@ Allen
Voor wie gebruik maak(te) van Yachting BV, adviseer ik voor weerleging van het volgende (Engeltje eerder):
"Onzin, het wetboek van strafrecht is van toepassing bij het plegen van een strafbaar feit. Over het algemeen is het overtreden van een wet als strafbaar feit te zien (staat omschreven in die wet). Dus eigenlijk spreekt u zichzelf opnieuw tegen wanneer u stelt dat iets wat niet omschreven staat in de wet een overtreding kan zijn die gestraft moet worden."
even zelfstandig de opsporingsparagraaf en strafbaarheidsstelling in de (Model) Brandbeveiligingsverordening (ook geldig voor de Bouwverordening) en in de Brandweerwet op te zoeken. Engeltje dwaalt; dwaalt u verder nog wat mee op belastinggeld?
Gegroet,
Fred Vos.
Ik vraag me af wat Yacht te maken heeft met de tekst die privé persoon Engeltje hier neer zet....
Zou je dat kunnen uitleggen?
Even wat, nieuwe, aanpassingen van de bouwverordening.... Volgens mij is het weer tijd voor je voor een cursusje... (bij Yacht, NIFV, peutz of dgmr?)
http://www.bwtinfo.nl/bwti_com/i44694cba54d04a0fd75aacea2548f576.php?tid1=1100&tid2=1200&kid=5662ed25088e668d32edf57f5c2d0c2d&ds=&o=1'De artikelen 106 tot en met 111 van de Woningwet zijn per 1 april 2007 vervallen.
Overtreding van voorschriften uit de bouwverordening als bedoeld in artikel 7b Woningwet zijn met ingang van deze datum strafbaar gesteld in artikel 1a, onder 2o van de Wet op de economische delicten (WED). Overtreding van voorschriften uit de bouwverordening op het terrein van (brand)veiligheid en gezondheid valt eveneens hieronder.De wetgever heeft gekozen voor het onder de WED brengen van deze overtredingen, omdat aan overtredingen als bedoeld veelal een financieel-economisch belang ten grondslag ligt. Door de indeling in artikel 1a, onder 2o van de WED wordt aangesloten bij de strafbaarstelling van een groot aantal milieudelicten, die veelal een vergelijkbare achtergrond hebben en waarmee inmiddels de nodige ervaring is opgedaan door de politie, het Openbaar Ministerie en de rechterlijke macht.
Voor deze indeling heeft de wetgever mede gekozen vanwege het (potentiële) gevaar en de (potentieel) zeer ernstige gevolgen die het niet naleven van deze voorschriften met zich mee kan brengen. Indien opzettelijk gepleegd, zijn deze delicten misdrijven; indien niet opzettelijk gepleegd, zijn het overtredingen.'
Meer te lezen op:
http://www.vng.nl/Documenten/vngdocumenten/2007_lbr/Ledenbrief_ECGR-U200700406.pdf (...)
Verscherping van de eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven
De primaire verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van een bouwwerk blijft berusten bij de burger (in zijn
hoedanigheid van opdrachtgever, ontwerper, bouwer, exploitant). De wetswijziging leidt er echter toe dat de
verantwoordelijkheid voor de naleving van de overheidsvoorschriften op een meer directe wijze bij de burger
wordt gelegd en dat overtredingen strenger kunnen worden aangepakt.
Niet langer is een gemeentelijke aanschrijving nodig om gebouweigenaren te laten voldoen aan de geldende
regels alvorens handhavend kan worden opgetreden. Als hoofdregel blijft gelden dat er gebouwd moet
worden in overeenstemming met een verleende bouwvergunning (artikel 40 Woningwet). De
bouwvergunningprocedure ontslaat de aanvrager niet van zijn eigen verantwoordelijkheid er voor te zorgen
dat zijn bouwwerk voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit (artikel 1b Woningwet) en de bouwverordening
(artikel 7b Woningwet).
Het nieuwe artikel 1a Woningwet introduceert een zorgplicht op het niet laten ontstaan dan wel niet laten
voortduren van een gevaar voor de gezondheid of veiligheid als gevolg van de staat van een bouwwerk,
standplaats, open erf of terrein, dan wel als gevolg van het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk
of standplaats of als gevolg van het gebruik van een open erf of terrein. Die zorgplicht gaat gelden voor
eigenaren, beheerders, verhuurders, maar ook voor huurders, exploitanten of anderen die aan genoemde
normstelling voldoen.
Rechtstreekse werking voorschriften bouwverordening
Het nieuwe artikel 7b Woningwet bevat algemene verbodsbepalingen waarin verplichtingen zijn opgenomen
met betrekking tot de voorschriften uit de bouwverordening die van toepassing zijn op onder meer het
bouwen, het slopen en het gebruik van een bouwwerk, standplaats of een open erf of terrein. Als gevolg
van deze rechtstreeks werkende bepalingen bevat de twaalfde serie wijzigingen MBV wijzigingsvoorstellen
om de in de MBV terzake opgenomen verbodsbepalingen te laten vervallen. Het betreft onder meer
bepalingen opgenomen in hoofdstuk 4 (Plichten tijdens en bij voltooiing van de bouw en bij ingebruikneming
van een bouwwerk) en hoofdstuk 11 (Handhaving). Ook artikel 12.1 (Strafbare feiten) vervalt.
(...)
Maarrrrrrrrrrr laten we niet te ver offtopic gaan....
Het gaat hier in dit topic over schiphol (en detentie in NL)