Zoals ik het lees begreep je het idee van de 112-App niet. Bij een 112-App bel je namelijk niet, maar je stuurt een bericht.
Het is heel simpel te maken. Locatie wordt automatisch bepaald. Je maakt een keuze qua diensten. Vervolgens kun je een keuze maken wat er aan de hand is (aantal keuzes kun je beperken tot het x-aantal dat het meest voorkomt + overig). Met de mogelijkheid een foto te sturen (bijvoorbeeld in het geval van een brand, verkeersongeluk, inbraak, en dergelijk). Dus ook een vinkje bij "bel mij terug" of "bel mij niet terug". Door deze simpele keuzes kan iemand binnen luttele seconden een 112-melding doorsturen, zodat de diensten al onderweg kunnen gaan en de centralist desnoods ondertussen extra informatie verschafd door bijv. terug te bellen (indien dit wenselijk is, want in bepaalde situaties kan ik mij voorstellen dat het niet wenselijk is om te bellen [denk aan een ontvoering, of wanneer inbrekers nog in huis zijn en je verstopt zit]). Dit kan gewoon allemaal m.b.v. encryptie, zodat derden deze informatie niet kunnen opvangen. Hierdoor bespaar je veel kostbare tijd. Tevens kan het systeem automatisch een prio geven a.d.v. de melding die is opgemaakt.
Ik ben voorstander van een 112-app, ter aanvulling op de mogelijkheid van mondelinge telefoongesprekken met de alarmcentrale. Dus via software die geschikt is voor een smartphone of tablet-pc.
Via zo'n 112-app kun je een bericht sturen naar de alarmcentrale zonder te praten, met een digitaal formulier met meerkeuzevragen en open vragen. Daarna kan er zo nodig mondeling contact of chat-contact zijn met de alarmcentrale. Ik vertel hieronder, welke argumenten ik zie voor dit voorstel.
Zeer veel jonge mensen bellen 112 niet, ook al zijn ze getuige van een ongeval, brand of misdrijf. Dat wordt veroorzaakt door desinteresse, egoïsme, andere prioriteiten, angst om het fout te doen, angst om ten onrechte te bellen, angst voor vergelding door daders, doordat ze op school en thuis niet geleerd hebben om 112 te bellen, uit angst dat hun vrienden het raar vinden dat ze bellen, of omdat ze het zelf overdreven vinden om 112 te bellen, of omdat ze eerder onvriendelijk te woord zijn gestaan door de meldkamer, enz.
Door middel van een 112-app, kun je die belemmerende factoren bij jongeren vermoedelijk verminderen, en het alarmeren van 112 laagdrempeliger maken. Daarbij komt dat het gebruik van een app past in de leefwereld van jongeren. En veel jongeren kunnen snel typen, en hebben vaak hun smartphone aan staan, ook buitenshuis. Ook valt het minder op als je een tekstbericht verstuurt naar 112 als getuige van een misdrijf, dan wanneer je de telefoon naar je mond brengt.
Leer burgers via massamedia, wanneer je beter kunt bellen naar 112, en wanneer de 112-app een goed alternatief is, en hoe je die app het beste kunt gebruiken.