgt. Dit is een keuze van de inrichting.
Ik vind niet dat je de repressieve brandweer iets kan verwijten. Wel de brandweer op preventief en preperatief gebied. De lengte van een HD slang had geen verschil meer uitgemaakt.
Er moeten in die complexen gewoon een 'commando'ruimte zijn waar de brandweer opgevangen wordt. Er moeten sleutelbossen zijn voor de brandweer waarmee ze iedere deur kunnen openen als ze dat willen. Dat deze op andere tijden achter slot en grendel hangen is geen probleem. De brandweer moet zonder hulp van justitie het terrein op kunnen rijden. Technisch is dat heel veilig te maken zodat het alleen bij brand werkt.
Vertragingen in alarmering zijn leuk om loze meldingen terug te dringen maar je moet wel even snappen waarom je een BMI in een pand eist (was dat niet om de brandweer snel te alarmeren zodat je eerder in de gebeurtenissenboom kan ingrijpen...
) Er zijn veel betere manieren om loze meldingen terug te dringen alleen kost dat weer menskracht (FTE's) van de gemeente.
Er zijn dus fundamentele denkfouten gemaakt. Of dat de schuld is van de wetgever, opdrachtgever, gemeente, brandweer en/of gebruiker kan ik niet aangeven. Dat twee ministers en een burgemeester opstappen zegt volgens mij al genoeg.
Moet je eens artikel 9 van bijlage 3 lezen....:
http://www.haarlemmermeer.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=1t!8nlb9oWMdxXGwuyBPegM75UuUC!RV1DyOvofBaqys3h50uVxzYXp1K38HdWzi&objectid=23436&!dsname=hmminterVolgens mij mis ik hier de goedkeuring van de brandweer
Ik maak een A4'tje en ik zet daarop op: iederéén naar buiten rennen....!! Is dat nu een goed ontruimingsplan?
Als jij aangehouden wordt door een agent en je krijgt een bon maar je kan het artikel nergens terug vinden in een wet dan ga jij neem ik aan ook in beroep bij een rechter... Er zijn bepaalde zaken die nu eenmaal een veel veiliger gebouw maken maar die je wettelijk niet kan afdwingen. Een voorbeeld is een brandcompartiment van 1000 m2 met een 60 minuten WBDBO wand daar om heen. Nergens staat beschreven in de wetgeving aan hoeveel vuurlast dit gerelateerd is. Bij cellen gebouwen blijkt in de loop van de jaren steeds meer vuurlast in de cellen gekomen te zijn... hoe ga je dit als preventist verbieden? Waar staat in de NL wetgeving dat matrassen moeilijk brandbaar moeten zijn....
Zolang je op een brandveiligheidscongres nog door een beleidsmaker van VROM hoort beweren dat een sprinkler gevaarlijk is omdat je door de stoom brandwonden krijgt...... geloof ik niet dat er spoedig moeilijk brandbare matrassen komen...
Jammer dat je het rapport, nog, niet kunt delen. DGMR is mij bekend als een goed bureau dat wel de grenzen van de regelgeving (voor de opdrachtgever) opzoekt maar die goed werk afleveren. Met brandonderzoek heb ik ze nog nooit mee gemaakt maar ik neem aan dat ze hun naam niet zomaar te grabbel gooien. Zie wat er met een ander adviesbureau gebeurt is die de overheid te veel in het ooitje genomen hebben.... dan ben je ineens een erg klein bureau....
Brandonderzoek is per definitie destructief omdat je je laag door laag door de verbrande resten moet scheppen. Je kan het ook maar één keer goed doen.