Als meldkamers in Nederland nu upgraden naar de nieuwste systemen en daarna blijven upgraden, zal je nooit hebben dat de meldkamer achterloopt op de techniek. De nieuwere systemen worden immers tegelijkertijd gemaakt met de nieuwere technologie.
Foto's maken met 112-bellen vind ik geen goed idee, sterker nog: als je de ambulance belt mag het niet eens i.v.m. privacyregulering.
De melder wordt om zijn/haar telefoonnummer gevraagd, dus kan (en mag) de meldkamer iemand altijd terugbellen.
Zoals ik het lees begreep je het idee van de 112-App niet. Bij een 112-App bel je namelijk niet, maar je stuurt een bericht.
Het is heel simpel te maken. Locatie wordt automatisch bepaald. Je maakt een keuze qua diensten. Vervolgens kun je een keuze maken wat er aan de hand is (aantal keuzes kun je beperken tot het x-aantal dat het meest voorkomt + overig). Met de mogelijkheid een foto te sturen (bijvoorbeeld in het geval van een brand, verkeersongeluk, inbraak, en dergelijk). Dus ook een vinkje bij "bel mij terug" of "bel mij niet terug". Door deze simpele keuzes kan iemand binnen luttele seconden een 112-melding doorsturen, zodat de diensten al onderweg kunnen gaan en de centralist desnoods ondertussen extra informatie verschafd door bijv. terug te bellen (indien dit wenselijk is, want in bepaalde situaties kan ik mij voorstellen dat het niet wenselijk is om te bellen [denk aan een ontvoering, of wanneer inbrekers nog in huis zijn en je verstopt zit]). Dit kan gewoon allemaal m.b.v. encryptie, zodat derden deze informatie niet kunnen opvangen. Hierdoor bespaar je veel kostbare tijd. Tevens kan het systeem automatisch een prio geven a.d.v. de melding die is opgemaakt. Plak er machine learning aan vast en het kan allemaal geautomatiseerd verbeteren (ja, dit is erg positief gedacht).
Zomaar een hersenspinsel...